Kuinka pian masusta näkee, että tuolla pimeässä kasvaa joku?
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että kuinka pian voi vatsa alkaa kasvaa? Olen varmaan liian innoissani tai vastaavaa, koska plussasin kaksi viikkoa sitten ja tuntuu, että olen jo nyt suurentunut.. =) Ehkä toivon liikaa tai vastaavaa. Luin tuolta, että alavatsa kivut/tuntemukset voi johtua kohdun kasvamisesta, minulla niiitä on ollut noin viikon. Alussa hermoilin, että tässäkö se nyt oli, mutta vuotoja ei ole ollut.
Olen varmaan vauhko tuon masun kasvun suhteen, kun meillä yritystä on ollut puolitoista vuotta ja nyt vihdoin ja viimein tärppäsi!! Ollaan enemmän kuin onnellisia ja varmaan liian varovaisiakin...
Mutta kaikille odottajille OIKEIN paljon onnea!
Kommentit (5)
Olipas ihanan omaperäinen otsikko!
Alkuraskaudessa masu on yleensä turvoksissa ja siksi pullottaa. Itsellänikin siellä rv 9 paikkeilla jo ainakin omasta mielestäni oli ihan huomattava masu varsinkin iltaisin:)
On kyllä hyvin yksilöllistä milloin " oikea vauvamasu" alkaa näkymään. Itselläni se kyllä mielestäni näkyi suhteellisen varhain ja rv 12 jo oli ihan selvä " vauvamasu" (ainakin omasta mielestäni, heh)
Nyt ollaan jo ohitettu laskettu aika ja masu on ihan inhimillisen kokoinen-ei ollenkaan sellanen JÄTTI, jonka luulin tässä vaiheessa olevan-ihan hyvä niin:)
Nauttikaahan nyt raskaudesta ja olkaa onnellisia!!!! :)
Itselläkin raskautumiseen meni pitkät 6 vuotta, joten NAUTITTU on!
Terveisin: Je_Ni 40+2
ja sitten itse asiaan, eli taitaa olla melkosen yksilöllistä ja riippua pitkälti myös omasta ruumiinrakenteesta. Esikoisesta masu alko näkymään kunnolla vaatteet päälläkin joskus rv 26-> aikoihin. Nyt pikkukakkosta odotellaan viikolla 22 eikä vielä näy päällepäin vaatteiden alta. Kyllä se iltaisin ehkä hieman jo pullottaa :)
Mukavaa odotusta!
Mulla oli n. viikoilla 10-14 ilmeisesti masun kohdalla turvotusta, koska silloin oli jonkinlainen kumpu jo olemassa. Mutta tuon jälkeen se kumpu yhtäkkiä hävisikin, ja useampi viikko meni " litteävatsaisena" . Nyt on maha alkanut nousemaan ja leviämään, mutta vieläkin saan kyllä vaatteilla uskoakseni peitettyä jos on tarvis. Ruumiinrakenteeltani olen hoikka ja mulla on pitkähkö selkä (tuo selän pituus kuulemma vaikuttaa aika paljon vauvamahan kokoon).
Onnellista odotusta!
SS rv21+1
Minulla maha oli jo kovasti turvoksissa rv6 tai 7 lähtien. Aamusesta sitä oli ihan hoikka, mutta illalla oli maha kyllä ihan pömppönä.
Itsellä eilen tuli ensimmäinen raskausutelu, sen perusteella, että mukamas jo näkyy. Olen kyllä aika hoikka normaalisti ja kylläkai tuo maha sitten muka näkyy ulkopuolisillekin, uskottava on... Mutta edelleen tuo turvotus laittaa mahan iltasesta aivan uskomattoman isoksi! Silloin sitä voisi olettaa olevansa jo vaikka kuudennella kuukaudella.
Coltsfoot rv13+3
Hienoa kuulla, kun on tärpännyt, ja vielä pitkän odotuksen jälkeen! Itsekin odottelen ensimmäistä ja laskettu aika on huhtikuussa.
Mahan kasvu on kai aika yksilöllinen juttu, ensimmäistä odottavilla ilmeisesti näkyy yleensä myöhemmin, koska kohtu ja lihakset eivät ole samalla tavalla venyneet kuin jo kerran raskaana olleilla. Olen lukenut, että joilla on näkynyt ihan jo ekoilla viikoilla ja toisilla vasta raskauden puolessa välissä. Itse olen viikolla 13, ja ehkä vähän näkee. Ei kyllä kukaan vaatteet päällä mitää huomaa. Aika usein maha on kyllä turvonnut, ja näyttää siltä kuin olisi pidemmälläkin, mutta koska joinain päivinä mahaa ei juurikaan ole, niin turvotusta sen täytyy olla :).
Kovasti minäkin mietiskelen, etä koska se oikein pullahtaa kunnolla ulos. Omasta ruumiinrakenteestakin se riippuu varmaan paljon. Jos on pitkä selkä, vauvalla on enemmän tilaa kasvaa näkymättä kuin lyhytselkäisen mahassa. Minä olen tuollainen pitkänlainen. Varmaan myös, jos on itsellä vähän liikakiloja, niin vauvakaan ei näy niin äkkiä. Itse olen aika hoikka, joten luulen kyllä erottavani heti, kun jotain alkaa tapahtua.
Onnea vielä ja kärsivällisyyttä mahan odotteluun :).
Kerttu