Uskon että uskollisuus on joillekin helpompaa kuin toisille
Olen itse asiassa ihan varma tästä. Jotkut ihmiset vain sattuvat olemaan todella seksuaalisisa, olipa kyseessä sitten mies tai nainen. Joillakin hormonit vaan jylläävät tehokkaammin kuin toisilla. Tietysti pettämisessä on aina kyse vapaasta tahdosta, mutta kaikki eivät ehkä edes tajua, kuinka voimakas veto toiseen ihmiseen pahimmillaan tai parhaimmillaan voi olla. Sitä voi olla lähes mahdoton vastustaa.
Jos itsellä ei ole kuin kohtuullisia haluja, on helppo tuomita sellainen, joska sortuu pettämään, koska libido on äärimmäisen korkea. Sitä vaan ei voi tajuta kuinka vähällä itse pääsee, kun ei edes joudu koskaan kärvistelemään.
Kommentit (27)
Pettämisessä on paljolti kysymys omasta nautinnonhalusta eli itsekkyydestä.Ajattelee vain itseään , omaa hekumaansa ,ei kokonaisuutta. Tällainen tilanne on silloin kun ei löydy mitään selitettettävissä olevaa syytä pettämiselle.
Jeesus Kristus voi auttaa kaikenlaisten himojen ja hekumain orjia, jos ihminen vain kaipaa vapaaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:12"]
Missä kohden olette lukeneen mun sanovan, että on ok pettää? Voit vaikka lainata kohdan, jos haluat.
Kyllä, uskon että voimakkaalla seksuaalisuudella ja halulla pettää on yhteys. Alttiudesta en puhuisi, koska siihen vaikuttaa myös moraali, josta minä en ole puhunut lainkaan.
Pettäjä voi olla kuka hyvänsä, mutta voimakkaasti seksuualisella ja samalla uskollisella (joita ovat ilmeisesti lähes kaikki tähän ketjuun vastanneet, kuten av:llä on tapana ;)) on usein myös keskimääräistä korkeampi moraali.
Tarkoitan yksinkertaisesti sanoa, että uskollisena oleminen on toisille helpompaa kuin toisille, mikä johtuu osittain sisäsyntyisistä ominaisuuksista (kuten seksuaalisuus), osittain opituista (moraali), osittain parisuhteen dynamiikasta. Monet kokevat vain niin kovin helpoksi tuomita pettämisen, vaikka kyse ei ole ihan yksioikoisesta asiasta. Me ei olla tasa-arvoisia kiusauksessa.
Tässä tällanen lyhyt artikkeli:
http://www.terve.fi/parisuhde-ja-seksi/82091-tutkimus-hormonit-voivat-olla-osallisia-pettamiseen
ap
[/quote]
Pointti näissä vastalauseissa lie se, että ei ole oikeastaan väliä onko uskollisuus helppoa vai vaikeaa, se on. Ja mitä mä olen nähnyt, uskollisuus on vaikeaa ainoastaan niille tyypeille jotka kuvittelee että pettäminen on sittenkin heille jollain tasolla ok (että puoliso ei saa ikinä tietää, tai juuri siksi että heidän halut on vaan niin kovia että niille ei voi mitään ja jos muut haluis yhtä paljon niin nekin pettäis). Kaikki muut painuu omiin sänkyihinsä, vaikka miten kutkuttelis joskus joku baarikomistus tai työkaveri. Ei olla sen vähemmän seksuaalisia, vaan ainoastaan ajateltu asiaa omaa napaa pidemmälle.
Niinpä, niinkuin ihminen ajattelee niin hän on , Raamatunkin mukaan.
Ensin väärä ajatus, sitten teko, jos sitä väärää ajatusta ei hylkää.
Kristillisen uskon totuus on kuitenkin, että kaikki tekevät väärin jossakin elämänsä vaiheessa jossakin asioissa ja siksi juuri Jeesus Kristus on sovittanut kaikkien synnit, koska ei täydellsitä, synnitöntä ihmistä ole.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:20"]
Aikuisella ihmisellä on myös kykyä ja vapaa tahto olla olematta pelkästään seksuaalisuutensa orja.
Elämä on valintoja! Rakkaus, hyvä moraali ja terve järki auttaa tekemään oikeat ratkaisut.
Myös hyvä itsetunto suojaa eli ei tarvitse buustata egoa pettämällä.
[/quote]Sori, vahinkoalapeukku. Täysin samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:12"]
Missä kohden olette lukeneen mun sanovan, että on ok pettää? Voit vaikka lainata kohdan, jos haluat.
Kyllä, uskon että voimakkaalla seksuaalisuudella ja halulla pettää on yhteys. Alttiudesta en puhuisi, koska siihen vaikuttaa myös moraali, josta minä en ole puhunut lainkaan.
Pettäjä voi olla kuka hyvänsä, mutta voimakkaasti seksuualisella ja samalla uskollisella (joita ovat ilmeisesti lähes kaikki tähän ketjuun vastanneet, kuten av:llä on tapana ;)) on usein myös keskimääräistä korkeampi moraali.
Tarkoitan yksinkertaisesti sanoa, että uskollisena oleminen on toisille helpompaa kuin toisille, mikä johtuu osittain sisäsyntyisistä ominaisuuksista (kuten seksuaalisuus), osittain opituista (moraali), osittain parisuhteen dynamiikasta. Monet kokevat vain niin kovin helpoksi tuomita pettämisen, vaikka kyse ei ole ihan yksioikoisesta asiasta. Me ei olla tasa-arvoisia kiusauksessa.
Tässä tällanen lyhyt artikkeli:
http://www.terve.fi/parisuhde-ja-seksi/82091-tutkimus-hormonit-voivat-olla-osallisia-pettamiseen
ap
[/quote]
Pointti näissä vastalauseissa lie se, että ei ole oikeastaan väliä onko uskollisuus helppoa vai vaikeaa, se on. Ja mitä mä olen nähnyt, uskollisuus on vaikeaa ainoastaan niille tyypeille jotka kuvittelee että pettäminen on sittenkin heille jollain tasolla ok (että puoliso ei saa ikinä tietää, tai juuri siksi että heidän halut on vaan niin kovia että niille ei voi mitään ja jos muut haluis yhtä paljon niin nekin pettäis). Kaikki muut painuu omiin sänkyihinsä, vaikka miten kutkuttelis joskus joku baarikomistus tai työkaveri. Ei olla sen vähemmän seksuaalisia, vaan ainoastaan ajateltu asiaa omaa napaa pidemmälle.
[/quote]
Juuri näin! Siksi kukaan ei tajua avauksen pointtia,avaus vaikuttaa taas uudelta tekosyyltä puolustella pettämistä,ei miltään nerokkaalta oivallukselta.
Onko monen taustalla sitä, että vanhemmat ovat pettäneet / vanhempien parisuhde on kaatunut kun on lähdetty toisen matkaan? Ja itse ollaan huonon alun saaneina jouduttu jo murrosikäisenä seksikierteeseen eli hyväksikäytettäviksi, toisten teinien tai jopa aikuisten toimesta? Addiktio voi varmaan lähteä ihan näistä lähtökohdista liikenteeseen, ja sitten onkin jo hermoratojen kanssa tekemistä.
hmm. entä jos on tosi seksuaalinen mutta myös uskollinen
Itselläni on pettäminen käynyt mielessä, mutta ei se kyllä mistään lipidoista johdu, vaan siitä että joidenkin ihmisten kanssa tunteet vaan meinaa lähteä käsistä. Pystyn rakastamaan montaa yhtä aikaa.
Rumat on uskollisia. Halusivat tai eivät.
Hihi, minä olen tosi seksuaalinen, mutta vaikka minulla on ollut hetkiä jolloin olen halunnut nussia joka vastaantulijan, niin olen tajunnut että olen ollut tuolloin todella stressaantunut ja epävakaa. Tosin mainittakoon että en ole parisuhteessa. Minun nähdäkseni parisuhteessa on omat sääntönsä eikä mitään leikkiä aloiteta ennenkuin tietää ne. Pettäjien mielestä heillä on oikeus kirjoittaa sukuelintensä toiminnan perustella kahden ihmisen suhteen säännöt uudestaan. Olen muuten myös introvertti. Oletko ehkä extroverrti piirteinen aloittaja ja täten tavallista riippuvaisempi että muut ihmiset tyydyttää sinut. Sellainen heikkous on huvittavaa katseltavaa.
Olet väärässä. Minä en ole tippaakaan seksuaalinen, ei kiinnosta koko homma. Silti en tuomitse muita pettämisestä ja syrjähypyistä. Mun mielestä kaikki saa pettää, jos haluaa. Itsekin olen pettänyt miestä ja mies mua. Ei se ole haitannut. En ole myöskään mustasukkainen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:33"]
Hihi, minä olen tosi seksuaalinen, mutta vaikka minulla on ollut hetkiä jolloin olen halunnut nussia joka vastaantulijan, niin olen tajunnut että olen ollut tuolloin todella stressaantunut ja epävakaa. Tosin mainittakoon että en ole parisuhteessa. Minun nähdäkseni parisuhteessa on omat sääntönsä eikä mitään leikkiä aloiteta ennenkuin tietää ne. Pettäjien mielestä heillä on oikeus kirjoittaa sukuelintensä toiminnan perustella kahden ihmisen suhteen säännöt uudestaan. Olen muuten myös introvertti. Oletko ehkä extroverrti piirteinen aloittaja ja täten tavallista riippuvaisempi että muut ihmiset tyydyttää sinut. Sellainen heikkous on huvittavaa katseltavaa.
[/quote]
En ole ekstrovertti, päin vastoin. Parisuhteen säännöt on selvillä minullekin, mutta ero meidän välillämme taitaa olla se, että itselläni on jo taustalla pitkä parisuhde.
ap
Joopa joo... Itselläni on triplasti suuremmat halut kuin miehelläni, mutta kyllä sen verran järkeä ja empatiakykyä minulla on, että en peittämään ryhdy, vaikka välillä en saakaan pitkään aikaan. Kerran suhteemme aikaan ihastuin toiseen mieheen ja halusin tätä hyvin paljon, mutta vaikka olin aivan tuhannen päissäni tämän miehen seurassa osasin ajatella rationaalisesti ja olla tekemättä mitään mikä loukkaisi miestäni. Mielenheikkoutta koko pettäminen.
Ette taida tajuta pointtia? En sanonut, että vahvasti seksuaaliset henkilöt välttämättä pettäisivät, vaan että uskollisuus on heille vaikeampaa kuin muille. Kaikki vain eivät sitä ymmärrä tai suostu edes hyväksymään.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:33"]
[/quote]
En ole ekstrovertti, päin vastoin. Parisuhteen säännöt on selvillä minullekin, mutta ero meidän välillämme taitaa olla se, että itselläni on jo taustalla pitkä parisuhde.
ap
[/quote]
Taitaa olla kyllä monisuhde jos intiimiiin kanssa käymiseen kuuluu enemmän kuin yksi henkilö. Ja totta kai krooninen epärehellisyys kumppania kohtaan, jos "parisuhde" on alunperin aloitettu monogaamisena.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:20"]
hmm. entä jos on tosi seksuaalinen mutta myös uskollinen
[/quote]
Mä olen tosi himokas ja halukas, eikä mies aina jaksa pysyä mun tahdissa, mutta eipä ole silti pettäminen käynyt mielen vieressäkään kymmenen yhteisen vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:19"]
Olen itse asiassa ihan varma tästä. Jotkut ihmiset vain sattuvat olemaan todella seksuaalisisa, olipa kyseessä sitten mies tai nainen. Joillakin hormonit vaan jylläävät tehokkaammin kuin toisilla. Tietysti pettämisessä on aina kyse vapaasta tahdosta, mutta kaikki eivät ehkä edes tajua, kuinka voimakas veto toiseen ihmiseen pahimmillaan tai parhaimmillaan voi olla. Sitä voi olla lähes mahdoton vastustaa.
Jos itsellä ei ole kuin kohtuullisia haluja, on helppo tuomita sellainen, joska sortuu pettämään, koska libido on äärimmäisen korkea. Sitä vaan ei voi tajuta kuinka vähällä itse pääsee, kun ei edes joudu koskaan kärvistelemään.
[/quote]
Kaikkea pettäjät keksivätkin oikeuttaakseen käytöksensä :D
Ei se nyt ole ihan niin,että jos on vahva libido,pitää nussia mahdollisimman monen ihmisen kanssa.Vahvalibidoisen kannattaa etsiä parisuhteeseen kumppani,jolla on myös vahva libido,silloin seksiä on paljon mutta sen yhden ihmisen kanssa josta välittää.Kyllä pettäminen kertoo jostain ihan muusta kuin seksihalujen suuruudesta.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:44"]
Ette taida tajuta pointtia? En sanonut, että vahvasti seksuaaliset henkilöt välttämättä pettäisivät, vaan että uskollisuus on heille vaikeampaa kuin muille. Kaikki vain eivät sitä ymmärrä tai suostu edes hyväksymään.
ap
[/quote]
No ainakaan omalla kohdallani tuo pointtisi ei pidä paikkaansa. Olen todella seksuaalinen ihminen, nautin seksistä suunnattomasti ja haluan harrastaa päivittäin seksiä puolisoni kanssa, mutta ei uskollisuus mulle silti mitenkään vaikeaa ole. Sinkkuna ollessani en hakenut tyydytystä seksuaalisiin tarpeisiini irtosuhteista, koska en ole kiinnostunut seksistä sellaisen ihmisen kanssa, jota kohtaan en tunne voimakasta ihastumista/rakkautta.
Olen ymmärtänyt, että ihmiset, jotka kärsivät seksiaddiktiosta, pettävät helpommin, koska ovat riippuvaisia seksistä. Seksiaddiktiolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä voimakkaan, terveen seksuaalisuuden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:17"]
Jos mä pettäisin niin en ainakaan sen vuoksi että mua vaan panettaa! Kai sitä nyt on muitakin tapoja itsensä tyydyttää. Jos jotenkin sortuisin pettämään, niin siinä täytyisi olla vahvoja tunteita mukana, muuten lähes mahdotonta edes kuvitella pettyvänsä.
[/quote]
Olen samaa mieltä.Joo,voihan sitä pistää uskottomuutensa hormonien tai vaikka sivupersoonan piikkiin,mutta oikeasti hyvässä parisuhteessa uskollisuus on helpompaa kuin huonossa.Itse en ole fyysisesti pettänyt,mutta aikoina kun oma parisuhde ei voi hyvin,saatan ihastua toisiin miehiin.Ei pettämishalut välttämättä liity seksihaluihin.
Edelleen avauksen pointti on vähän hämärä."Ei olla kiusauksessa tasa-arvoisia".Niin? Sama pätee muihinkin mielitekoihin.Jos kaksi ihmistä yrittää saada painon hallintaan,toinen ei välitä makeasta ja toinen rakastaa makeita herkkuja,ei olla silloinkaan "kiusauksessa tasa-arvoisia".Kiusauksensa kullakin.