Miten mut voidaan tunnistaa kun ei ole
mitään henkilöllisyys todistusta? Paitsi ajokortti jossa on väärä sukunimi(naimisiinmenon takia). Nyt pitäis hommata passi mutta tuleekohan ongelmia?
Kommentit (6)
Ei ongelmia. Kyselevät sukulaisista tietoja, jotka itse näkevät väestötiedoista . Itseltäni kysyttiin esim. vanhempien syntymäaikaa, siskon lapsien nimiä jne.
Voit ottaa ajokortin lisäksi mukaan myös KELA-kortin ja vaikka vanhan verotuspäätöksen tms. virallisia asiapapereita. Sinulta kysellään kaikenlaista, jonka todennäköisesti tiedät, jos olet henkilö joka väität olevasi. Hyvin se menee.
Varaa aika passin hankkimista varten. Käy passikuvassa, sellaisessa missä saa sähköisen koodin kuvan toimittamista varten. Sen jälkeen teet passihakemuksen netissä, jos sinulla on pankkitunnukset, millä voit tunnistautua. Käsittääkseni sen hakemuksen voi tehdä valmiiksi odottamaan sitä käyntiä varten. Sen jälkeen valmistaudut siihen, että kyselevät sinulta kaikenlaista, tietoja, mitkä löytyvät erilaisista rekistereistä, kuten vanhoja osoitteitasi ja vaikka sitä hääpäivän päivämäärää. Oman passini vanhaksi menosta on mennyt yli vuosi, joten sama on edessä. Täytynee kerrata opiskeluajan osoitteet, jotka on jo päässeet unohtumaan. Vieressä olen joskus noita kyselyitä kuunnellut. Mieheltä eivät muuten mitään kyselleet, kun haettiin hänelle uusi ja koko lapsikatraalle ensimmäiset passit, siitä on kyllä jo vuosia aikaa ja paperisina tehtiin hakemukset heille kaikille. Oli hänelle yli vuotta aikaisemmin vanhentunut passi mukana. Ehkä se riitti, että lapset hokivat isiä ja minulla oli sentään voimassa oleva passi mukana. Lasten passihakemukseen tarvitsee molempien vanhempien allekirjoitukset tai vaihtoehtoisesti suostumuslapun (nykyään voi hoitaa sähköisestikin).
Sen ajokortinkin saat helposti päivitettyä, kun
Vierailija kirjoitti:
Teet hakemuksen, menet poliisilaitokselle sen sinun vanhan ajokortin kanssa. Kyllä poliisilla on sinusta riittävät tiedot, jotta osaavat esittää sinulle sellaisia kysymyksiä, joilla varmistuvat, että olet sinä. Tyyliin äitisi syntymäaika tai kaikki etunimet tai jotain entisiä osoitteita tms.
Poliisiasemalta löytyy sormenjälkesi. Jokaisen sormenjälki on yksilöllinen.
-z-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet hakemuksen, menet poliisilaitokselle sen sinun vanhan ajokortin kanssa. Kyllä poliisilla on sinusta riittävät tiedot, jotta osaavat esittää sinulle sellaisia kysymyksiä, joilla varmistuvat, että olet sinä. Tyyliin äitisi syntymäaika tai kaikki etunimet tai jotain entisiä osoitteita tms.
Poliisiasemalta löytyy sormenjälkesi. Jokaisen sormenjälki on yksilöllinen.
-z-
Mites ne löytyy, jos ei ole koskaan niitä järjestelmiin antanut? AP sanoi, ettei hänellä ole passia. Olen itse ihan varma, ettei poliisilla ole ollut minun sormenjälkiäni ennen kuin biometriset passit tulivat käyttöön ja jouduin sellaisen hankkimaan.