Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mulla varaa autoon?

Vierailija
03.04.2022 |

Olen yh, palkka bruttona 2600 e. Vuokra 450 e. Ei lainoja tai velkaa minnekään. Syrjässä asutaan joten auto olisi ihana. Haluaisin ostaa kerralla vähän paremman auton kun asutaan pohjoisessa missä talvella on melkoiset ääriolosuhteet, voisi olla kuolemaksi jäädä jonnekin korpeen lumimyrskyssä ja pakkasessa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla säästöjä joilla ostaa auto? Autosta on kuitenkin kuluja noin 200 e kk tai tietty enemmänkin jos paljon ajoa. Mutta vähintään 100-150 e menee pakollisiin + bensat päälle. Helposti tulee useita satasia kk lisämenoja siis. Miten olette tähän asti pärjänneet ilman?

Vierailija
2/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se auton hinta sinänsä ole kovinkaan merkittävä menoerä, varsinkin jos sen ostaa vaikkapa osamaksulla mutta ne muut kulut mitä sen pitämisestä aiheutuu ovat järkyttävät. No sen huomaa vasta kun hommaa sen auton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole säästöjä. Pärjätään ilman autoa kun pikkubussi menee kaksi kertaa päivässä palveluiden äärelle. Elämä vain on todella rajoitettua koska ei päästä kylältä kauemmas. Ap

Vierailija
4/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä suosittele, hommaa mies jolla on auto.

Vierailija
5/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonko sulla nyt jää rahaa yli kuukaudessa ja paljonko voisit säästää jostain muualta, siitähän se äkkiä selviää.

Itse olen sinkku ja palkka bruttona 3400, vuokra 550 ja ainoa laina opintolaina. Juuri ja juuri pystyy yhtä keskinkertaista autoa pitämään näillä tuloilla.

Vierailija
6/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten elät. Mihin rahasi menevät? Onko siis auton hinnan lisäksi mahdollisuus laittaa autoon vähintään 200€/kk ja huollot sekä korjaukset lisäksi. Renkaat on kalliit, verot ym. .

Vierailija
7/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun auton kulut 500e kuukaudessa, sisältää polttoaineen, ostohinnan jaettuna käyttövuosille, renkaat, vakuutukset, verot, ym. 

Vierailija
8/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisleasing. Asun itse syrjässä, ilman autoa ei pärjää. En omista tätä autoa, enkä koe tarvetta omistaa. Maksan siis ’vuokraa’ autosta, eikä mun tarvitse millään muotoa tuntea mitään ‘huolta’ tästä autosta. Vakuutukset ja bensat toki maksan itse, mutta jos siihen jotain vikaa tulisi - not my problem. Vara-auto tulis pihaan samoin tein. Ei huolia katsastuksista, renkaista, huolloista…

Vierailija
9/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole mitään tekemistä niin ei voi oikein kuluttaakaan. Asun Ruotsissa joten autot on täällä vähän edullisempia. Ap

Vierailija
10/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä ollut joku juttu, että auton pitäminen maksaa noin 600e kk, jos auton arvonalemakin otetaan huomioon.

Itse tosin ajan 700 euron pösöllä, jota en ole huoltanut kolmeen vuoteen ja silti liikkuu.

En tiedä kuinka turvallinen se on, enkä ole koskaan edes autoa ostaessa sitä miettinytkään. Tärkeintä ollut, että on katsastettu ja liikkuu.

Myös kummasti olen selvinnyt, vaikka renkaita en ole vaihtanut suositusten mukaan, 2 vuoden välein, jakohihnan vaihtoväli on mennyt umpeen jo 70000tkm sitten.

Vierailija
11/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koska et ymmärrä että se auto ja sen kulut (vero/vakuutus/huollot/polttoainen) maksetaan NETTOpalkasta kuten muukin eläminen/kuluttaminen etkä osannut ihan itse järkeillä tätä asiaa.

Sun pitää laskea paljonko sulle jää nettopalkasta käteen kun vuokran lisäksi sähkö, ruoat, puhelimet vaatteet yms on maksettu.

Normaalijärkinen ihminen ois tajunnut tämän.

Vierailija
12/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisleasing. Asun itse syrjässä, ilman autoa ei pärjää. En omista tätä autoa, enkä koe tarvetta omistaa. Maksan siis ’vuokraa’ autosta, eikä mun tarvitse millään muotoa tuntea mitään ‘huolta’ tästä autosta. Vakuutukset ja bensat toki maksan itse, mutta jos siihen jotain vikaa tulisi - not my problem. Vara-auto tulis pihaan samoin tein. Ei huolia katsastuksista, renkaista, huolloista…

Ap kysyi onko varaa, pistähän niitä leasing-hintoja että jotain hyötyä olisi.

Vierailija
13/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako leasing-autolla lähteä ulkomaille? Katselin itse juuri tänään uutta autoa itselleni ja mietin rahoitusvaihtoehtoja, ja muistelin, että rahoitusyhtiön autolla ei saa lähteä ulkomaille. Eli jos haluan auton, johon tarvitsen rahoituksen, minun kannattaa ensisijaisesti hakea pankkilainaa. Mutta miten tuo menee leasing-auton kohdalla?

Ap, olisi helpompi vastata, jos tietäisimme nettopalkkasi ja paljonko jää kuukausittaisten kulujen jälkeen säästöön.

Vierailija
14/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun auton kulut 500e kuukaudessa, sisältää polttoaineen, ostohinnan jaettuna käyttövuosille, renkaat, vakuutukset, verot, ym. 

Tämä on realistinen kustannus perusautolle.

Vierailija
15/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No paljonko sulla nyt jää rahaa yli kuukaudessa ja paljonko voisit säästää jostain muualta, siitähän se äkkiä selviää.

Itse olen sinkku ja palkka bruttona 3400, vuokra 550 ja ainoa laina opintolaina. Juuri ja juuri pystyy yhtä keskinkertaista autoa pitämään näillä tuloilla.

Siinä taas yksi jolla ei rahan käyttö ilmeisesti ole lainkaan hallinnassa tai sitten vieraannuttu ihan kokonaan todellisuudesta. Tässä maassa on myös paljon jopa yksinhuoltajia parikin tonnia pienemmällä palkalla kuin sinä, joilla on pakko olla auto ja lisäksi päälle tulee vielä kaikki lasten kulut ja sillä rahalla on vaan pärjättävä! 

Tuntuu ihan uskomattomalta että sinkkuihmiselle ilman mitään ylimääräisiä kuluja ja noin halvalla vuokralla voi olla auton pito tiukilla jos palkka on reilusti yli 3 tonnia. 

Vierailija
16/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. löysää rahaa jää ehkä noin viitisensataa kuukaudessa. Olen hoitoalalla ja mahdollisuus on tehdä lisätöitä niin paljon kuin haluaa. Tällä hetkellä en tee edes täyttä työaikaa.

Ap

Vierailija
17/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla melko samalla palkalla en ole uskaltanut autoa ottaa. Laskeskelin että mieluummin säästän auton nielemät n. 300 eur/kk (=3600 per vuosi, 18 000 per viisi vuotta) ja parin vuoden päästä muutan hienompaan asuntoon.

Vierailija
18/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2000e tuloilla 2 autoa

Vierailija
19/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä! Mun vuositulot alle 15 000 brutto, asun yksin vuokralla ja omistan auton. Eikä ole tarvinnut miettiä onko siihen varaa, tosin se on myös pakko olla, koska asun julkisen liikenteen ulottumattomissa.

Vierailija
20/20 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin auton 15 vuotta sitten ja maksoin siitä 6000€. Hankintahinta kuukautta kohti laskettuna nyt n. 33€.