Sinä joka sairastat astmaa! Minulla olisi kysymyksiä.
Millaisia oireita huomasit, ennen kuin astma todettiin?
Paljon puhalsin pef-mittariin?
Auttoiko hoitava lääke? Kuinka nopeasti? Helpottiko väsymystä?
Tuliko lääkkeestä sivuoireita?
Kiitos jos joku jaksaa vastata :)
Kommentit (8)
- kova yskä aina öisin
- puhalsin 200-220
- en saanut terveyskeskuksesta hoitavaa lääkettä. Sain vasta keskussairaalasta testien ja tutkimusten jälkeen (sairaalaan pääsyä odotin 3 kk). Siihen saakka sain avaavaa lääkettä ja Panakodia
- hoitavalääke auttoi muutamassa päivässä ja helpotti tietysti nukkumista
-ei sivuoireita lääkkeistä
Minulle tuli paha flunssa, josta en tuntunut toipuvan. Miehellä on astma ja hänen avaava lääke tuntui ihmelääkkeltä, kun hengitys helpottui hetkessä. Sain työterveyslääkäriltä lyhyen kortisonikuurin, joka paransi paljon oloa. Sain lähetteen keuhkopolille, mutta sinne oli monen kuukauden jonot, joten menin yksityiselle keuhkolääkärille. Spirometria riitti diagnoosiin ja lähdin vastaanotolta reseptit mukanani.
Olin jo ennen tuota flunssaa epäillyt, että minulla on astma, sillä pakkanen pisti yskittämään ja naurunpuuskat päättyivät yskänkohtaukseen. Miehen lisäksi myös meidän lapset sairasti astmaa, joten sinällään tauti oli tuttu.
Kun yskä oli jatkunut 5 vuotta menin lääkäriin ihmettelemään asiaa. Sain saman tien pef-mittarin ja ohjeet viikon vai olikohan kahden viikon seurantaan. Puhalsin 340. Astmadiagnoosi ja lääkkeet tuli samantien tulosten tulkinnan jälkeen. Yskä ei vaan parantunut kun hieman.
Pari vuotta sitten olin keuhkoputkien tähystyksessä ja siellä todettiin bronkuskollapsi, eli keuhkoputket painuvat kasaan joka aiheuttaa yskää. Astma on hallinnassa mutta yskä ei lopu koskaan, välillä on parempia kausia ja välillä yskin aivan älyttömästi. Varsinkin korona-aikana todella mukavaa..
Kiitos!
Kuulen mielelläni lisää. Toivotaan, että astmaoireet helpottaa ja pysyvät hallinnassa teillä.
Itse olen potenut outoa päiväväsymystä. Olen iltapäivästä loppu vaikka en tekisi juuri mitään erikoista.
Pef-mittarin tulos oli alle 350 kun puhalsin.
Infektioastma todettiin joskus mutta en hakenut hoitavaa lääkettä. Nyt kuitenkin päätin kokeilla auttaako tuo mitään.
Rasituksessa sattuu keuhkoihin, urheillessa hengitys alkaa vinkumaan ja yskittämään. Raskas olo pitkään urheilun jälkeen.
Siksi nyt tässä kyselen...
Jospa tuo hoitava auttaisi ja voisin urheilla normaalisti.
Ap
Käy a.p keuhkolääkärin vastaanotolla juttelemassa. Mene yksityiselle, jos voit, saat tiedon ja auttavat lääkkeet heti. Todennäköisesti sulla on lievä astma, joka oireilee rasituksessa ja saisit avun lievästä kausittaisesta lääkityksestä. Mitä nopeammin saat apua tulehtuneille keuhkoputkille, sitä parempi.
Hyvässä tasapainossa nuo oireesi on pian muisto vaan...
t. astmaatikko (jolla kuvaamasi oireet ensi vuosina, joista en välittänyt ja puhkesi krooninen akuuttia ensiapuhoitoa plus osastohoitoa vaativa astma)
Mikäli ap:n oireilu on alkanut vasta tänä keväänä, ne voivat johtua myös huonosta ilmanlaadusta tai jostakin allergiasta. Terv. astmaatikko, jota katupöly vaivaa keväisin.
Toki oireet voivat johtua myös astmasta ja olla nyt tavallista selvempiä, mutta näin huono ilmanlaatu aiheuttaa oireita myös terveille henkilöille etenkin rasituksessa.
Tänä keväänä on ollut harvinaisen huono ilmanlaatu etenkin pääkaupunkiseudulla ja katupölykausi on alkanut tavanomaista aikaisemmin, eikä näytä loppuvan millään.
Kannattaa vilkaista ilmanlaatukarttoja ja miettiä, onko oireet pahimmillaan samaan aikaan kun ilmanlaatu on huonoimmillaan. Itse joudun tutkimaan karttoja ja miettimään, mitä reittiä kulkea kävellessä ettei tule oireita. Lisäksi joudun karttamaan ruuhka-aikoina ulkona liikkumista. Huono ilmanlaatu aiheuttaa juuri ap:n kuvailemia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Käy a.p keuhkolääkärin vastaanotolla juttelemassa. Mene yksityiselle, jos voit, saat tiedon ja auttavat lääkkeet heti. Todennäköisesti sulla on lievä astma, joka oireilee rasituksessa ja saisit avun lievästä kausittaisesta lääkityksestä. Mitä nopeammin saat apua tulehtuneille keuhkoputkille, sitä parempi.
Hyvässä tasapainossa nuo oireesi on pian muisto vaan...
t. astmaatikko (jolla kuvaamasi oireet ensi vuosina, joista en välittänyt ja puhkesi krooninen akuuttia ensiapuhoitoa plus osastohoitoa vaativa astma)
Hei, kiitos sulle!
Pitääpä kertoa lääkärille ensi viikolla. Sattumoisin on toisen asian vuoksi aika niin mainitsen tästä samalla lääkärille.
Paljon tsemppiä sulle sairauden kanssa!
Ap
Puhalsit *