Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rikkoiko farmaseutti vaitiolosopimusta?

Vierailija
20.09.2015 |

Poikaystäväni haki Kelakorttini kanssa mulle määrätyn lääkkeen apteekista, koska olin itse liian kipeä lähteekseni. Sieltä oli sitten farmaseutti kertonut kaikki vanhatkin määräykseni poikaystävälle. Tekikö virheen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki. Kun hakee toisen kela-kortilla lääkkeitä, pitää tietää mitä lääkettä on hakemassa (tai siis ainakin, että onko se esim. verenpainelääke, jos ei nimeä muista). Farmaseutti ei saa alkaa luetella kaikkia e-reseptejä, mitä löytyy.

Vierailija
2/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kelakortilla ei lähtökohtaisesti saa lääkkeitä. Pitää olla valtakirja.

t. Farmaseutti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:43"]

t. Farmaseutti

[/quote] Just hain miehen särkylääkkeet, ei mitään valtakirjaa kyselty.

Vierailija
4/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Farmaseutti

[/quote] Tää oli uutta. Mun lapsi haki viime viikolla mun verenpainelääkkeen ihan vaivattomasti ja minä olen pari kertaa hakenus siskoni särkylääkkeitä leikkauksen jälkeen. Kertaakaan ei ole tänä vuonna valtakirjoja kyselty.

Vierailija
5/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:16"]

Poikaystäväni haki Kelakorttini kanssa mulle määrätyn lääkkeen apteekista, koska olin itse liian kipeä lähteekseni. Sieltä oli sitten farmaseutti kertonut kaikki vanhatkin määräykseni poikaystävälle. Tekikö virheen?

[/quote]

Ei se farmaseutti sun vanhoja määräyksiä näe joten ei voi niistä kertoa.

[/quote]

Sain hirveästi miinusta. Oma kokemus vaan on että olen syönyt samaa lääkettä yli kymmenen vuotta ja aina henkilökunta kysyy onko lääke ennestään tuttu. Eli eivät näe aikaisempaa reseptiä. 

Jos sulla oli samalla reseptillä useampi lääke niin kyllähän henkilökunnan pitää kysyä hakijalta mitä lääkettä haet vai otatko kaikki.

Vierailija
6/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen monta kertaa hakenut äitini sydän- ja verenpainelääkkeet e-reseptiltä Kela-kortilla. Koskaan ei ole kyselty valtakirjoja.

Vierailija
7/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten saa ilman mitään valtakirjaa toisen lääkkeitä kunhan on se kelakortti mukana.

Vierailija
8/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Farmaseutti

[/quote]

Minä olen hakenut äitini lääkkeitä kymmeniä kertoja vuosien saatossa, koskaan ei ole kysytty valtakirjaa. Haettu sekä syöpälääkkeitä että sydänlääkkeitä.

Vierailija
9/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11. Voiko joku muu hoitaa reseptiasioita puolestani?

Lääkärikäynnin yhteydessä saat lääkäriltä ns. potilasohjeen eli paperitulosteen, jossa näkyvät lääkärin sinulle määräämät lääkkeet. Potilasohje käytännössä korvaa nykyisen paperireseptin apteekissa asioitaessa. Toinen henkilö voi hakea lääkkeet apteekista puolestasi, kun hänellä on mukanaan potilasohjeesi ja/tai Kela-korttisi. Pelkästään Kela-kortilla asioidessaan hakijan tulee tietää noudettavan lääkkeen tiedot. Näin hän voi todistaa oikeutensa noutaa lääkkeesi.

Näin kanta.fi-sivustolla.

Vierailija
10/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyen siis sähköiseen reseptiin. http://www.kanta.fi/ukk1

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:52"]

Lääkärikäynnin yhteydessä saat lääkäriltä ns. potilasohjeen eli paperitulosteen, jossa näkyvät lääkärin sinulle määräämät lääkkeet. Potilasohje käytännössä korvaa nykyisen paperireseptin apteekissa asioitaessa. Toinen henkilö voi hakea lääkkeet apteekista puolestasi, kun hänellä on mukanaan potilasohjeesi ja/tai Kela-korttisi. Pelkästään Kela-kortilla asioidessaan hakijan tulee tietää noudettavan lääkkeen tiedot. Näin hän voi todistaa oikeutensa noutaa lääkkeesi.

[/quote]

Vierailija
11/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:52"]

[/quote]

Tosi monet e-reseptit vaan saa nykyään puhelinreseptinä. Ne saa noutaa ihan sillä kela-kortilla mistä tahansa apteekista.

Vierailija
12/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla hae ite

Vierailija
13/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tilanteessa tuo tapahtui? Eikö poikaystäväsi tiennyt tai muistanut, mitä lääkettä oli sinulle hakemassa? Farmaseutti ei olisi missään nimessä saanut tällöin antaa poikaystävällesi mitään lääkettä e-reseptiltäsi, eikä myöskään luetella vaihtoehtoja. Vai menikö poikaystävä hakemaan esim. kipulääkettä ja farmaseutti kysyi reseptisi perusteella, laitetaanko Buranaa vai Panacodia? Vai menikö poikaystäväsi hakemaan e-pillereitä, jonka yhteydessä farmaseutti luetteli myös aiemman masennuslääkehistoriasi lämpimikseen?

Vierailija
14/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta eikö farmaseutin nimenomaan KUULU KERTOA muista lääkkeistä (asiakkaalle/sille joka lääkkeet hakee) jos niillä on mahdollisia haitta- tmv. vaikutuksia asiakkaan muiden lääkkeiden kanssa?

Esimerkiksi minulla oli allergialääkeresepti jonka olin joskus keväällä hakenut, ja syksyllä kun sain flunssan ja siihen jotain lääkettä, niin farmaseutti ystävällisesti kertoi että siinä lääkkeessä on (en enää muista mitä) samaa ainetta jota allergialääkkeessäni, joten jos käytän niitä niin ei kannata ottaa niitä ko. lääkekuurin kanssa samaan aikaan.

Toki en mmärrä mitä järkeä olisi sanoa sellaisesta lääkkeestä jolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, tyyliin hakee "huulirasvaa" ja siinä todettaisiin että niin ostit tätä "sideharsoa" viime viikolla (tyhmä esimerkki, sori...) mutta potilaan etuhan on tietää jos lääkkeet eivät sovi keskenään. Esim. moni lääke saattaa heikentää e-pillerien tehoa, minusta on ihan relevanttia sanoa tuo sille joka ko. lääkkeen hakee, ettei tule "pieniä yllätyksiä" siksi ettei asiasta kerrottu.

Vierailija
15/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:43"]Toisen kelakortilla ei lähtökohtaisesti saa lääkkeitä. Pitää olla valtakirja.

t. Farmaseutti
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Kotipalvelussa haetaan koko ajan asiakkaan lääkeitä ilman valtakirjaa tai todistusta siitä et on töissä ko paikassa.

Vierailija
16/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 15:17"]

ei tollee pysty tekee?

[/quote]

Ai millee?

Vierailija
17/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tollee pysty tekee?

Vierailija
18/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kertoa toiselle henkilölle mitään.

Vierailija
19/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milleen?

Vierailija
20/23 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki.