Jos sairastut poskiontelotulehdukseen, oletko päässyt lääkärille vai hoitajalle?
Miksei terveyskeskuksessa pääse enään lääkäriin, jouduin käymään hoitajalla monesti, enkä saanut kuuria. Lopulta sain, tauti on jo niin paha että, usemampi kuuri ja punktioon ei pääse. Hoitajan kautta kaikki.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:46"]
Miksei terveyskeskuksessa pääse enään lääkäriin, jouduin käymään hoitajalla monesti, enkä saanut kuuria. Lopulta sain, tauti on jo niin paha että, usemampi kuuri ja punktioon ei pääse. Hoitajan kautta kaikki.
[/quote]
No kuka haluaa poskiontelopunktioon? Eihän sellaista tehdä enää kuin äärimmäisessä tilanteessa. Kuinka monta kertaa kävit hoitajalla ja missä ajassa? Kauanko tauti oli kestänyt ennen kuin pääsit lääkärille?
No yleensä ensin hoitajalle. Poskiobtelon tulehdukseen eiantibiootit edes auta.
Olen "päässyt" lääkärille, mieheni on lääkäri.
En ole eläissäni saanut aikaa millekään hoitajalle. Jos olen niin sairas, että tarvitsen apua, niin silloin menen lääkärin vastaanotolle.
Tosin, onneksi, sairastan hyvin harvoin.
Poskiontelotulehdus voi parantua itsekseenkin, mutta jos on todella kipeä, niin vaadi lääkärille pääsyä. Ei se vastaanottohenkilö voi tietää sairautesi tasoa, jos et sitä itse ilmaise.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:52"]
No yleensä ensin hoitajalle. Poskiobtelon tulehdukseen eiantibiootit edes auta.
[/quote]
Kyllä se voi kehittyä myös antibioottia vaativaksi =) Yleisesti
kyllä vasta reilun viikon sairastelun jälkeen.
The Journal of American Medical Association julkaisi 15. helmikuuta 2012 tutkimuksen, jossa antibiootin tehoa verrattin lumelääkkeeseen sivuontelotulehduksen hoidossa. Sivuontelotulehduksesta kärsineitä aikuisia hoidettiin siten, että puolet sai lääkkeeksi amoksisilliiniä ja puolet lumelääkettä. Lumelääke on harmiton aine, jolla ei ole mitään lääkinnällistä vaikutusta. Lopputuloksena tutkimuksessa ei saatu merkittävää eroa paranemisessa eri ryhmien välille. Myöskään jälkitautien suhteen ryhmät eivät eronneet toisistaan. Tutkimusryhmä selittää tulosta sillä, että useimmat tulehdukset ovat virusperäisiä. Tulos on merkittävä, sillä 20 prosenttia kaikista aikuisille annetuista antibioottikuureista USA:ssa on määrätty poskiontelotulehduksen hoidoksi.
Käyn työterveyshuollon merkeissä lääkäriasemalla, jos on tarvetta. ja lääkärillä siis tottakai.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:49"]
Poskiontelotulehdus kehittyy vasta noin 10 päivän kohdalla sairastumisen alkamisesta. Ei ole mitään antibiootilla hoidettavaa poskiontelotulehdusta alle viikon sairastelussa. Kukaan vastuullinen lääkäri ei kirjoita reseptiä limakalvoturvotukseen, asiakas vaan itse luulee, että pitäisi hoitaa jo antibiootilla ekasta nuhapäivästä lähtien. Vain harva nuha-kuume kehittyy poskiontelotulehdukseksi saakka.
Hoitjalla pitää olla koulutus ultratutkimukseen ja reseptin kirjoitusoikeus myös, jos hän asiakasta lääkitsee.
[/quote]
Meitsillä kehittyi jo 3. päivänä flunssan alkamisesta poskiontelotulehdus, joka piti punktioida, koska oli pahaksi mennyt.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:46"]
[/quote]
No kuka haluaa poskiontelopunktioon? Eihän sellaista tehdä enää kuin äärimmäisessä tilanteessa. Kuinka monta kertaa kävit hoitajalla ja missä ajassa? Kauanko tauti oli kestänyt ennen kuin pääsit lääkärille?
[/quote]Tunnistan heti poskiontelotulehduksen ja tavallisen flunssan. Jos en saa kuuria ja pääse punktioon räkä jää onteloon ja olen todella tukkoinen, suihkeet ja nenäkannukaan ei avaa onteloa. Räkä voi olla viikkoja ontelossa eikä lähde sieltä. Jos olisin ajoissa saanut kuurin/punktion ei menisi näin pahaksi. Punktio on pakollinen koska räkä on viikkoja ontelossa eikä tule ulos niistämälläkään
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:04"]
Poskiontelotulehdus kehittyy vasta noin 10 päivän kohdalla sairastumisen alkamisesta. Ei ole mitään antibiootilla hoidettavaa poskiontelotulehdusta alle viikon sairastelussa. Kukaan vastuullinen lääkäri ei kirjoita reseptiä limakalvoturvotukseen, asiakas vaan itse luulee, että pitäisi hoitaa jo antibiootilla ekasta nuhapäivästä lähtien. Vain harva nuha-kuume kehittyy poskiontelotulehdukseksi saakka.
Hoitjalla pitää olla koulutus ultratutkimukseen ja reseptin kirjoitusoikeus myös, jos hän asiakasta lääkitsee.
[/quote]
Meitsillä kehittyi jo 3. päivänä flunssan alkamisesta poskiontelotulehdus, joka piti punktioida, koska oli pahaksi mennyt.
[/quote]
Ei kukaan punktoi tuossa vaiheessa poskionteloita, sulla oli joku vanhan flunssan jälkitauti tms. Muuten ei ole mahdollista edes, jos yhtään fysiologiaa ymmärrät.
En mene moisen takia lääkärille enkä hoitajalle. Aina on parantunut 3-4 viikossa itsestään.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:46"]
[/quote]
[/quote]Tunnistan heti poskiontelotulehduksen ja tavallisen flunssan. Jos en saa kuuria ja pääse punktioon räkä jää onteloon ja olen todella tukkoinen, suihkeet ja nenäkannukaan ei avaa onteloa. Räkä voi olla viikkoja ontelossa eikä lähde sieltä. Jos olisin ajoissa saanut kuurin/punktion ei menisi näin pahaksi. Punktio on pakollinen koska räkä on viikkoja ontelossa eikä tule ulos niistämälläkään
[/quote]Onteloni on jotenkin niin ahdas
Pääsen lääkäriin kun käyn yksityisellä.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 10:49"]
[/quote]
[/quote]
Mulla kanssa menee hetkessä poski- ja otsaonteloihin. Ei todellakaan millään 10 päivän viiveellä. Syynä rakenteellisesri tavallista ahtaammat ontelot ja "räkäröörit". Punktoitu monesti ja samoin myös monet antibioottikuurit takana.
Miksi pitäs punkkeerata. Ruostsista saa apteekista lääkkeen ilman reseptiä on saanu jo 35v. Haen lääkkeen lääkekaappiini aina kun käyn ruotsin puolella. Ei tarvii mennä lääkäriin ollenkaan pikku vaivan tähden.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:17"]Miksi pitäs punkkeerata. Ruostsista saa apteekista lääkkeen ilman reseptiä on saanu jo 35v. Haen lääkkeen lääkekaappiini aina kun käyn ruotsin puolella. Ei tarvii mennä lääkäriin ollenkaan pikku vaivan tähden.
[/quote]Muu ei enään auta.
Kävin hoitajalla, joka ultrasi posket, konsultoi lääkäriä ja lääkäri määräsi antibioottikuurin. Just loppui kuuri. Ihan hyvin mulle sopi tuo pelkkä hoitajalla käynti. Eipähän tarvinnut moisen takia varata aikaa ja maksaa tuosta.
Mulla on ollut aina lääkäri jos olen lääkäriajan varannut. Ei ole koskaan ollut hoitajaa muuta kuin vastaanotolla tai röntgenissä tms. Tosin onteloni olen hoitanut yksityisellä, sillä suvussani kulkee rakennevika juuri noissa poski- ja otsaonteloissa ja julkinen ei yleensä tajua että fysiikkani takia niitä onteloita ei voi punkteerata tai tulehduksesta tulee pahempi ja saattaa tulla ensiapukeikka. Isälläni lopulta leikattiin kallo auki punkteerauksen jäljiltä ja kaavittiin limat ja pahimmat tulehtuneet limakalvot pois sekä poskista että otsasta. Joten mulla ainoa hoitokeino on lääkkeet ja huuhtelu kannulla. Julkinen vain kuvauttaa röntgenissä ja toteaa että katotaan vielä viikko tai pari ja sitten tuut punkteeraukseen jos ei helpota.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Ei kukaan punktoi tuossa vaiheessa poskionteloita, sulla oli joku vanhan flunssan jälkitauti tms. Muuten ei ole mahdollista edes, jos yhtään fysiologiaa ymmärrät.
[/quote]
kyllä vaan oli. Mitään 10 päivää ei tosiaankaan menny. Kävin päivystyksessä ja crp oli yli 100. Pari päivää kokeiltiin antibioottia, mutta ei toiminut, sillä crp jatkoi nousuaan. Otettiin röntgenkuva poskionteloista joissa näkyi selvä tulehdus ja se oli levinnyt hieman myös otsaonteloon. Sain uudet antibiootit ja punktioitiin vielä toiseen kertaan.