Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta suomalaista tuotetta omistat?

Vierailija
17.09.2015 |

Kuinka monta suomalaista elektroniikka tuotetta sinulla on?

Kuinka monta suomalaista huonekaulua sinun kodissasi on?

Kuinka monta suomalaista vaatetta omistat?

Kuinka monta mitään suomalaista tuotetta sinulla on?

Vastaus valitettavasti on lähes aina, ei yhtään. Suomalaiset tuotteet ovat liian kalliita, eikä niitä osta edes suomalaiset itse. Tämän vuoksi töitä ole. Jos töitä halutaan, täytyy kustannuksia saada alemmaksi. Suomalaiset tuotteet ovat varmasti laadukkaita, mutta niin on muuallakin ja samalla huomattavasti halvempia.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:30"]

Tätä ketjua lukiessa saa kuvan ettei suomalaiset muuta ostakaan kuin suomalaisia tuotteita. Kumma ettei niitä vain kellään näy tuolla kaupungilla ja kodeissa. Eikä näy myös työpaikkoina.

[/quote]

Mä luulen, että suurin osa vastaajista on ostanut nämä suomalaiset tuotteet silloin, kun suomalaiset tuotteet vielä valmistettiin Suomessa ja niiden laatu oli luokkaa, että kestävät isältä pojalle ja vielä pojanpojallekin. Mulla esim melkein 50 vuotta sitten ostettu Lundian kirjahylly, jonka sain vanhemmiltani heidän muutettua vähän pienempään asuntoon. Mulla on edelleen käytössäni Muuramen lipasto, joka oli mulla lastenhuoneessani 60-luvulla. Mulla on myös käytössä 30 vuotta sitten ostettu UPOn sähkögrilli, joka käy ja kukkuu edelleen. Samoin mulla on Arabian astioita, suurin osa vanhempia kuin minä itse. Sorsakosken aterimet, Mallatin kattilat, Finelin emalikulhot jne on kaikki valmistettu kauen ennen 2000-lukua. 

Vierailija
2/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä jalassa suomalaiset kengät, päällä suomalainen paita ja olalla suomalainen laukku. Olen köyhä opiskelija.

Pakkoko sitä tavaraa on olla niin jumalattoman paljon, että ei "pysty" hankkimaan kuin halpaa ulkomailta. Inhottaa katsella jotain nettikirppareita joissa teinistä keski-ikäiseen kaupataan eteenpäin omia kolmen euron tusinarytkyjä säkkikaupalla. SIis kiva, että menevät kiertoon, mutta pakkoko niitä huonolaatuisia, epäeettisesti tuotettuja rytkyjä on ostaa niin älytön määrä joka sesongille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, koska moni suomalainen tuote onkin valmistettu ulkomailla. Ainakin meidän sohvat on suomessa valmistettu samoin astioista, kattilosta yms osa on valmistettu suomessa. On minulla myös suomalaisia vaatteita, mutta en tiedä missä ne lopulta on valmistettu. Designed in Finland made in Bangladesh. Näin se valitettavasti menee.

Vierailija
4/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän noita on...

-Kirjoja ja lehtiä (vai lasketaanko näitä? en tiedä missä painetaan)

-Jotain astioita varmaan, kun on Iittalaa, Arabiaa, Hackmania yms

-Vaatteita ei varmaan hirveästi, mutta ainakin ne mitä olen ostanut käsityöläisiltä messuilta yms.

-Jotain huonekaluja, iso osa vanhoja (20+ v)

-Kaikki kännykät on Nokian

Vierailija
5/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää tunnista suomalaisia tuotteita niin että pystyisin varmaksi sanomaan.

Sinin siivounvälineet on kuitenkin varmasti kotimaisia ja niitä on melkoinen arsenaali kertynyt. Reinoja, Sievin kenkiä, muutama huonekalu kotimaista käsityötä.

Vierailija
6/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kotona varmaan muutama tuhat suomalaista tuotetta, jos lasketaan jokainen pöytä, astia ja valaisin erikseen. Esimerkiksi huonekaluista ei-suomalaisia ovat vain lasten sängyt.

Miksikö näin? Koska asun vanhassa sukutalossa, jossa ei ole tehty mitään turhia päivityksiä tämän tästä vaan huonekalut ovat umpipuuta ja käytössä on astioita jostain 1950-luvulta. Tuotteen hinta ei ole kallis, jos käyttöikä lasketaan monissa kymmenissä vuosissa.

Vierailija
7/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tulivat ahneiksi ja kuvittelivat elintason vain nousevan itsestään tekemättä mitään. Nyt saavutetusta kuplasta ei haluta luopua, vaan sitä pidetään vaikka velalla pystyssä. Valitettavasti kuplat eivät ole ikuisia.

Vierailija
8/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:48"]

Minulla on kotona varmaan muutama tuhat suomalaista tuotetta, jos lasketaan jokainen pöytä, astia ja valaisin erikseen. Esimerkiksi huonekaluista ei-suomalaisia ovat vain lasten sängyt.

Miksikö näin? Koska asun vanhassa sukutalossa, jossa ei ole tehty mitään turhia päivityksiä tämän tästä vaan huonekalut ovat umpipuuta ja käytössä on astioita jostain 1950-luvulta. Tuotteen hinta ei ole kallis, jos käyttöikä lasketaan monissa kymmenissä vuosissa.

[/quote]Kyllähän noita vanhoja suomalaisia tavaroita ihmisillä vielä on ja nuo mainitsemasi huonekalut ovat hienoja, kestäviä ja haluttuja. Mutta koita löytää suomalainen tuote joka on valmistettu 2000 -luvulla. 90 -luvulla meillä jotain valmistettiinkin.

Vierailija
9/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astioita ja muita ruoanlaittovälineitä on hyvin paljon. Hammastahna, kuukuppi ja monet muut hygieniatuotteet ovat suomalaisia. Myös suomalaisia vaatteita on. Suomalainen taulu on myös (sukulaisen työtä). Nää nyt ainakin tuli mieleen.

Vierailija
10/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat ihmisiä kuten puolalaiset ja kiinalaiset. Heidän kaikkien työ on yhtä arvokasta.

Vierailija
11/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:53"]

[/quote]Kyllähän noita vanhoja suomalaisia tavaroita ihmisillä vielä on ja nuo mainitsemasi huonekalut ovat hienoja, kestäviä ja haluttuja. Mutta koita löytää suomalainen tuote joka on valmistettu 2000 -luvulla. 90 -luvulla meillä jotain valmistettiinkin.

[/quote]

Montako Ikea-tuotetta omistat? Olisiko siinä syy? Ostetaan paskaa halvalla kahden vuoden välein.

Vierailija
12/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 10:53"]

[/quote]

Ap ei edellyttänyt 2000-lukua vaan suomalaisuutta.

Minusta se on ihan oma vika, jos ei saa halpaa suomalaista tuotetta, koska palkat ovat korkeat ja toisaalta halutaan ostaa kertakäyttötavaraa. Jos pöytä maksaa 1500 e tai 150 e, niin suomalainen ostaa sen halvemman, koska se on halpana helppo hylätä parin vuoden kuluttua. Kallis puusepän tekemä pöytä kestää parilla seuraavalla sukupolvella.

Vierailija
13/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokainen kahvikuppi, kattila, haarukka ja huonekalu lasketaan, niin satoja. 

Vierailija
14/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1900 -luvun vanha suomalainen tuote ei auta enää meidän taloutta. Etsikää 2000-luvun tuotteita kodistanne. 1900-luvun alussa suomalainen tuote oli vielä kilpailukykyinen. 2000 -luvulla se ei enää sitä ole.

Vierailija
15/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on noin 90% huonekaluista suomalaisia ja suurin osa 2000-luvulla valmistettuja.

Vierailija
16/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on suorastaan ylpeydenaihe tilata ulkomailta halvalla. Ei ihme, että rahat loppuu Suomesta.

Vierailija
17/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:01"]

1900 -luvun vanha suomalainen tuote ei auta enää meidän taloutta. Etsikää 2000-luvun tuotteita kodistanne. 1900-luvun alussa suomalainen tuote oli vielä kilpailukykyinen. 2000 -luvulla se ei enää sitä ole.

[/quote]

Meillä on esim. ruokailutilan pöytä ja 6 tuolia, tv-taso/säilytysyksikkö, kaikki komerot (no niiden heloista en tiedä, ne voi olla muualta kuin Suomesta), suurin osa lastenvaatteista, ainakin kolmet kengät, osa miehen puvuista,  noin 5 taulua, osa lasten leluista... Kyllä niitä löytyy, ellei sitten suomalaisuuden kriteeriksi laita sitä, että tuotteessa ihan kaiken (myös valmistukseen käytettyjen välineiden) tulee olla suomalaisia.

Vierailija
18/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahylly, ruokailuvälineet ja suurinosa astioista sekä paistinpannuista, tv-taso, vitriini ja lipasto. Mitähän vielä olisi varmuudella suomalaista? En muista onko sohvat, nojatuoli ja sänky, olohuoneen pöytä ja ruokailuryhmä on akaasiaa joten eivät ole suomalaista. Taulut taitavat kaikki olla ulkomaista alkuperää, yhtä (sitä ainoaa maalattua ja nykyisin lapsuudenkotiin jäänyttä) lukuunottamatta. Kirjoja on sekä kotimaisia, että ulkomaisia, levyt ja leffat ovat pääosin ulkomaisia. Elektroniikka on ulkomaista, auto on ulkomainen. Koirat ovat kotimaisia. Olisipa syytä ryhdistäytyä.

Vierailija
19/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kilpailukykyinen? Miten kotimainen valmistaja voisi kilpailla Ikean 9.95 maksavan sohvapöydän kanssa hinnalla?

Vierailija
20/30 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

2000-luvulla ei ole valmistettu yhtään sellaista kotimaista tuotetta (ruokaa lukuunottamatta), joka miellyttäisi mua. Vanhat esineet sen sijaan ovat kauniita. Suomalainen design huonekaluissa, sisustustarvikkeissa, kankaissa ja astioista on suunniteltu skandinaavisesti sisustettuihin koteihin ja koska oma kotini on värikäs, en mä löydä mitään 2000-luvulla valmistettua tänne sopivaa suomalaista esinettä. Ostaisin, jos kaupoissa olisi, mutta kun ei oo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan