Työuralla alaspäin/taaksepäin
Löytyykö palstalta henkilöitä, jotka olisivat laskeutuneet omasta halusta urallaan alaspäin tai taakkepäin? Oletko kenties jopa opiskellut uuden alemman asteen ammatin tätä varten? Miksi teit näin ja oletko ollu tyytyväinen?
Kommentit (7)
Olen vetäytymässä palkattomasta luottamustehtävästä, koska saan vain statusta työstä. Ei edes edistä etenemistä missään.
Lasketaanko tätä?
Kyllä, mutta niin, että vähän alemmalle tasolle, mutta edellistä työtä paremmalla palkalla.
Irtisanouduin ison kansainvälisen yrityksen palveluksesta ja perustin oman yrityksen.
Kyllästyin niihin loputtomiin yt-veivauksiin, politikointiin ja epävarmuuteen tulevaisuudesta johon omalla työpanoksella oli olematon vaikutus, eikä siinä maailmassa vallitsevaa johtamistyyliäkään varsinaisesti ole jäänyt ikävöimään.
Uraputkihan siihen tietysti katkesi ja jouduin opettelemaan kohtuullisen paljon uusia asioita oman yrityksen hoitamisesta, mutta lopulta elämänlaatu ja pankkitilin saldokin parani.
Vierailija kirjoitti:
Aina pääsee alaspäin.
Ei se aina helppoa ole, minua on työhaastettelussa epäilty liian hyvinkoulutetuksi ja lisäksi mm. epäilty miksi haluan luopua Manager tittelistä. Jotkut haastattelijat ei ymmärrä ettei se titteli ole kaikille tärkein asia. Ja ettei yliopistokoulutetulle voisi kelvata tehtävä johon riittää AMK koulutus.
Suomessa verotuksen progressio tekee sen, että jossain kohtaa ei ole kannattavaa ottaa vastuullisempaa työtä, koska se työ kuormittaa paljon enemmän kuin aiempi, mutta nettopalkka nousee vain niin vähän, ettei se mitenkään kompensoi työn vaativuutta. Tältä pohjalta ymmärrän täysin, että ”laskeutuu alaspäin”. Nettopalkka laskee vain vähän, mutta työ ei yhtä kuormittavaa, joten jää energiaa muuhunkin.
Pitää oikeasti nauttia arvostuksesta ja vastuusta organisaatiossa, että ottaa vastuullisemman työn. Nettopalkka ei esim. brutto 4000-5000e/kk välillä kovin hurjasti nouse (max 400e) ja tuolla välillä tehtävien kuormittavuus ja stressitaso nousee usein merkittävästi.
Olen siirtynyt ns. alaspäin ja ei tahdo millään päästä takaisin myöhemmin. Valitettavasti.