Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaudenaikainen masennus

Vierailija
16.09.2015 |

Olen kolmekymppinen esikoisen odottaja. Olen sairastanut masennusta vuodesta 2009, oireet ovat vaihdelleen lievästä keskivaikeaan. Lääkkeitä olen syönyt eripituisia pätkiä, välissä on ollut hyviä kausia täysin ilman lääkkeitä. Koko raskausajan olen ollut ilman lääkkeitä, jotka lopetin kolme kuukautta ennen ehkäisyn lopettamista. Raskausaika on ollut henkisesti rankkaa, mutta en ole halunnut ottaa lääkkeiden kanssa mitään riskejä. Myös miehen negatiivinen suhtautuminen lääkkeet ja raskaus -yhdistelmään on vaikuttanut asiaan. Nyt olen päässyt viikolle 34 ja äitiysloma alkaa pian. Kotona olen kyllä ollut jo muutaman viikon selkäkipujen takia. Vaikka olo on aika ajoin ollut kurja, olen kuitenkin nauttinut raskaudesta ja vauva tuntui alusta asti hyvin rakkaalta ja läheiseltä.

Joitakin viikkoja sitten vauvalla oli todella laiska päivä ja illan tullen tajusin ettei se ollut liikkunut juuri lainkaan. Olin todella peloissani ja järkyttynyt, mutta loppujen lopuksi sain liikelaskennassa riittävästi liikkeitä. Myöhemmin vauva alkoi taas liikkua vilkkaasti. Tämän jälkeen on kuitenkin ollut sellainen olo, etten tunne vauvaa kohtaan enää oikein mitään. Nyt oltuani kotona pari viikkoa olen hyvin ahdistunut, tuntuu kuin seinät kaatuisivat päälle. Kaipaan takaisin töihin vaikken jaksa siellä enää olla. Olo on yksinäinen mutta toisaalta toiset ihmiset ahdistavat. Minun on vaikea lähteä mihinkään, haluaisin perua kaikki sovitut menot koska ne ahdistavat niin paljon. Minun pitäisi pakata sairaalakassia ja hankkia viimeisiä vauvatarvikkeita, mutta en pysty. Olen jotenkin lamaantunut. Olen päättänyt aloittaa lääkitykseen uudelleen heti lapsen syntymän jälkeen. Siihen menee kuitenkin pisimmillään kahdeksan viikkoa, enkä tiedä kuinka pärjään. Pelkään myös etten lapsen synnyttyäkään tunne häntä kohtaan mitään. Tiedän että näin voi käydä ja että se on normaalia, mutta pelkään ettei välillemme synny yhteyttä ollenkaan. Pelkään vahingoittavani vauvan psyykettä ja pelkään että vauvakin masentuu. 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

joskus äidin on vaikea muodostaa suhdetta vauvaan raskauden aikana. Äidinrakkaus ei syty aina heti synnytyksessäkään tai välittömästi sen jälkeen. Nainen saattaa tuntea vauvaa kohtaan suojelunhalua ja velvollisuuden tunnetta, mutta rakkaus kasvaa vasta useiden viikkojen aikana synnytyksen jälkeen. Tämä on ihan normaalia. Vauvahan on sinulle tuntematon ihminen, johon pitää tutustua ja luoda suhde. Rakkaus saattaa tulla vasta jälkijunassa.

Masentuneiden äitien on joskus vaikea luoda varhaisen vuorovaikutuksen suhdetta vauvaan. Harvoin kuitenkaan käy niin, että äiti on niin kylmä lasta kohtaan, että lapsikin masentuu. Masentuneita vauvoja tavataan lähinnä lastenkodeissa, jos vauva ei ole saanut elämänsä ensihetkillä minkäänlaista vuorovaikutusta. Katsekontakti ja tarpeisiin vastaaminen on vauvalle elintärkeää. Koska sinä mietit asiaa näin etukäteen ja pelkäät, että masennuksesi vahingoittaa vauvaasi, tämä tosiasiassa suojelee lastasi. Olet tietoinen vajaavaisuudestasi ja haluat paikata sitä.

Jos sinulla ei ole jo keskusteluapua, voisit puhua tunteistasi neuvolassa ja tarvittaessa sieltä sinut ohjataan mielenterveystoimistoon, jossa voit keskustella asiasta siihen perehtyneen sairaanhoitajan kanssa. Näin sinua voidaan tukea varhaisen vuorovaikutussuhteen muodostamisessa.

Lääkkeiden aloittaminen synnytyksen jälkeen on varmasti hyvä ajatus jaksamistasi silmällä pitäen. Voit myös keskustella neuvolalääkärin (jos sinulla ei ole asiakassuhdetta psykiatriin) kanssa olisiko sinun syytä aloittaa jokin lääkitys jo nyt. On olemassa masennuslääkkeitä, joita voi käyttää raskauden aikana.

Toivotan sinulle ihanaa loppuraskautta ja rakkaudentäyteisiä hetkiä vauvasi kanssa, kun hän on syntynyt!

t. Mia, terveydenhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme