Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olet parantanut elintasoasi?

Vierailija
15.09.2015 |

Pitkittyvä talouslama saa pohtimaan raha-asioita. Mitä olet tehnyt tai aiot tehdä paremman elintason eteen? Meillä:

- Luovuimme auton hankinnasta. Emme tarvitse sitä välttämättä työmatkoihin, ja vaikka se olisi kätevä joissakin tilanteissa, siihen uppoaa myös paljon rahaa (vaikka ei ajaisi metriäkään).

- Kouluttauduin ammattiin, jossa on kelvollinen työtilanne ja ihan okei palkkaus. Myös suoja automaatiolta on hyvä. Harva tuntuu ymmärtävän, että parissakymmenessä vuodessa moni nykyinen ammatti on lähes kokonaan kadonnut.

- Teetin vasektomian. Hormoniehkäisy tulee pidemmän päälle kalliiksi, ja lapsen saaminen romahduttaisi elintason toden teolla.

- Asunto on ostettu sillä ajatuksella, että se palvelee meitä pitkään mutta säilyttää myös arvonsa, jos haluamme sen myydä. Emme lähteneet mukaan fantasiaan syrjäkylien omakotitalosta vaan valitsimme järkevän kaksion yliopistokaupungin keskustasta.

- Tavoittelemme sijoitustuottoja palkkatulojen kaveriksi. Olen neuvotellut ennakkoperinnöstä vanhempieni kanssa, jotta saisin lisää pääomaa sijoittamista varten.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tupakoinnin!

Vierailija
2/8 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiin menee valtavasti rahaa... ihan fiksu päätös laittaa piuhat solmuun jos ei kerran lapsia halua... Olisinpa itsekin ollut aikanaan yhtä fiksu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, elintaso on eri asia kuin se, onko käytettävissä paljon rahaa.

Minä olen hankkinut paremman auton, koska sillä on helpompi liikkua. Minulle liikkumisen helppous nostaa elintasoa. Samoin lapsi - vaikka rahaa todellakin menee, nyt kun hän on kotoamuuttoiässä.

Minä olen myös paitsi kouluttautunut fiksusti, myös edennyt työssäni sillä tavalla, että vaikka ala ei ole mikään varmin mahdollinen työllistäjä, MINULLE tulee kyllä riittämään hyväpalkkaisia töitä.

Myös meillä on jonkunverran tuottavaa sijoitusomaisuutta, mutta oman asuntomme olemme valinneet puhtaasti silä perusteella, että siinä on kiva asua - nyt. Jos jokus lakkaa olemasta, sitä vaihdetaan - ja meillä on siihen varaa. Olisi kamalaa elintason laskua joutua asumaan asunnossa, joka ei olisi omalta kannalta hyvä, vain siksi, että sen pitäisi palvella jossain muussa elämänvaiheessa tai olla myytävissä jossain kuvitteellisesssa tilanteessa tietyllä hinnalla (vaikka kyllä ne aina ovat. Ei maalla olevasta asunnosta sinänsä tule tappiota, vaikkei myyntihinta kummoinen olekaan - jollet itse ensin maksa siitä markkinahintaa kovempaa hintaa).

Vierailija
4/8 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kalliista yksiöstä kimppakämppään Hoasille. Nyt mulla kuluu yli 300 e vähemmän rahaa asumiseen, kissani saa juoksennella isossa kämpässä, mulla on tilava ja hyväkuntoinen kylppäri, iso keittiö, jossa paljon kaappitilaa, tiivistetyt ikkunat ja kosteusvapaa kämppä! On myös kiva kämppis, jonka kanssa voi jutella päivän tapahtumista ja tehdä yhdessä hyvää ruokaa. Säästän ruokakuluissakin, kun ei ole enää yhden hengen talous.

Vierailija
5/8 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme maksaneet asuntolainan pois, emme osta uusia autoja velkarahalla. Ikkunaremontti tehtiin tänä kesänä, edelleen käteisellä. Emme ota velkaa. Elämä on kivaa, voidaan hankkia kaikki mitä halutaan. Jos tulee työttömyys, niin eipä tarvi maksaa isoja laskuja, kun kaikki on jo hankittu. Lomautuksia joskus on ollutkin. Lapsetkin alkaa olla yhtä lukuunottamatta muuttaneet jo pois kotoa.

Vierailija
6/8 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:47"]

Toisaalta, elintaso on eri asia kuin se, onko käytettävissä paljon rahaa.

Minä olen hankkinut paremman auton, koska sillä on helpompi liikkua. Minulle liikkumisen helppous nostaa elintasoa. Samoin lapsi - vaikka rahaa todellakin menee, nyt kun hän on kotoamuuttoiässä.

Minä olen myös paitsi kouluttautunut fiksusti, myös edennyt työssäni sillä tavalla, että vaikka ala ei ole mikään varmin mahdollinen työllistäjä, MINULLE tulee kyllä riittämään hyväpalkkaisia töitä.

Myös meillä on jonkunverran tuottavaa sijoitusomaisuutta, mutta oman asuntomme olemme valinneet puhtaasti silä perusteella, että siinä on kiva asua - nyt. Jos jokus lakkaa olemasta, sitä vaihdetaan - ja meillä on siihen varaa. Olisi kamalaa elintason laskua joutua asumaan asunnossa, joka ei olisi omalta kannalta hyvä, vain siksi, että sen pitäisi palvella jossain muussa elämänvaiheessa tai olla myytävissä jossain kuvitteellisesssa tilanteessa tietyllä hinnalla (vaikka kyllä ne aina ovat. Ei maalla olevasta asunnosta sinänsä tule tappiota, vaikkei myyntihinta kummoinen olekaan - jollet itse ensin maksa siitä markkinahintaa kovempaa hintaa).

[/quote]Olen samaa mieltä. Toivottavasti aloitukseni ei antanut ymmärtää muuta. -ap

Vierailija
7/8 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin hyviin naimisiin ilman avioehtoa.

Vierailija
8/8 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan