Hoitajat lakossa ja syöpähoidot keskeytetty, Tehyltä ylimielinen vastaus
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/tehyn-kari-tiainen-ihmettelee-miksei…
Tehyltä kommentoidaan: lääkärien ongelma, ”Lääkärithän vastaavat aina kaikesta” sanoo Tehyn oikeuspalvelujen päällikkö Kari Tiainen.
Jos lääkärit kerran vastaavat aina kaikesta, niin miksi hoitajille pitäisi maksaa erityisen hyvää palkkaa? Vastuu on aina lääkärillä, hoitaja on vain apukäsipari.
Kommentit (449)
Tuli juuri mieleen missä säästetään: Entä hallitus, puolueet, eduskunta, oppositio, valtion kalliit johtajat... en todellakaan halua maksaa heille näin huonosta työstä veronmaksajana valtavia summia... kaikki vaihtoon siis... miksi siis minut pakotetaan maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin fyysisesti terve mies sai toimistotyöpaikan. Itse olen ansiosidonnaisella kotona ja seuraavan kerran sitten taas palkkatuella toimistotöissä varmaan 2 vuoden päästä.
No, sellaista se Suomessa on. Työnantajien ja työkkärin omaa tyhmyyttä
Ei osata organisoida
Työkkäri laittaa fyysisesti terveitä miehiä palkkatuella toimistotöihin.
Ja ihosairaat on kotona.
Ottakaa nyt työnantajat vaan enemmän noita terveitä toimistotöihin niin me ihosairaat saadaan nukkua kotona ansiosidonnaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin fyysisesti terve mies sai toimistotyöpaikan. Itse olen ansiosidonnaisella kotona ja seuraavan kerran sitten taas palkkatuella toimistotöissä varmaan 2 vuoden päästä.
Ei osata organisoida
Ja ihosairaat on kotona.
Ottakaa nyt työnantajat vaan enemmän noita terveitä toimistotöihin niin me ihosairaat saadaan nukkua kotona ansiosidonnaisella.
Itse alan selvittelemään työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuutta, kun noita toimistotyöpaikkoja ei ihosairaille ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata organisoida
Ja ihosairaat on kotona.
Itse alan selvittelemään työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuutta, kun noita toimistotyöpaikkoja ei ihosairaille ole.
Fyysisesti terveet miehet valitaan toimistotöihin ja sitten ihmetellään, kun ei ole työnhakijoita fyysisiin töihin.
Kuinka tyhmää porukkaa Suomessa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta on tuokin, että meille aina säädetään kaikki pakkolait. Tuohan siinä on pointtina, että ensimmäinen vaihtoehto on aina pakko, kun kyse on hoitajista. Mitään ei saa sanoa vastaan tai kyseenalaistaa.
Ala jossa ihmisiä kuolee ilman hoitoa/hoidon viivästyessä, on syytä säädellä niin että viattomat eivät joudu kärsimään.
Aivan, montako vuotta tässä on jo odoteltu jotakin tapahtuvaksi vanhustenhoidon suhteen, lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden sekä lastensuojelun kohdalla.
Siellä samat ihratiinut istuvat virastoissa ja Arkadianmäellä kahvittelemassa eikä valmista tule ellette te pöyristelijät saa itseänne ruudun edestä liikkeelle muutosta vaatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata organisoida
Ja ihosairaat on kotona.
Ihosairas ei voi tehdä kuin toimistotöitä niin häntä pidetään työttömänä.
Ja sitten ihmetellään, kun ei ole työnhakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata organisoida
Ja ihosairaat on kotona.
Fyysisesti terveet miehet valitaan toimistotöihin ja sitten ihmetellään, kun ei ole työnhakijoita fyysisiin töihin.
Kuinka tyhmää porukkaa Suomessa on?
Työnantaja saa valita mielestään parhaan työntekijän eli fyysisesti terveen nuoren miehen toimistotöihin.
Mutta turha sitten itkeä, kun ei saa siivoojia eikä muita työntekijöitä, kun osalla on fyysisiä sairauksia ja voi tehdä vain toimistotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa todella hyvin myös sen vastakkainasettelun mitä lääkäreillä ja hoitajilla on. Olin itse ennen hoitoalalla ja tuntui, että asetelma johtui nimenomaan hoitajista. Lääkäreitä vihattiin, halveksuttiin ja pidettiin jotenkin ylpeinä, vaikka ihan tavallista porukkaa ne oli ja suurin osa suhtautui ihan tavallisesti hoitajiin. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään pahaa sanottavaa lääkäreistä. Hoitajilla on vaan aika paha alemmuudentunne.
Osalla hoitajista ollut aikoinaan haave päästä lääkikseen, muttei rahkeet sitten riittäneet ja tämä saattaa näkyä asenteessa.
Kokonaisuudessaan olen kyllä sitä vahvasti mieltä että hoitajat ovat palkkansa ansainneet, maksakaa heille kunnon palkka, kun kerran surutta maksetaan joillekin valtion ihme-viikareillekin tiesmistä.
Kaikista ei todellakaan ole hoitajiksi.
Maksakaa hyvä palkka ja näyttäkää siten alan arvostus terveydenhuoltoalalle samoin kuin varhaiskasvatusporukalle. Ihmisiä alkaa kiinnostaa hakeutua alalle.
Lakko loppuu ja sillä selvä.
"Aivan, montako vuotta tässä on jo odoteltu jotakin tapahtuvaksi vanhustenhoidon suhteen, lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden sekä lastensuojelun kohdalla.
Siellä samat ihratiinut istuvat virastoissa ja Arkadianmäellä kahvittelemassa,
eikä valmista tule ellette te pöyristelijät saa itseänne ruudun edestä liikkeelle muutosta vaatimaan."
Miksi tilanteiden pitää aina kärjistyä ennenkuin reagoidaan?
Päättäjien omat palkat ja korotukset kyllä menee läpihuutojuttuna hyväksytyiksi.?
Viva la revolution kirjoitti:
Aika kummallisia avauksia taas... Suomessa media on valjastettu pelkästään eliitin etujen ajamiseen ja hoitajat eivät todellakaan ole eliittiä ja heitä mustamaalataan nyt kaikin tavoin eliitin toimesta...
Suomi on täysin totalitaristinen maa missä ihmisoikeudet ja mielipiteen vapaus on ajettu alas kahdessa vuodessa... Suomessa hoitajia on mm. saalistettu ja metsästetty vaarallisilla koronarokotteilla säälimättä vaikka rokotteiden vaarallisuus on raportoitu ympäri maailman... ja toki täälläkin palstalla moni on saalistanut häikäilemättä niitä hoitajia jotka eivät suostu ottamaan vaarallista koronarokotetta... häpeällinen maa kaikin tavoin ei olisi kyllä uskonut... Tämä ns. maailman onnellisin maa on korruptoitunut kopio Pohjois-Koreasta... kaikki puolueet (ja tietenkin hallitus, oppositio, eduskunta) tulisi lakkauttaa välittömästi pelkästään ihmisoikeusrikkomuksien perusteella...
Eiköhän se ole niin päin että etenkin hoitajien kyky toimia on ihailtavaa - alalla jossa potilaat ovat yhä enemmän:
-Narkkareita
-Psykopaatteja
-Narsisteja
-Sosiopaatteja
-Väkivaltaisia ja perheväkivaltaisia
-Juoppoja
On käsittämättömän ihailtavaa että hoitajat työskentelevät edellä mainittujen potilaiden kanssa ja hoitajat ansaitsevat kaiken mahdollisen kunnioituksen mutta näinhän se ei ole Suomessa jossa kyseisiä ryhmiä suojellaan yli kaiken... mielestäni nuo ryhmät ansaitsevat vain tee-se-itse-hoitosi-pakkauksen...Yksikään täällä hoitajia mustamaalaava ei lähde hoitajan palkalla hoitamaan edes kuukaudeksi mainitsemiani ryhmiä vai lähteekö, jos ei niin eiköhän ole aika lopettaa hoitajien mustamaalaaminen...
Millaisten kivojen henkilöiden kanssa poliisit työskentelevät?
Vierailija kirjoitti:
Täältä myötätunto menee kyllä espoolaiselle Heidille ja muille, jotka kärsivät tästä lakosta. Siitä, että Tehy on alimitoittanut suojetyön. Raadollista käyttää syöpäpotilaita yms vakavasti sairaita ihmisiä pelinappuloina, kun halutaan vain lisää rahaa rahaa rahaa. Kohtuuttomia vaatimuksia ja ei nyt tämän hetkisetkään palkat siitä surkeimmasta päästä ole. Mutta kun halutaan lisää rahaa rahaa rahaa. Mitäs sitä nyt sitten pitäisi välittää syöpäpotilaista sun muista kun raha.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/keuhkosyopaa-sairastavan-espoolaise…
En ole hoitoalalla, mutta kummeksun tuota, ettei voi antaa hoitoa kun/ jos on hengelle tärkeästä hoidosta. Kyllä pitäisi lääkärien osata priorisoida, kuka ja ketkä ovat hengenvaarassa ja sinne osoitetaan hoito kaikkine henkilökuntineen mitä tarvitaan. Sama tilanne taisi olla aikoinaan lääkärinäkin aikana, että nostettiin provoillen tikunnokkaan muutama tapaus, jotta voitiin syyttää lääkäreitä lakosta.
Uskon, että ketään ei jätetä hoitamatta, ei heitä jotka ovat kipeästi hoidon tarpeessa. Ne ja ne, joilla ei ole henkeä uhkaava tilanne joutuvat odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä myötätunto menee kyllä espoolaiselle Heidille ja muille, jotka kärsivät tästä lakosta. Siitä, että Tehy on alimitoittanut suojetyön. Raadollista käyttää syöpäpotilaita yms vakavasti sairaita ihmisiä pelinappuloina, kun halutaan vain lisää rahaa rahaa rahaa. Kohtuuttomia vaatimuksia ja ei nyt tämän hetkisetkään palkat siitä surkeimmasta päästä ole. Mutta kun halutaan lisää rahaa rahaa rahaa. Mitäs sitä nyt sitten pitäisi välittää syöpäpotilaista sun muista kun raha.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/keuhkosyopaa-sairastavan-espoolaise…
En ole hoitoalalla, mutta kummeksun tuota, ettei voi antaa hoitoa kun/ jos on hengelle tärkeästä hoidosta. Kyllä pitäisi lääkärien osata priorisoida, kuka ja ketkä ovat hengenvaarassa ja sinne osoitetaan hoito kaikkine henkilökuntineen mitä tarvitaan. Sama tilanne taisi olla aikoinaan lääkärinäkin aikana, että nostettiin provoillen tikunnokkaan muutama tapaus, jotta voitiin syyttää lääkäreitä lakosta.
Uskon, että ketään ei jätetä hoitamatta, ei heitä jotka ovat kipeästi hoidon tarpeessa. Ne ja ne, joilla ei ole henkeä uhkaava tilanne joutuvat odottamaan.
Tietysti priorisointia tapahtuu. Mutta esim vuodeosastopaikoille, leikkaussaliin, teholle, kuvantamistutkimuksiin, päivystyspoliklinikalle mitoitettu suojelutyömiehitys on aivan riittämätön.
Työnantaja ei pysty vaikuttamaan miehitykseen, sen on sanellut Tehy ihan itse. Ja lukumäärät tulivat tietoon torstaina. Sitä paitsi alunperin oli Tehy antanut ymmärtää, että kiireellinen hoito (mm syöpähoidot) turvataan. Nyt niin ei tehtykään. Ja tästä siis tuli tieto vuorokauden varoajalla.
On myös kiellettyä (lakkorikkuruutta) tehdä muiden ryhmien töitä heidän lakkoillessa, mutta kyllähän kaikki yrittävät joustaa kun hengestä on kyse. Lisäksi jos hoitajat osoitetaan lakon aikana ”tarpeettomiksi”, pihi sairaanhoitopiiri pyrkii jatkossa vähentää entisestäkin hoitajien lukumäärää, jolloin työt muuttuvat hoitajille entistä raskaammiksi.
Lääkärit eivät vaan riitä lukumääräisesti vuodeosastoille tai teho-osastoille puuttuvaa hoitajamäärää korvaamaan. Ja osassa työpisteissä hoitajien työ vaatii omaa erikoisosaamista (sytostaattien sekoittaminen, sädehoidon ohjelmointi, kuvantamislaitteiden säätäminen esimerkiksi), jota lääkärit eivät osaa.
Valitettavasti syöpähoidot on keskeytetty. Kiireellistä leikkaushoitoa ei voida antaa. Voi olla mahdollista, etteivät kriittisesti sairaat pääse tarpeeksi ajoissa leikkauksiin, kuvauksiin ja hoitoihin.
Toivotaan, ettei lakko jatku pitkään ja että henkilövahingoilta säästytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se 15.5 euroa on varmaan ihan ok niistä töistä, missä ei olla vastuussa ihmishengistä 24/7 lääkärin ollessa pahimmillaan 100 km päässä. Kahdella korkeakoulututkinnolla ja jäätävällä vastuulla se EI OLE ok palkka. Suurin osa ihmisistä täällä ei ymmärrä hoitajien työstä ja todellisesta vastuusta mitään.
T. Se sh
Missä kaupungiss lääkäri on 100 km päässä?
Aika monellakin pikkupaikkakunnalla maakunnissa, lääkäri paikalla vain virka-aikaan, TK ja hoitajat hoitaa muun ajan. Omaa kuntaani en kerro, niin pieni paikka. Olen ollut töissä isossakin kaupungissa, ja vastuu pikkupaikkakunnalla suurempi.
Teen työtäni vain pikkupalkan vuoksi kirjoitti:
Olen ollut useissa sairaaloissa töissä. Työvuosia nyt onneksi jäljellä vain vähän. Enää ei kannata jatkaa opiskeluja, eikä siihen fyysisesti ole enää mahdollisuuttakaan. 38 vuotta tässä ammatissa ollut, sitä ennen 18-23vuotiaana erilaisia töitä laitosapulaisena, keittiöapulaisena ja sairaalassa kouluttamattomana sijaisena ( ei lasketa eläkekertymään). Senverran raskasta työtä ollut että nivelet jo kuluneet pahasti, ja liikuntakyky alkaa olla aika heikko. Toki toivoisin ihan kaikille matalapalkkaisille aloille palkankorotuksia, niin omalle ammattiryhmälleni kuin laitoshuoltajille ym.
Lääkäreitä kohdattu paljon, suurin osa hyvinkin itseriittoisia, mutta muutama helmi siihenkin joukkoon on mahtunut niitä jotka arvostavat ja kuuntelevat hoitajia ja pystyvät yhteistyöhön.
Lääkärit myös kolmivuorotyöhön hoitajan parina, näin näkisivät ja ehkä osaisivat arvostaa toistensa työtä. Palkat lähemmäksi toisiaan ja työt tasan. Ei niin että lääkäri vaan käy katsomassa hoitajien tutkimuksien kirjaamiset ja sitten käskee hoitsun kirjoittaa lääkemääräykset. Usein eivät nämä tohtorit osaa edes kirjoittaa suomen kieltä, puhuvat kieltä vain välttävästi, ammattikieltä ei osata vaan hoetaan muutamaa lausetta joilla ei hoitotyön kannalta ole mitään merkitystä.
Hoitotyöntekijöiltä myös vaaditaan kielen osaamista, lääkärit voivat puhua vaikka indokiinaa.
Palkkauksista huolimatta, muistakaa Suomalaiset että teillä on oikeus saada hoitoa omalla kielellänne, jos ei lääkäri osaa sanoa muuta kun päivää suomeksi, niin tulkki välittömästi paikalle.
Toivon hyvää ammattitaitoa ja neuvottelujen/palkkavaatimusten kohtaamista kaikille.
En ihmettelekään jos tuolla asenteella koet lääkärit itseriittoisiksi kun kirjoitat itse noin alentavaan sävyyn. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella hoituu kaikki.
Lakko tai ei niin muutenkin aina yksityinen.. julkisen puolen lääkärit ja hoitajat on kyllä nähty..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä puolella hoituu kaikki.
Lakko tai ei niin muutenkin aina yksityinen.. julkisen puolen lääkärit ja hoitajat on kyllä nähty..
Ei vain kuule ole mahdollista, sillä yksityisellä puolella ei hoideta mitään vaikeita juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilla saa mutta kyllä potilasturvallisuudesta pitää huolehtia. En kyllä ymmärrä, miten se parempi palkka auttaa selviytymään työn haasteista, jos ne ongelmat ovat siinä, että hoitajia pitäisi olla enemmän. Jos rahat menevät palkankorotuksiin, ei ole tulossa lisää käsipareja vuosiin. Olen myös alalla, johon on vaikea saada työntekijöitä ja etenkin sijaisia. Jos työntekijöitä ei ole, hommat jaetaan meille muille. Mulle riittäisi hyvin nykyinen palkka, jos vain työntekijöitä olisi edes se määrä, mitä pitäisi. Ja mielellään lisää resursseja
Kyllä se palkka auttaa siihen, että saataisiin ihmisiä hakeutumaan enemmän alalle. Mistä sä kuvittelet, että niitä hoitajia palkataan lisää, jos ei ole ketään, jota palkata? Rekry on auki jatkuvasti, mutta kun ei ole vaan ole päteviä hakijoita! Resurssipula ei tule paranemaan ilman osaavaa henkilökuntaa ja osaavaa henkilökuntaa ei saada ilman kouluttautumista. Jos palkka ja arvostus olisivat parempia, niin kyllä hoitoalakin alkaisi ihmisiä kiinnostamaan.
Siinä on kenenkään turha marmattaa, että ei se palkankorotus mitään auta... kyllä auttaa!
Eihän tämä palkanmaksajapuolta kiinnostanut, siis se, mitä tärkeää jää tekemättä.
Mitä "ilmapiirin myrkyttäjiin tulee" heidän tilalleen ei tässä kaikin puolin myrkyttyneessä ilmapiirissä tule ketään.
Ei osata organisoida