Lakiasiaa!! Jos lähisukulainen jättää minulle perinnöksi
kiinteistön, voiko hän asettaa samalla ehdon sen käyttötarkoitukselle tai esim. määrätä, etten saa myydä sitä eteenpäin?
Kommentit (24)
Voinee, mutta se ei juridisesti sido sinua. Mutta tämä oli oma mutuvastaukseni.
Ei voi. Kun omistustus siirtyy sinulle se on silloin sinun
Kannattaa siis näytellä myöntyväistä, että saat kiinteistön ja omistaessasi sen teet sitten kuitenkin juuri niin kuin haluat.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 08:28"]Kannattaa siis näytellä myöntyväistä, että saat kiinteistön ja omistaessasi sen teet sitten kuitenkin juuri niin kuin haluat.
[/quote] Juuri näin.
Ei. Suomessa ei tunneta ehdollista omistusta paitsi että saa ennakkoperinnön, johon liittyy perinnönantajan elinikäinen käyttö- ja hallintaoikeus, mutta tässähän ei ole kyse siitä. Eli hän ei voi muuta kuin toivoa, ettet myisi, mutta kun kiinteistö tulee omistukseesi, sinua ei sido mitkään toiveet juridisesti.
Varaudu sitten muihin sukulaisiin. Muutama voi ajatella, että vainajan sanaa täytyy kunnioittaa ja ajattelevat sinun olevan vain rahan perään.
Yleensä ovat kateellisia, mutta joillakin vanhoilla ihmisillä ja venkuloilla on periaatteet.
Voi todellakin. On mahdollista testamentata niin että oikeus asua tai oleskella kiinteitössä säilyy kuolemaan saakka.
Hassua ulkosuomalaisen mielestä, kun ainoa oletus on että kaikki menee aina Suomrn lakien mukaan, vaikka ollaan EUssa.
Perintölait on muuttamassa, aikaisemmin oli merkitystä missä maassa kiinteistö oli ja missä maassa perinnön jättäjä oli viimeisten vuosien aikana eniten oleskellut. Mutta jatkossa voi ihminen joka elelee ja omistaa jotain usesmmasa Eu-maassa testamentissa määrätä minkä maan lakien mukaan mennään.
Monella eläkeläisellä on kakkosasunto Virossa tunnen heitä monta, koska itsekin asun täällä.
Nuo muutokset ei ehkä vielä ole voimassa, mutta on Nallekin vaihtanut kirjansa Ruotsiin, josa ei perintöveroa ole.
Virossa taas ihminen voi testamentata omaisuutensa kenelle tahtoo, lakiosia ei tunneta.
Tapaus joka on hyvin tuttu minulle, äiti jätti suurehkon omaisuutensa poikansa kahdelle alaikäiselle lapselle. Pojalla oli kyllä enemmänkin lapsia edellisistä suhteista.
Minulle elukaasalainen on testamentannut omaisuutensa ja jos kuolen ennen niin kakkki menee lapsilleni. Perintöverosta en tiedä mutta en ole siitä kuulut täällä kenkään puhuvan.
Todennäköisesti perintöasiat yhdenmukaistuvat ajan myötä, onhan tyhmää että ilmoittamalla toisen asuinmaan voi testamentata eri tavalla ja välttää verot.
Voi asettaa ehtoja, mutta niiden sitovuus on lähinnä moraalista. Kannattaa kuitenkin miettiä tällaisessa tilanteessa omaa käyttäytymistä, ettei riko välejä muiden sukulaisten kanssa. Eli jos vaikka saat sukutilan itsellesi ja perinnön jättäjä toivoo, ettei tilaa myydä eteenpäin. Jos sitten myytkin sen välittömästi ulkopuoliselle, niin aiheutat todennäköisesti pahaa verta niiden sukulaisten keskuudessa, jotka toivoivat tilan säilyttämistä suvussa. Tässä kuvitteellisessa tilanteessa voisi esim. pyrkiä myymään tilan suvun sisällä tai ottamaan sinne vuokralaiset ainakin aluksi.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:11"]
11, laki ei tunne moraalia.
[/quote]
Ei niin, mutta sukulaiset tuntevat. Eli saa myydä, mutta myynti voi loukata läheisiä. Saan myydä meidän kesämökin, koska se on minun nimissä. Oma perhe ja vanhemmat eivät siitä kauheasti tykkäisi.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 08:52"]
Voi todellakin. On mahdollista testamentata niin että oikeus asua tai oleskella kiinteitössä säilyy kuolemaan saakka.
[/quote]
Vastasitkohan nyt ap:n kysymykseen? Vai tarkoititko jonkun haamun oleskelua? :D
Tuo mistä puhuit koskee ennakkoperintöä tai perinnön antajan puolison asumisoikeutta, muttei sitä voida laajentaa muita koskevaksi tai kiinteistön myyntiä koskevaksi. Itse asiassa kiinteistö voidaan myydäkin, mutta se asumisoikeus jää. Kukapa sellaista ostaisi, mutta siis periaatteessa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:11"]
11, laki ei tunne moraalia.
[/quote]
Ei niin, mutta sukulaiset tuntevat. Eli saa myydä, mutta myynti voi loukata läheisiä. Saan myydä meidän kesämökin, koska se on minun nimissä. Oma perhe ja vanhemmat eivät siitä kauheasti tykkäisi.
[/quote] Laki ei velvoita moiseen ajatteluun. Sellainen on ihmisen omassa käsityksessä, jos edes on.
Saman aiheen kysymys, eli minulle on tulossa sitten aikanaan perintönä (nyt jo edesmenneiden) isovanhempieni kotitalo. Voinko kieltäytyä ottamasta tätä perintöä vastaan ja siirtää sen suoraan oman "perijäni" (sisaruksen lapsi) nimiin?
Kerropa alapeukuttaja, miksi olet eri mieltä k.o. vastauksista. Tuollainen alapeukutus on niin rasittavaa, kun mielummin kuulisin, miksi nuo vastaukset ovat mielestäsi virheellisiä.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:18"]Saman aiheen kysymys, eli minulle on tulossa sitten aikanaan perintönä (nyt jo edesmenneiden) isovanhempieni kotitalo. Voinko kieltäytyä ottamasta tätä perintöä vastaan ja siirtää sen suoraan oman "perijäni" (sisaruksen lapsi) nimiin?
[/quote] Suosittelisin juttelemaan sisaruksesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:18"]
Saman aiheen kysymys, eli minulle on tulossa sitten aikanaan perintönä (nyt jo edesmenneiden) isovanhempieni kotitalo. Voinko kieltäytyä ottamasta tätä perintöä vastaan ja siirtää sen suoraan oman "perijäni" (sisaruksen lapsi) nimiin?
[/quote]
Perinnöstä voi toki luopua. Mutta et saa sitten valita, kenelle oma osuutesi siirtyy, vaan se menee perintöjärjestyksen mukaan suoraan (jos sisaruksesi on elossa, hänelle ennen kuin hänen lapselleen, ellei hänkin päätä luopua perinnöstään).
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:20"]Kerropa alapeukuttaja, miksi olet eri mieltä k.o. vastauksista. Tuollainen alapeukutus on niin rasittavaa, kun mielummin kuulisin, miksi nuo vastaukset ovat mielestäsi virheellisiä.
[/quote]
Alapeukutin tätä Virossa asuvaa, koska lait eivät vielä ole muuttuneet, ja totta kai oletus on se, että ap kysyy tämän hetken tilannetta Suomessa. Ärsyttävä vastaus oli.
mun mielestä laki on ylempänä kuin sukulaisten "paha mieli". Voi herran jestas, aikuisille ihmisille tulee paha mieli siitä, että jokainen saa lain määräämän osansa. Silloin kyseessä on lapseksi jäänyt kiukuttelija, joka hermostuu, kun elämässä ei kaikki mene hänen pillinsä mukaan.
Tunnearvoilla pelaaminen on mautonta näissä tilanteissa, koska tärkeintä oikeasti on jokaisen perijän tasapuolinen kohtelu. Tunteet ja muistot jäävät jokaisella sydämeen eikä jonkun kesämökin seiniin. Meidän suvussa vempula pitää kuolinpesän jakamatonta kiinteistöä omanaan, koska on niin rakkaat muistot sieltä. Myydä ei saa, koska hän tykkää siellä olla ja ne muistot. Lunastamiseen hänellä ei ole varaa, nyyh. Pelkkä mainitseminen, että pesä tulisi jakaa, niin sitten tulee itku ja parku ja uhkailu jopa itsarilla. Sairas ihminen. Oikeasti vielä vihasi vanhempaansa, muta nyt vetoaa rakkauteen ja tunnearvoihin.
No ei voi.