Pomo vuokrasi nuorelle sukulaiselleen meiltä tilaa ja se on ok
Ei mitään sitä vastaan, tilaa on ja saapahan lisätuloja.
Mutta onko se ok, että mulle tuosta vaan tuodaan tämän sukulaisen firman töitä tehtäväksi? Jopa osa toiminnasta tuntuu perustuvan siihen, että minä tekisin hommia. Mulla on omissa hommissa pääasiassa riittävästi töitä, joskus vain on hiljaisia hetkiä.
Kyse on sen tyyppisestä hommasta, että minun pitäisi tarkistaa tuon nuoren yrittäjän tekeleitä, kääntää niitä englanniksi, tehdä mainoksia yms. Alani ei ole lähelläkään kielenkääntäjän alaa ja kielitaitoni on vain keskinkertainen, minkä olen tuonut aika selvästi esille. Minulla ei ole markkinointiin mitään koulutusta, lukuunottamatta jotain yksittäistä omaan koulutukseeni kuulunutta lyhyttä kurssia.
Nätisti ehdotin, että nämä palvelut olisi varmaan parempi ostaa alan yrityksiltä tai palkata osa-aikainen ammattilainen tekemään. Vastaus: Se on niin kallista. Enkä ole mitään työsopimusta ko. henkilön kanssa tehnyt. En kyllä välittäisi hänen alaisenaan toimia, ellen saa siitä erillistä työsopimusta ja erillistä palkkaa. Tein nyt yhden pikkujutun, koska minulla oli projektien välissä hiljaisempi hetki, mutta se taisi olla erehdys. Aion nyt sanoa, että meidän pitää varmaan katsoa uusiksi työsopimus ja samoin palkkaus. Selkeästi on laskettu, että tekisin hommat oman toimen ohessa ilmaiseksi.
Kommentit (3)
Kuia niitä hommia tuo? Jos se sukulaispoika tuo niitä sun pomosi ohi, se ei ole ok. Tällöin sun pitää kysyä asiasta poomoltasi, koska sä saatat tehdä väärin käyttäessäsi työnantajan aikaa muiden töihin.
jos taas niitä hommia tuo sulle sun pomo, niin todennäköisesti on kyse siitä, että näiden kanden firman völillä on sopimus siitä, että esim tilavuokraan sisältyy niitä ja näitä töitä. Niinpä näistä sen toisen firman töistä on nyt tullut myös sun töitä. Sorry. Ei työntekijällä ole mitään ikiaikaista oikeutta tehdä juuri tiettyjä nimikkotöitä - se tehdään, mitä pomo määrää, ja ne on sit niitä omia töitä. Jostöitä on liikaa niin että et kertakaikkiaan ehdi tehdä niitä työajalla, sun pitä sanoa siitä pomolle ja katsoa, että vähennetäänkö töitä, tai palkataanko joku sun lisäksi vai tilalle niitä tekemään.
Nostanpa tämän vielä. Pomo on antanut tälle tyypille luvan teettää minulla töitä, alkuun toi itse ja nyt niitä tulee suoraan. Mutta työt eivät ole osaamisalueellani eivätkä sellaisia, mitä työsopimuksessani lukee. Minä en osaa tehdä hyviä käännöstöitä. Osaan keskustella englanniksi ja saan asiani hoidettua, mutta en ole riittävän hyvä kääntämään. Sen lisäksi pahoin pelkään, että normaali työaika ei riitä.
Minulla on nimenomaan lisääntyneet oman alan työt ja olen saanut siinä lisää vastuuta. Pelkään, että omia töitäni otetaan minulta pois ja että tämä tietää nyt sitä, että työ, mitä aikoinaan hain, muuttuu ihan eri hommaksi. En ole markkinointialan ammattilainen enkä kielenkääntäjä vaan minun työni piti olla ihan jotain muuta. Näitä töitä oli alussa vähän, mutta ne ovat nyt lisääntymään päin. Minulla on omissa töissäni suht. riittävästi töitä, vain harvakseltaan projektien välissä on hiljaisempi hetki.
No täältähän se apu varmaan löytyy...