Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunta ja eri koulutustason. Mitä mieltä?

Vierailija
01.04.2022 |

?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasot. Ap

Vierailija
2/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on ilmeisesti se alempi koulutustaso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koulutustaso liittyy parisuhteeseen?

Itse olen yliopiston käynyt, puolisollani ammattikoulututkinto, ei näy mitenkään arjessa. Oikein onnellinen ja tasapainoinen parisuhde jo kolmatta kymmenettä vuotta :)

Vierailija
4/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

DI-kaverilla on hoitsunainen. Kaveri saa älylliset virikkeet töistä ja kotona on kognitiivisesti matalamman tason puuhailua kuten yhdessä kokkailua ja sellaista. Ihan tyytyväinen tuntuu olevan.

Vierailija
5/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Ei koulutus välttämättä kerro ihmisestä paljoakaan, jos kaksi ihmistä haluaa olla yhdessä koulutustasosta huolimatta, niin mitäpä se minulle kuuluu.

Vierailija
6/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaisi jos mies ei ole korkeasti koulutettu jos olisi kuitenkin älykäs ja asioista kiinnostunut. Tulotason tulisi kuitenkin olla aika lailla sama kuin omani. N40 YTM

Vierailija
7/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta on mukava kun voi puolison kanssa keskustella myös työasioista ja saa puolisolta hyviä neuvoja tarvittaessa.

Vierailija
8/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla on ilmeisesti se alempi koulutustaso.

Kuin kellä? Mikä on oma tasosi?

Vierailija
9/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä musta on mukava kun voi puolison kanssa keskustella myös työasioista ja saa puolisolta hyviä neuvoja tarvittaessa.

Itse pidän siitä, että meillä on parisuhteessa erilaista osaamista ja voimme molemmat antaa oman osaamisemme panostukseksi perheellemme/parisuhteelle :)

Voin toki puhua työjuttuja puolisolleni ja hän minulle, ei eri alat tai koulutustaso sitä estä.

Töissä saan kyllä puhua työasioita kyllästymiseen asti.

Vierailija
10/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitään mieltä. Minulla on ystäviä kaikenlaisissa ammateissa ja on sellaisiakin joilla ei ole loppututkintoa mistään.

Sellainen mielipide minulla kyllä on, että mitä tiiviimmäksi parisuhde menee, sitä enemmän väliä on sillä että miten erilaiset maksajan ja huolehtijan roolit menevät. Hyvin, hyvin erilaiset ja erilaista elämää elävät ihmiset voivat seurustella menestyksekkäästi, jos asutaan erillään ja molemmat huolehtivat omista menoistaan ja vastuistaan itsenäisesti.

Tuo kaikki muuttuu, jos esim. saadaan lapsia yhdesssä. Jos perinteisesti on selvitty niin, että vähemmän tienaava tekee matalapalkka-alalla 13-tuntista työpäivää saadakseen menonsa peittoon, niin se ei onnistu enää kun on yhteisiä huollettavia ja aika kortilla. Ottaako enemmän tienaava vastuun siitä, että kuukausi toisensa jälkeen maksaa huomattavasti enemmän kaikesta? Tottakai ottaa, jos haluaa perheen - mutta tässä kohtaa pitää sitten tehdä se päätös, että ei koskaan eikä missään tilanteessa iske puolisoa tällä ilmeisellä aseella: "elämme minun varoillani, joten minä päätän". Jos tämä ei toimi, kaikesta tulee äkkiä hyvin vaikeaa. Hyvin usein heikommassa asemassa oleva ajautuu "vastineeksi" ottamaan enemmän vastuuta kaikesta kuormittavasta kotona, mikä tietysti näkyy panoksessa, joka olisi töissä annettavana - siitä huolimatta, että työkin saattaa imeä enemmän mehuja.

Ei ole mahdoton yhtälö, mutta on hyvä pohtia osapuolten suhdetta noihin tosi yleisesti toistuviin ikäviin dynamiikkoihin.

Vierailija
11/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuus ratkaisee, ei koulutustaso. On älykkäitä mukavia huomaavaisia ihmisiä vailla juuri mitään koulutusta, ja toisaalta korkeasti koulutettuja kapeakatseisia ilkimyksiä.

Ihmisillä nyt on monenlaisia syitä olla kouluttautumatta niin pitkälle kuin älliä riittäisi. Joillekin on kotona ja koulussa iskostettu päähän, että ovat tyhmiä, vaikka eivät ole. Jotkut ovat pelänneet ottaa opintolainaa ja ovat hankkineet varmasti työllistävän duunariammatin. Jotkut ovat vain kiinnostuneita jostakin esim. käsityöläisammaista. Joskus luin lehtijuttua Mensan testissä Suomen korkeimmat pistemäärät vetäisseestä tyypistä, joka työskenteli kultaseppänä, koska tykkäsi siitä. Itse seurustelin amiksen kanssa, joka oli valinnut alan lähinnä saadakseen hyvän syyn muuttaa lapsuudenkodistaan pois. Sitten hän kuitenkin innostui menemään iltalukioon, muutamia avoimen yliopiston kursseja suoritettuaan hakeutui päätoimiseksi opiskelijaksi ja on nyt maisteri.

Vierailija
12/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu nainen ei ota tyhmää miestä eli jos miehellä ei ole saman tasoista koulutusta niin älyä pitää löytyä, tämä on usein vaikea tuoda esiin ilman tiettyä asemaa, tai se vaatii hieman pidempää tuntemista.

Miehillä asia vaihtelee enemmän, nuoret miehet (väliaikaisesti) ja ikämiehet ottavat mielellään vähä-älyisiä naisia, jos ulkonäköä löytyy.

Vierailija
13/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua haittaisi jos mies ei ole korkeasti koulutettu jos olisi kuitenkin älykäs ja asioista kiinnostunut. Tulotason tulisi kuitenkin olla aika lailla sama kuin omani. N40 YTM

Niin kyllähän moni amis tienaa enemmän kuin YTM. Teknisillä aloilla voi aika vähälläkin koulutuksella nousta liksat korkeammalle kuin pikkubyrokraatiksi juuttuneella maisterilla.

Vierailija
14/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos toinen on vaikka lakimie ja toinen lääkäri, paljonko ne puolison neuvot työasioissa auttaa? Tai lähihoitaja ja autonasentaja.

Vierailija
15/15 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllähän moni amis tienaa enemmän kuin YTM. Teknisillä aloilla voi aika vähälläkin koulutuksella nousta liksat korkeammalle kuin pikkubyrokraatiksi juuttuneella maisterilla.

Taisipa vähän kalahtaa? Miksi kuvittelet minun olevan "pikkubyrokraatti", työskentelen pörssiyhtiössä johtotehtävissä. En tiedä missä luuraavat saman tulotason amikset mutta vahvasti epäilen ettei heitä ole olemassakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme