Onko muita jotka maksaa vesiennakon suoraan vuokranantajalle?
Ettekä taloyhtiölle? Edellisissä asunnoissa olemme maksaneet laskun kautta vesiennakon taloyhtiölle ja tasauslaskun jälkeen saaneet loppu laskun tai sitten takaisin maksua.
Nyt kuitenkin selvisi että maksamme veden suoraan vuokranantajalle? Vesiennakko on 36e ja naapurillamme se on 20e per henkilö? Eli voiko se oikeasti olla eri per henkilö samassa talossa?
Vuokranantajan mukaan he saavat aina tasauslaskun eikä se tule vuokralaiselle suoraan. Miten voi nyt olla varma että saan mahdolliset takaisinmaksut kun en saa taloyhtiöltä suoraa laskua?
Valaiskaa nyt tyhmää
Kommentit (28)
Useimmiten vesimaksut maksetaan vuokranantajalle, koska taloyhtiö perii ne vastikkeiden yhteydessä. ( mitä vähemmän erillisiä laskuja on tehtävä, sen halvempaa taloyhtiölle)
jos et luota, etsi uusi asunto. Osta vaikka oma.
Joo mut toihan on ihan törkee vesi ennakko per henkilö. jos naapurissa on paljon vähemmän. Ja muutenkin kyl kuulostaa siltä et vuokran antaja vetää välistä...
Mitenkähän yleistä se siis on että niin on? Yleensä ei kuulema tule palautustakaan, mutta ennen meillä meni vaan 15e edestä vettä per henkilö. Nyt asun yksin opiskelujen takia.
Ap
Pyydä kopio laskusta. Mä maksan vesi-ja sähköennakon vuokranantajalle, sähkölukeman otan itse ylös ja vuoden lopulla vien isännöintitoimistoon, vesilukeman lukee huoltomies. Laskut tulevat vuokranantajalle, hän ottaa niistä kopion ja lähettää meille. Vesilaskut ovat meillä aina isoja, nykyään maksan niin suurta ennakkoa että enää ei pitäisi yllätyksiä tulla. Sähkö on taas ihan puoli-ilmaista.
No luulis tulevan palautusta jos 36e maksat kuussa ennakkoo. se vuokran antaja kusettaa sua...
Pitää pyytää laskuja tai sitä nähtäväksi sitten. Luulisi että sen saa ja näkee paljonko hinta on yms.
Ap
Pitää pyytää laskuja tai sitä nähtäväksi sitten. Luulisi että sen saa ja näkee paljonko hinta on yms.
Ap
Vuokranantaja haluaa varmistaa ettei joudu itse maksamaan jos käytätkin vettä ihan hulluna eikä "normaali" ennakko riitä sitä kattamaan. Yleisesti isommassa taloudessa saattaa kulutus olla suhteessa pienempi henkilöä kohden kuin yksin asuessa. Veden hinta on kyllä noussut paljon viime vuosina, joten ei vertailukelpoinen tosi vanhaan hintaan enää.
Sovi vuokranantajan kanssa että lähettää sulle kopiot laskuista niin näät ettei huijaa. Taloyhtiö (isännöitsijä/hallitus) saattaa vaatia maksuja omistajalta senkin vuoksi, jos on joskus joutunut perimään maksamatta jääneitä vesimaksuja vuokralaiselta joka on vaikkapa muuttanut jo pois.
Vesilasku oli laskettu liian pieneksi (yllättävän usein on näin, että maksu on liian pieni veden hintaan nähden) edellisessä vuokra-asunnossani. Vuokranantaja lähetti minulle laskun käyttämästäni "ylimääräisestä" vedestä asuttuani vuoden asunnossa.
Maksoin noin 110 euroa. Lasku oli kopio taloyhtiön vuokranantajalle lähettämästä laskusta.
Minulla oli pesukone, joten maksoin noin kympin enemmän vesimaksua joka kuukausi. Taloyhtiön pesutuvassa olisi voinut pyykätä ilmaiseksi.
Asun nyt asunnossa, jossa vesi sisältyy vuokraan. Minulle sopivampi ratkaisu.
Mitä teidän vuokrasopimuksessa lukee asiasta? Lukeeko vain että vesimaksu 36€/hlö/kk? Jos lukee noin, niin sittenhän se on juuri siten miten olette sopineet.
Ihan normaali käytäntö. Useampi vuokralainen maksaa mieluummin isompaa ennakkoa kuin sitten ison kertalaskun. Hyvä vuokranantaja lähettää kyllä nähtäväksenne taloyhtiön vuokranantajalle lähettämän tasauslaskun. Missä kaupungissa asutte? Vesi on yllättävän kallista, etenkin joillakin alueilla. Vaikka jos tuo 36 euroa on kahdelta hengeltä niin kuulostaa täysin normaalilta.
Puhut teistä mutta sanot asuvasta yksin. Kuinka monta siellä on kirjoilla?
Itse aste yksin ja maksan vuokran lisäksi 19e vesimaksua vuokranantajalle. Käsittääkseni koko taloyhtiössä on kiinteä vesimaksu.
Maksan ite 23e vuokran mukana vesimaksua/henkilö. Kiinnostaisi itseäki tietää,saanko nähdä kulutusta ja onko vesimaksu realistinen. Jos vesimaksu on kiinteänä tuo,ei palautuksia tai mätkyjä,vaihdan säästö suihkunpään sellaseen,jossa on enämpi reikiä ko 10. Edellisessä vuokra-asunnossa sama vesimaksu,palautuksia 300-400e joka vuosi. Nyt ei ole tullut mitään tietoa mistään
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali käytäntö. Useampi vuokralainen maksaa mieluummin isompaa ennakkoa kuin sitten ison kertalaskun. Hyvä vuokranantaja lähettää kyllä nähtäväksenne taloyhtiön vuokranantajalle lähettämän tasauslaskun. Missä kaupungissa asutte? Vesi on yllättävän kallista, etenkin joillakin alueilla. Vaikka jos tuo 36 euroa on kahdelta hengeltä niin kuulostaa täysin normaalilta.
No ei se ole normaalia jos naapurilla on 20€. En usko että missään oikeasti yksi ihminen kuluttaa vettä 36 eurolla kuussa.
Up