Onko Puliveivari juoppo vai huijari?
Minusta huijari, mutta joku urbaani sanakirja ehdotta myös juoppoa mikä se mielestäni ei ole.
Kommentit (30)
Huijari minun mielestäni. Jos veivaa pulia, ei se mielestäni tarkoita sen pulin juomista. Puli = pulituuri = kiilloitusaine jossa oli alkoholia. Juopot joivat tätä.
henkilö ketä on juonitteleva ja valheellinen olisi oma näkemys, ammatti ryhmänä autojobbari, oveltaovelle myyjät.
Puliveivari=jokapaikan vempula, jolla on aina ketun häntä kainalossa, metkut mielessä ja ketkut pelissä.
Vierailija kirjoitti:
Aku Ankan koira
Se on Pulivari
Juoppoa olen sen aina ajatellut tarkoittavan. Puliukko, puliveivari…
Ei ole pakko käyttää rumaa slangisanaa joka voi loukata. Osalla ei ole käytössä se. Veivari voisi olla huijari.
Se on puliukko eli juoppo. Tulee pulituurista, joka juopot ennen "veivasivat" eli muuttivat pirtuksi. Jotkut hömelöt nuoret eivät vaan tajua mistä sana tulee, joten keksivät sille uusia merkityksiä, jotka eivät istu sanaan. Menee varmaan sekaisin sana veijari ja veivari.
Ja Aku Ankan koira on tietysti Pulivari, jonka nimi tulee vapaustaistelija Simon Bolivarista.
Kyllä puliveivari on juoppo. Ikinä en ole kuullutkaan että sillä tarkoitettaisiin huijaria. Myös hampuusi tai hamppari nimitystä käytettiin alkoon menevistä syrjäytyneistä miehistä.
Tämä on vähän samoja juttuja, kun nuoret eivät ymmärrä mitä tarkoittaa v e n a k k o, nuorukainen tai sisarus
t. täti 54v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä puliveivari on juoppo. Ikinä en ole kuullutkaan että sillä tarkoitettaisiin huijaria. Myös hampuusi tai hamppari nimitystä käytettiin alkoon menevistä syrjäytyneistä miehistä.
Tämä on vähän samoja juttuja, kun nuoret eivät ymmärrä mitä tarkoittaa v e n a k k o, nuorukainen tai sisarus
t. täti 54v.
Aivan. Puliveivari on sama kuin puliukko
T. Toinen 54v täti
Se on myös synonyymi mustalaiselle.
Itse miellän juopoksi, sen puli-alun takia, mutta en ihmettelisi jos se alunperin oikeasti tarkoittaakin huijari. :D En siis itse koskaan käytä sanaa.
Minusta se tarkoittaa sellaista huijarimaista tyyppiä, joka yrittää vetää välistä ja jolla on kaikenlaisia "viritelmiä". Juoppo olisi puliukko tai -akka.
Niin, nuorilla on usein harhaisia käsityksiä sanojen merkityksistä. Johtuu varmaan siitä kun ei enää lueta kaunokirjallisuutta tarpeeksi eikä olla läheisesti tekemisissä vanhempien ikäluokkien kanssa.
Sanaa 'nuorikko' esimerkiksi ei ymmärretä, luullaan sen tarkoittavan nuori ihminen. Ei, se tarkoittaa vastavihittyä vaimoa.
'Nuorukainen' ei sekään ole kuka tahansa nuori vaan nuori mies. Sekin on vanhentunut sana, koska nykyään voi käyttä vain sanaa 'nuori', jolla ei ole sukupuolimääritettä.
Lisäksi nykyisin stadissa kuulee puhuttavan "nuorisolaisista", mikä on hupsu uudissana, koska slangissahan yleensä pyritään lyhentämään sanoja ja meillä on sille jo ihan hyvä sana olemassakin eli 'nuoriso' tai 'nuoret'. Mutta okei, slangi pysyy elävänä kun siihen tulee uusia sanoja, joten tän voi vielä hyväksyä. Onhan siinä tuollaista nykynuorille sopivaa söpöstelyä, joka kuvaa aikakautta. Joku 'nuoriso' oli jo mun nuoruudessa pölyttynyt aikuisten sana, me puhuttiin enemmänkin 'jengistä' tms.
Vierailija kirjoitti:
Niin, nuorilla on usein harhaisia käsityksiä sanojen merkityksistä. Johtuu varmaan siitä kun ei enää lueta kaunokirjallisuutta tarpeeksi eikä olla läheisesti tekemisissä vanhempien ikäluokkien kanssa.
Sanaa 'nuorikko' esimerkiksi ei ymmärretä, luullaan sen tarkoittavan nuori ihminen. Ei, se tarkoittaa vastavihittyä vaimoa.
'Nuorukainen' ei sekään ole kuka tahansa nuori vaan nuori mies. Sekin on vanhentunut sana, koska nykyään voi käyttä vain sanaa 'nuori', jolla ei ole sukupuolimääritettä.
Lisäksi nykyisin stadissa kuulee puhuttavan "nuorisolaisista", mikä on hupsu uudissana, koska slangissahan yleensä pyritään lyhentämään sanoja ja meillä on sille jo ihan hyvä sana olemassakin eli 'nuoriso' tai 'nuoret'. Mutta okei, slangi pysyy elävänä kun siihen tulee uusia sanoja, joten tän voi vielä hyväksyä. Onhan siinä tuollaista nykynuorille sopivaa söpöstelyä, joka kuvaa aikakautta. Joku 'nuoriso' oli jo mun nuoruudessa pölyttynyt aikuisten sana, me puhuttiin enemmänkin 'jengistä' tms.
Nuorison rappiosta huolestuminen on aina muotia. Mitähän sinua vanhempien mielestä harhaisia käsityksiä sinulla oli silloin kauan sitten kun olit nuori?
Vierailija kirjoitti:
Minusta se tarkoittaa sellaista huijarimaista tyyppiä, joka yrittää vetää välistä ja jolla on kaikenlaisia "viritelmiä". Juoppo olisi puliukko tai -akka.
Se on kuule veijari tai koijari.
Huijari. Myös keinottelija. Mutta kieli muuttuu, ja slangi etunenässä.