Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisella kuukausirahalla muistatte vanhempianne?

Vierailija
03.04.2022 |

Äitini eläke on pieni suhteessa hänen maksamaan vuokraan. Ilman meidän lasten avustusta äidille jäisi kuukausittain rahaa n 350€.

Hän on 70v eikä haluaisi enää elämänsä ehtoopuolella muuttaa rakkaasta kodista. Tuossa nykyisessä asunnossa on asunut melkein 40vuotta.

Olen vuosien ajan antanut hänelle 50-100€/kk ja joskus vähän enemmänkin sekä ajoittain vielä vienyt hänelle ruokaa.

Äidillä ei ole säästöjä, hän jäi yh:ksi ollessani 16vuotias ja veljeni oli 15v. Isä ei maksanut elatusmaksua ja nämä piti hakea sitten oikeusteitse.
Muutin itse pois kotoa opiskelemaan 17v iässä.

Äiti on eläkkeelle jäämisen jälkeen vaatinut meitä lapsia auttamaan häntä rahallisesti, koska ollessaan yh:nä hän laittoi meihin säästönsä (emme kyllä saaneet kuin katon pään päälle ja siinä äidin luona asuessa piti hänelle maksaa vuokraa opintorahasta ja kesätyöpaikasta)

Olen nyt viimeisten vuosien ajan puhunut äidille muutosta edullisempaan asuntoon, mutta hän suuttuu tästä.
Sanoo, että muutkin aikuiset lapset auttavat iäkkäitä vanhempiaan paljon isommilla rahoilla kuin me.

Paljollako te muut autatte?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000€/10v x2, kesäkukat palveluna haudalle. Ovat eri hautausmailla, niin "pitää" maksaa molemmista.

Vierailija
22/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1000€/10v x2, kesäkukat palveluna haudalle. Ovat eri hautausmailla, niin "pitää" maksaa molemmista.

Minä päätin jättää hoitamatta, kun en koskaan itse käy haudalla ja miksi maksaisin vieraita ihmisiä varten. Ehkä ottavat haudan haltuun jossain vaiheessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä vastauksista näkee nykypäivän ahneuden ja itsekkyyden. Jos sinulla on varaa auttaa äitiäsi, miksi et tekisi sitä?

Oma äitini auttoi aikoinaan veljensä kanssa köyhää, nuorena leskeksi jäänyttä äitiään (mummoani). Minua on aina harmittanut, kun pienituloisena en itse pysty tukemaan äitiäni rahallisesti, mutta onneksi hänellä on kohtalainen eläke. Autan häntä käytännössä, käyn melkein viikoittain siivoamassa ja laittamassa ruokaa vanhemmillani.

Mielestäni perheenjäsenten kuuluu auttaa toisiaan, se on itsestäänselvyys.

Vierailija
24/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki rahalliset tuet haettu

Ei saa kuin asumistuen, mutta vain tiettyyn neliömäärät saakka. Muita avustuksia ei saa, koska asuu liian kalliisti.

-ap-

Jos äitisi asuu vuokralla, niin eläkkeensaajan asumistuessa ei ole mitään rajaa sille, montako neliötä asunnossa saa olla. Ainostaan vuokran suuruudella on merkitystä (eli on yläraja sille, kuinka suuri vuokra otetaan huomioon). Äitisi saattaa myös olla oikeutettu toimeentulotukeen, sillä toimeentulotuessa huomioon otettavat asumismenot ovat korkeammat kuin asumistuessa.

Tarkista nyt ensin, että äitisi on hakenut ja saanut kaikki hänelle kuuluvat tuet. Jos hän on, niin miettisin asian siltä kannalta, kuinka iso meno tuo 50-100 €/kk on suhteessa omiin tuloihini ja menoihini. Jos se tarkoittaisi sitä, että joudun sen takia pihistelemään omissa menoissani, lopettaisin äidin tukemisen ja auttaisin muutossa halvempaan. Mutta jos minulla jäisi tuosta avustuksesta huolimatta joka kuukausi rahaa säästöön, auttaisin todennäköisesti äitiäni sen verran, jotta hän saisi jäädä asumaan kotiinsa.

Vierailija
25/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä vastauksista näkee nykypäivän ahneuden ja itsekkyyden. Jos sinulla on varaa auttaa äitiäsi, miksi et tekisi sitä?

Oma äitini auttoi aikoinaan veljensä kanssa köyhää, nuorena leskeksi jäänyttä äitiään (mummoani). Minua on aina harmittanut, kun pienituloisena en itse pysty tukemaan äitiäni rahallisesti, mutta onneksi hänellä on kohtalainen eläke. Autan häntä käytännössä, käyn melkein viikoittain siivoamassa ja laittamassa ruokaa vanhemmillani.

Ei se mummeli mikään perheenjäsen ole vaan sukulainen. Ja jokaiken on vastuussa omasta eläkkeestään ja siitä että tulot ja menot kohtaa.

Vierailija
26/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtoiko mummosi huoritella omaa tytärtään ja ajaa hänet kodista ulos kodittomaksi?

Vierailija
27/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollainen tonni kuussa olisi sopiva. Tämä vain vinkkinä vanhemmalta.

Vierailija
28/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet on tällä hetkellä niin korkeita, että kysymykselle on helppo naureskella ja todeta, että ei vanhempiaan kuulu elättää. Tulevaisuuden tilanne voi olla hyvin erilainen. Eläkkeet tulevat jäämään alhaisiksi ostovoimaltaan, ja kaikkien "eläkesijoitukset" eivät tuota tarpeeksi.

Toivoisin, että tämä "jokaisen on pärjättävä itse" -asenne muuttuisi enemmän siihen suuntaan, että perheeksi koettaisiin myös ne omat vanhemmat ja mahdollisesti myös lapseton lähisuku.

Vielä muutama vuosi sitten en olisi kirjoittanut näin, vaan olisin naureskellut muiden mukana ap:n tilanteelle. Nyt kun omat vanhemmat tarvitsevat käytännön apua ja huoltosuhde on muuttunut välillämme toisinpäin käytännön töissä, en näe mitenkään erikoisena myöskään tilannetta, jossa antaisin heille rahaa.

Vierailija
29/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äidilläsi mahdollisuus saada edullisempi asunto nykyisen asunnon läheltä? Jos ei ole, niin muutto kauemmaksi voi johtaa sinun kannaltasi selvästi nykyistä hankalampaan tilanteeseen. Jos äidilläsi on ystäviä tai edes hyvänpäivän tuttuja nykyisen asunnon lähellä, niin välit heihin voivat viilentyä, jos äitisi muuttaa kauemmaksi. 70-vuotias ei enää helpolla solmi uusia ystävyyssuhteita. Siinä tilanteessa äitisi turvautuu sinuun paljon useammin kuin ennen.

Vierailija
30/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet on tällä hetkellä niin korkeita, että kysymykselle on helppo naureskella ja todeta, että ei vanhempiaan kuulu elättää. Tulevaisuuden tilanne voi olla hyvin erilainen. Eläkkeet tulevat jäämään alhaisiksi ostovoimaltaan, ja kaikkien "eläkesijoitukset" eivät tuota tarpeeksi.

Toivoisin, että tämä "jokaisen on pärjättävä itse" -asenne muuttuisi enemmän siihen suuntaan, että perheeksi koettaisiin myös ne omat vanhemmat ja mahdollisesti myös lapseton lähisuku.

Vielä muutama vuosi sitten en olisi kirjoittanut näin, vaan olisin naureskellut muiden mukana ap:n tilanteelle. Nyt kun omat vanhemmat tarvitsevat käytännön apua ja huoltosuhde on muuttunut välillämme toisinpäin käytännön töissä, en näe mitenkään erikoisena myöskään tilannetta, jossa antaisin heille rahaa.

Jokainen on vastuussa raha-asioistaan.

On aina ollut ja niin sen kuuluu olla.

Yllättävät sairastumiset ja työttömyydet jne on eri asia kuon se että 50 vuotta jättää huolehtimatta asioistaan ja sitten vinkuu.

Vierailija
31/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minusta on ihan luonnollista auttaa, jos on vara auttaa. Ostin vanhemmilleni mm. uusia kodinkoneita rikkinäisten tilalle, mutta sitten molemmat kuolivatkin ennenaikojaan, mutta jos olisivat elossa, niin varmasti auttaisin edelleen vaikka maksamalla laskuja heidän puolestaan ja ostamalla tarvittavia asioita. Rahaa en siirtäisi tilille, ettei tulisi verotusongelmia. 

Vierailija
32/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta rahallisesti. Jokainen hoitaa raha-asiansa itse. Käyn kaupassa ja välillä siivoan. Toki välillä saatan ostaa ruokaa niin etten veloita niistä ihan kaikista, mutta kyse kympeistä. Nyt kun on saamassa turvapuhelinta, joka maksaa noin 35€ kk, niin mietin maksaisinko sen hänelle, kun pieni eläke ja isot asumiskustannukset (oma pieni asunto, mutta talossa suuret remontit). Taidan sen maksaa. Äitini kun osti usein lapsilleni suurempia hankintoija, kun he olivat pieniä ja teinejä. Äidilleni ei jää eläkkeestään rahaa, mutta selviää sillä. Auttaisin kyllä, jos rahat eivät millään riittäisi. Edellytyksellä, että asunto ei olisi liian suuri ja kallis.

Vierailija
33/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kuolleet, mutta en auttanut koskaan rahallisesti. Ostin aina käydessäni jääkaapin täyteen ruokaa, hommasin pesuaineita ja annoin kuljetusapua tarvittaessa.  Isäni oli superpihi, äitini taas tuhlari, joka ei osannut yhtään käyttää rahaa.  

Vierailija
34/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi yllättynyt, kuinka moni ei auttaisi vanhempiaan. Joo, totta on, että lain mukaan ei ole elatusvelvollisuutta, mutta lopetetaanko samalla tavalla lastenkin rahallinen tukeminen heti, kun täyttävät 18? Tai eikö lastenlapsia tueta ollenkaan?

Vierailija
35/35 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tosi yllättynyt, kuinka moni ei auttaisi vanhempiaan. Joo, totta on, että lain mukaan ei ole elatusvelvollisuutta, mutta lopetetaanko samalla tavalla lastenkin rahallinen tukeminen heti, kun täyttävät 18? Tai eikö lastenlapsia tueta ollenkaan?

Itse autan opiskelevia lapsiani, joten sen lisäksi minulla ei riitä rahaa vanhemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän