Onko teillä kotona ahdasta/sekaisin vai oikeasti kaikelle järkevä paikka?
Tuntuu, että joka julmetun päivä pitää raahata tavaraa paikoilleen ympäri kämppää. Mikään ei mahdu minnekään helposti, joten ns. pienetkin hoidettavat asiat kertyvät nopeasti pinoiksi ja kasoiksi tasojen päälle jne. kun kaappiin ja varastoon vieminen on kauhea vaiva. Koko ajan tuntuu olevan jotain haerastus- ja kausivaatteiden kaivelua ja pois pesua ja pakkausta, lasten kevätkengät odottaa sovittelua, juuri kun luistimista ja monoista päästiin... joka helkkarin nurkka on täynnä ties mitä kypäriä, purkamista odottavia kasseja, laskuja, muita tärkeitä papereita, kierrätykseen menevää, postiin menevää, lasten tavaraa, mitä lie käsistä laskettua sälää, silittämistä odottavaa...
Meillä on ok-talo ja 5 henkeä. Neliöitäkin on, joskin epäkäytännöllisissä paikoissa. Tuntuu ettei arki mitenkään rullaa ja toimi, kaaos räjähtää tunnissa. On konmaritettu, mitään turhaa ei edes ole. Käyttötavarat vaan ei tunnu mahtuvan minnekään, vaeltavat, pyörivät ympäriinsä. Onko teillä instakotilaiset oikeasti niin nättiä ja siistiä kaiken aikaa? Hävettää kun meillä on aina kaikki sekaisin ja tuntuu, että kaikki muut saavat kotinsa pidettyä aina järjestyksessä :(
Kommentit (28)
Kolmihenkinen perhe, aina on siistiä, jokaisella on omat kaappinsa jossa pitää tavaransa, jos eivät tavarat ole käytön jälkeen kaapissa, niiden paikka ei ole meillä. Ei ole myöskään ylimääräisiä astioita, liinavaatteita ym rojua, eikä mitään ylimääräisiä kippoja ja laatikoita joihin voi kerätä kaikkea pikkusälää klemmareista avaimenperiin jne. Ja käytännössä ei siivota ikinä.
Meillä jotain siitä välistä, mutta siivous on nopeaa, kun tavaraa on vähän:
- paperit on skannattu pilvipalveluun
- jos tulee kutsu tms, otan siitä valokuvan, laitan ajan kalenteriin ja paperi kierrätykseen
- kuivausrumpu vähentää silitystarpeen minimiin. Vaatteet viikataan ja viedään kaappiin heti rummuista
- liinavaatteet laitetaan suoraan sängystä koneeseen ja kone käyntiin. Aika usein samat pesun jälkeen sänkyyn.
- eteisessä kaikilla oma laatikko. Lähtiessä/tullessa käytän muutaman minuutin järjestämällä kenkiä ja laitan tavaroita paikoilleen
- vaatteita kaikilla vähän., mutta riittävästi.
- kotona on aina postimerkkejä ja pakettikuljetus ostetaan netin kautta. Jos postitettavaa, niille oma kassi eteiseen.
Tässä muutama vinkki.
50 neliön kodissa olen etsinyt kaikelle oman paikkansa. Tavarat löytyy nopeasti ja on helppo siivota pois, kun ei tarvitse miettiä minne kaikki menisi. Tämän lisäksi pidän kaikki tasot, ikkunalaudat ja pöytäpinnat mahdollisimmat tyhjänä. Tavarat on kaapeissa, hyllyissä, varastokomerossa tai huonekalujen laatikoissa. Poistan surutta tarpeettomaksi jäänyttä tavaraa, ja käyn kaiken sisääntulevan (ostokset, postin, lahjat) läpi niin että kotiin ei jää seilaamaan mitään tarpeettomia pakkauksia, lippusia, paperiroskaa, kääreitä jne.
Selkeys antaa mielenrauhaa. On myös ihana löytää kaikki nopeasti, kun harvakseltaan tarvitsee juuri sitä maalarinteippiä/saksia/kynsileikkuria/kenkälankkia/luistimia/uimapukua jne.
on vielä sekaisin tavarat mutta ei ole enää ahdasta kun olen saanut karsittua tavaraa pois.
Muuton yhteydessä hankkiuduttiin eroon ronskilla kädellä tavarasta. Nyt on selkeetä ja siistiä. Lisäksi olen ostolakossa mitään turhaa en enää osta. Teinien huoneet nyt elää omaa elämäänsä mutta muuten kaikella on paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Muuton yhteydessä hankkiuduttiin eroon ronskilla kädellä tavarasta. Nyt on selkeetä ja siistiä. Lisäksi olen ostolakossa mitään turhaa en enää osta. Teinien huoneet nyt elää omaa elämäänsä mutta muuten kaikella on paikkansa.
Ja teinit voi heittää pihalle, problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Olen päättänyt myös olla ostamatta mitään. Tästä lähtien kama liikkuu vain ulospäin. Olen ihan mittari täynnä tätä kaaosta.
Tiedän tuon tavarapaljousahdingon. Se on todella energiaa vievää.
Muutimme joulun jälkeen uuteen kotiin ja kaiken tarkoitus oli harmonia. Muutossa otimme mukaan vain kaikkein kauneimmat ja välttämättömimmät tavarat.
Lakanoita otettiin vain 2/huone. Ostettiin uusi valkoinen astiasto, pyyhkeet, matot, verhot.
Mitään vanhoja kulahtaneita vaatteita, vilttejä, koristetyynyjä ei otettu mukaan.
Lisäksi tän asunnon on suunnitellut joku todella ajattelevainen ihminen. Joku jo sanoikin mitä haluaa ja täällä kyllä toteutuu kaikki tuo. Tuulikaappi, isot eteisen kaapit. Kodinhoitohuoneessa ja makuuhuoneissa pitkät ja syvät kaapistot hyllyillä.
Oikeasti iso L:n muotoinen keittiö.
Tämä on jotain niin ihanaa. On selkeää, kaunista ja harmonista.
Lapsen kaveri kävi tänään ja huokaisi, että ihanan siistiä täällä ja ku täällä on niin vähän tavaraa.
Rauhoittavaa. ❤
Toivottavasti saatte karsittua tavaraa ja jotain vinkkiä tästä.