VR on itse ajanut asiakkaat pois
Ei kannata, kun hinnoittelulla ajoivat minut pois. Kuljin pääsääntöisesti junilla, jotka olivat täynnä vain ruuhkaisimpina aikoina kuten lomien aloitus ja lopetusaikoina. Ensin hinta nousi niin, että mitä pitempää raiteilla sitä enemmän maksat, kun se aiemmin oli ollut paikkakuntien välimatkan mukaan. Sitten vaan hinnat ovat nousseet vähitellen lisää koko ajan. Nyt sitten näkyy jo sarjalippukin olevan normaalihintaisena kalliimpi kuin kertalippu lukuunottamatta ihan pisimpiä reittejä suosituimpiin aikoihin.
Jos tällä hinnoittelulla luulivat saavansa enemmän tuloja, se oli virhelaskelma. Minä ostin auton. Auton hinta, polttoaineet verot, vakuutukset, huollot ja renkaatkin mukaan laskien tulee edullisemmaksi kulkea pitkä matka joka viikonloppu omalla autolla. Tietty huonolla kelillä se on vähän kurja ajaa, mutta silloinkin säästän ajassa pari tuntia/suunta. Tarjouslippuja ei minun kahden vaihdon kulkuvälilleni ole koskaan, joten niistäkään en hyödy.
Lopetin junilla kulkemisen lähes kokonaan koska nykyään kannattaa jo yksinkin kulkea autolla, jos ei ole tarjouslippuihin mahdollisuutta. Noissa junissa on entistä enemmän tilaa, ehkä ne joudutaan lopettamaan matkustajien puutteessa. Paitsi tietysti nyt, yksi väli on tällä hetkellä todella suosittu...
Kyllä, aion tämän viestin lähettää heillekin, mutta tuskin se mitään muuttaa.