Miksei terveyskeskuksista saa enään hoitoa?
Lääkärille ei pääse millään. Olin viikkoja kipeä, kuureja ei saa, laittavat hoitajalle. Poskiontelopunktioon ei pääse. Lopulta menin yksityiselle joka teki punktion ja räkää tuli ja olo helpotti.
Kommentit (36)
Itse olin käynyt hoitajalla terveyskeskuksessa ilman ajanvarausta, mutta lääkäriin en päässyt vaikka olin jo kolmatta viikkoa viluinen, uupunut ja puskin kurkusta sekä sieraimista pahanmakuista keltaista räkää. Pumppukin hakkasi hulluna ja rinnassa rohisi..
Olin työtön, joten en päässyt työterveyteenkään.
lopulta äitini maksoi käynnin yksityisellä, sain välittömästi antibiootit!
Onneks on sen verran rahaa että voi vaan tarpeen tullen mennä yksityiselle. Kävin hampaatkin hoidattamassa viime keväänä yksityisellä kun niin paljon vitutti alkaa taas pelleilemään julkisen puolen kanssa. Pari sataa sinne meni mutta kai se oli sen arvoista.
Meillä vaan aina hoitajalle ja sen osaaminen on surkeeta. (Haluan keskustella antibioottivaihtoehdoista, sillä mulla on allergia ja oas ei sovi.) Hoitsu vaan käy hakemassa reseptin lääkäriltä.
Mitkä asiat mielestäsi kuuluvat "hoitsujen" (hyi v.ttu miten ärsyttävä termi!) tehtäviin?
Meilläpäin ei saa lääkäriaikaa, jollei ole jalka poikki tai pää kainalossa. Lapselle (3v.) sen sijaan olen aina saanut lääkäriajan yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Mutta itse en viitsi enää nykyisin edes soittaa ja kysyä aikaa "mitättömästä" syystä. Aina ensimmäiseksi kysytään, että eikö ole työterveyttä. Joo, varmasti soittelisin terveyskeskukseen, jos olisi mahdollisuus työterveyteen. Kyseessä pikkukaupunki, jota mainostetaan " lapsiperhekaupunkina".
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:53"]
Onko terveyskeskukseen pääsy nopeata jos kuluu yli 1,5 kk ajanvarauksesta. Sairastan sentään montaa pysyväissairautta. Tiedän kyllä tuttuja jotka käyvät ainakin 1kert/vko terveyskeskuksessa lääkärin vastaanotolla usein kertoja on useampiakin. Pitääkö meidän kaikkien heittäytyä luulosairaiksi koska olen huomannut silloin aikaa heltiävän. Jos kerran vuodessa satun saamaan ajan vakavasta sairaudestani huolimatta, puhumattakaan siitä, että pitkäaikaissairaalla on oikeus HOITOSUUNNITELMAAN.
[/quote]
Kuule, saat minun "luulosairauteni", samalla saat ne syyt, jotka siihen johtivat. Haluatko?
[/quote]
yksi lääkäri antoi lähetteen mielenterveystoimistoon 'luulosairaalle' ja tässä tapauksessa se olikin oikea paikka, että silleen jos on korvien välistä lähtöisin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:06"]
Meillä vaan aina hoitajalle ja sen osaaminen on surkeeta. (Haluan keskustella antibioottivaihtoehdoista, sillä mulla on allergia ja oas ei sovi.) Hoitsu vaan käy hakemassa reseptin lääkäriltä.
[/quote]Kukaan lääkäri ei määrää antibioottia hoitajakontaktin perusteella -ainakaan toivottavasti. Virtsatulehdukset poikkeus.
Ennen vanhaan lääkärille pääsi, 70-80-luvulla pääsi hyvin. Siihen aikaan lääkärit oli kunnon lääkäreitä, sanoivat ihan suoraan kaunistelematta jos potilas oli lihava, että siitä ne selkävaivat johtuu. Samoin jos itse veikkaili vaivojaan, lääkäri sätti että kumpi tässä se lääkäri on. Uskottiin mitä lääkäri sanoi kun arvovaltaa oli. Hoitajalle oltiin myös nätisti jo tiskillä, kun hoitajaa ei haluttu suututtaa.
Nuoret hoitajat koittaa vaan nöyristellä potilasta ja nuori lääkäri epävarmuuttaan teettää ihan turhia kokeita ja tutkii ja tutkii. Tarvittaisiin ne vanhanajan lääkärit, ne paksusilmälasipäiset miehet, jotka löi nyrkin pöytään ja heille ei vastaan sanottu.
Muistan elävästi kun 70-luvulla sisätautilääkäri karjui huoneessaan niin että keskussairaalan käytävillä kaikui, ei sinne menty turhia valittamaan. Olin itse odottamassa poliklinikan aulassa ja tiesin että siellä on hyvä lääkäri, talon ylilääkäri.
Tänään sairaalat ja terveyskeskukset on sellaisia valintataloja jossa pitäisi saada ihan kaikki mahdollinen saman tien ja suurin osa ajasta kuluu potilaalle puhumiseen tekemisen sijaan.
Sitä nyrkillä nenään, joka kirjoittaa enään ja ambulanssilla terv.kesksukseen, niin hoitoa saa.
Olen aina saanut terv.keskuksesta hoitoa. Kerran kysyin sairaanhoitajalta, mistä johtuu huhu, ettei saa hoitoa. Hän sanoi, että eniten huutavat ne, jotka eivät oikeasti tarvitse hoitoa, vaan saikkua tms. oikeasti sairas saa aina hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:53"]
Onko terveyskeskukseen pääsy nopeata jos kuluu yli 1,5 kk ajanvarauksesta. Sairastan sentään montaa pysyväissairautta. Tiedän kyllä tuttuja jotka käyvät ainakin 1kert/vko terveyskeskuksessa lääkärin vastaanotolla usein kertoja on useampiakin. Pitääkö meidän kaikkien heittäytyä luulosairaiksi koska olen huomannut silloin aikaa heltiävän. Jos kerran vuodessa satun saamaan ajan vakavasta sairaudestani huolimatta, puhumattakaan siitä, että pitkäaikaissairaalla on oikeus HOITOSUUNNITELMAAN.
[/quote]
Kuule, saat minun "luulosairauteni", samalla saat ne syyt, jotka siihen johtivat. Haluatko?
Siksi, että osa kansasta ravaa siellä jatkuvasti tukkimassa koko paikan. Yksi syy on tietysti ikääntyvä väestö ja ikääntyvän väestön vaivat. Mutta on niitä nuoremmissakin. En mitenkään tajua, miten perusterveen ihmisen pitää käydä itse tai viedä perusterveitä lapsia joka kuukausi lääkäriin. Oma järki kateissa? toinen ryhmä on tosiaan mummelit. Oma äitini, ei edes vielä mummeli vaan 66v., on alkanut kuormittamaan terveydenhuoltoa urakalla. Hirveän vainoharhainen ja jatkuvasti tehdään tutkimuksia. Koska on maha kipeä -> varmaan syöpä ja se pitää heti tutkia. Tikku sormessa -> varmuuden vuoksi lääkäriin. jne. Isä taas ei käy, vaikka tarvisi.
Mä en päässyt keuhkokuumeessa lääkärille. Sh ei katsonut olevan tarvetta kun hän ei kuullut keuhkoista rohinaa. -> yksityiselle ja pikaisesti ambulanssilla sairaalaan. Toinen tapaus oli kun kasvoissa ollut finni tulehtui niin pahasti että oli puoli päätä turvoksissa. Käskettiin puhelimitse ottaa vaivaan Histec-allergialääkettä ja seurailla tilannetta. Yksityiselle taas ja dg:na tulehduksesta seurannut verenmyrkytys, joka oli kehittynyt nopeasti yhden yön aikana. Ja taas sairaalaan antibioottitippaan. Näitä caseja on vaikka kuinka paljon kertoa mutta tuossa nyt kaksi viimeisintä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:53"] Onko terveyskeskukseen pääsy nopeata jos kuluu yli 1,5 kk ajanvarauksesta. Sairastan sentään montaa pysyväissairautta. Tiedän kyllä tuttuja jotka käyvät ainakin 1kert/vko terveyskeskuksessa lääkärin vastaanotolla usein kertoja on useampiakin. Pitääkö meidän kaikkien heittäytyä luulosairaiksi koska olen huomannut silloin aikaa heltiävän. Jos kerran vuodessa satun saamaan ajan vakavasta sairaudestani huolimatta, puhumattakaan siitä, että pitkäaikaissairaalla on oikeus HOITOSUUNNITELMAAN. [/quote] Kuule, saat minun "luulosairauteni", samalla saat ne syyt, jotka siihen johtivat. Haluatko? [/quote] yksi lääkäri antoi lähetteen mielenterveystoimistoon 'luulosairaalle' ja tässä tapauksessa se olikin oikea paikka, että silleen jos on korvien välistä lähtöisin.
[/quote]
Eräs toinenkin lääkäri antoi potilaalle lähetteen mielenterveystoimistoon ja nuori nainen kuoli puolen vuoden kuluttua mahasyöpään. Luulotautisesti kun kävi valittelemassa vatsakipujaan.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:53"] Onko terveyskeskukseen pääsy nopeata jos kuluu yli 1,5 kk ajanvarauksesta. Sairastan sentään montaa pysyväissairautta. Tiedän kyllä tuttuja jotka käyvät ainakin 1kert/vko terveyskeskuksessa lääkärin vastaanotolla usein kertoja on useampiakin. Pitääkö meidän kaikkien heittäytyä luulosairaiksi koska olen huomannut silloin aikaa heltiävän. Jos kerran vuodessa satun saamaan ajan vakavasta sairaudestani huolimatta, puhumattakaan siitä, että pitkäaikaissairaalla on oikeus HOITOSUUNNITELMAAN. [/quote] Kuule, saat minun "luulosairauteni", samalla saat ne syyt, jotka siihen johtivat. Haluatko? [/quote] yksi lääkäri antoi lähetteen mielenterveystoimistoon 'luulosairaalle' ja tässä tapauksessa se olikin oikea paikka, että silleen jos on korvien välistä lähtöisin.
[/quote]
Eräs toinenkin lääkäri antoi potilaalle lähetteen mielenterveystoimistoon ja nuori nainen kuoli puolen vuoden kuluttua mahasyöpään. Luulotautisesti kun kävi valittelemassa vatsakipujaan.
[/quote]
Eikä ole ainoa tapaus, lähipiirissä ihan samanlainen juttu.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:25"]
Onneksi mamuja ei kohdella noin vaan he pääsevät suoraan jonon ohitse tai sitten ihan yksityiselle valtion piikkiin jos kunnalliselta ei löydy apua.
[/quote]
Että tämmöistä agumentointia. Herää enää yksi ajatus:
"Kun väittelet typeryksen kanssa,
pidä huoli, ettei hän tee samoin".
[/quote]
No voitko väittää, etteivät maahanmuuttajat pääse hoitoon, jos tarve on?
Itse olen ainakin tullut ohjatuksi sairaanhoitajan juttusille, ja nämä edellä jo mainitut läksivät lääkärin kutsumina huoneisiin. Ja tuskin kaikilla mikään hengenvaara oli, kun iloisesti rupattelivat keskenään. Btw. sairaanhoitaja ei päästänyt nieluviljelyyn, vaikka oli kuin olikin angiina, johon sain piikin perseeseen, kun meinas jo taju lähteä, kun uudestaan arvattavaksi viikon päästä raahauduin. En ole provo, vaan ihan olemassa.
[/quote]
Minäkään en päässyt nieluviljelyyn viime syksynä. Kaksi kertaa kävin jonottamassa puoli päivää, että sain kuulla sairaanhoitajalta ettei mitään tartte tehdä.
Kolmannen kerran meninkin sitten yksityiselle, kovassa kuumeessa. Ajan sain aamuyöllä varattua netistä.
Sieltä sain viljelyn ja antibiootit ja paranin. Sen jälkeen en ole sairastellut yhtään.