Vilkun tarkoitus autossa
Sen tarkoitus on kertoa muille liikenteessä liikkuville, että aiotte hetken kulutta kääntyä johonkin. Se laitetaan siis päälle ennen kääntymistä, ei vasta sitten kun ollaan jo menossa. Eikä sitä pidä laittaa kolmea risteystä etukäteenkään.
Vilkulla myös ilmaisette sen, että olette tulossa sivuparkista liikenteeseen. Teillä on kyllä väistämisvelvollisuus, mutta äsken yksi naikkonen ajoi parkista suoraan eteeni, kun olin pyörällä - ei ollut pyörätietä, joten ajoin ajoradalla, kuten sääntöjen mukaan pitää. Ihan vähällä olin törmätä, onneksi pyörässä on hyvät jarrut. Osaan näitä vähän varoa, kun näen että ollaan tulossa. Osa ei tiedä että pyöräilijällä on autoilijan säännöt tässät tapauksessa, mutta selvännäkijä en ole.
Moni ruuhkauttaa liikennettä tyhjään panttaamalla vilkkua, kun luulee, että on menossa suoraan ja sitten käännytään. Toissapäivänä yksi oli jo keskellä risteystä seisottelemassa, kun sitten yhtäkkiä kiihdyttikin. Luulin että väistää vain oikealta tulijoita, mutta hän väistikin vastaantulevia autoja, koska oli kääntymässä. Säikähdinpä aika hyvin, kun luulin voivani pyörällä mennä kaikessa rauhassa ja tämä onkin yhtäkkiä tulossa päälle. Väistämisvelvollisuus hänellä kyllä oli, koska kääntyi ja minä olin menossa suoraan. Noitakin on oppinut varomaan.
Kommentit (13)
Viimeksi tänä aamuna kun olin töihin menossa, sai arpoa eräänkin taksin tarkoitusperiä sen ajotavasta. Hieno oli pirssi, ei pistäny silmään minkä merkkinen, mutta aika kämänen kai kun ei siinä vilkkua tuntunut olevan.
Eräs taksikuski tokaisi kerran vastaukseksi mokomaan ihmettelyyn, että jos sitä vilkkua rupeaa näyttämään, niin sitten sitä saa käyttää koko ajan ja joka risteyksessä. Eräs rouva taas selitti, että hän on ajanut saman työmatkan täsmälleen samaa reittiä jo kaksikymmentä vuotta, joten ei hän mitään vilkkua enää tarvitse.
Fiksut ihmiset jo käyttävät vilkkua, tyhmät eivät opi, vaikka heille kuinka huomauttelisi. Pitää siis varoa kaikkia, vaikka se ratti- tai tankoraivo koettelee.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:09"]
Eräs taksikuski tokaisi kerran vastaukseksi mokomaan ihmettelyyn, että jos sitä vilkkua rupeaa näyttämään, niin sitten sitä saa käyttää koko ajan ja joka risteyksessä. Eräs rouva taas selitti, että hän on ajanut saman työmatkan täsmälleen samaa reittiä jo kaksikymmentä vuotta, joten ei hän mitään vilkkua enää tarvitse.
Fiksut ihmiset jo käyttävät vilkkua, tyhmät eivät opi, vaikka heille kuinka huomauttelisi. Pitää siis varoa kaikkia, vaikka se ratti- tai tankoraivo koettelee.
[/quote]
Ei helvata ammattiautoilija joka itkee että sitten joutuu käyttämään vilkkua joka risteyksessä. Niinhän sitä kuuluukin käyttää, ihan joka kerta kun kääntyy. Kerran olen huomauttanut taksikuskille että ajaa rajoituksen mukaan. Puhisi koko loppumatkan ihan hiilenä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:09"]
[/quote]
Ei helvata ammattiautoilija joka itkee että sitten joutuu käyttämään vilkkua joka risteyksessä. Niinhän sitä kuuluukin käyttää, ihan joka kerta kun kääntyy. Kerran olen huomauttanut taksikuskille että ajaa rajoituksen mukaan. Puhisi koko loppumatkan ihan hiilenä.
[/quote]
Sama taksikuski selitti, että "releethän siinä menee", jos vilkkua käyttää liikaa. Muistaakseni joku laski, että tuo voi pitää paikkansa noin miljoonannen ajokilometrin kohdalla, mutta en usko, että semmoisia takseja on liikenteessä kovin monta. Kyllä niitä selityksiä löytyy, kun jaksaa kysellä.
Nro 4
Pyöräilijänä sen vasta huomaakin, kuinka surkeasti monet ajavat. Kerrankin luulin, että auto menee suoraan, koska se ei vilkuttanut. Ajoin siis huoletta ohi. Perässä kuului raivokasta tööttäilyä. Ihan oikeasti, onko sitä autoa pakko ajaa, jos ei osaa? Vituttaa myös nämä, jotka vilkuttavat huvikseen, mutta eivät käännykään. Turhaan joudun pysähtyä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 17:23"]
Pyöräilijänä sen vasta huomaakin, kuinka surkeasti monet ajavat. Kerrankin luulin, että auto menee suoraan, koska se ei vilkuttanut. Ajoin siis huoletta ohi. Perässä kuului raivokasta tööttäilyä. Ihan oikeasti, onko sitä autoa pakko ajaa, jos ei osaa? Vituttaa myös nämä, jotka vilkuttavat huvikseen, mutta eivät käännykään. Turhaan joudun pysähtyä.
[/quote]
Tässä täytyy pyytää anteeksi, myös ap:lla on käynyt näin, että joskus on tullut oudossa kaupungissa tilanteita vastaan jopa navigaattorin neuvoessa, että se neuvoo käänny vasemmalle ja merkeistä huomaakin, että eihän sinne saakaan tästä risteyksestä mennä. Mulla oli myös alussa vähän totuttelua uuteen autoon, jossa on se pikavilkku, eli kun painaan alaspäin kerran, se vilkuttaa kolmesti. Omassa autossa se on niin herkkä, että piti opetella siihen kun ottaa "ison vilkun" pois päältä, ei paina liian kovaa, ettei vilkku toiseen suuntaan mene päälle.
Sääliksi käy bemari-kuskeja. Bemarissa vilkku on maksullinen lisävaruste, mutta useimpien rahat ovat loppuneet juuri tuon lisävarusteen kohdalla.
Oon aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Ärsyttää autoilijat, jotka eivät sitä vilkkua käytä tai laittavat vilkun päälle tyyliin jo käännyttyään. TOISAALTA. Unohdan itse joskus (harvoin, mutta joskus) epähuomiossa laittaa vilkun, ja huomaan vasta käännyttyäni että "Oho, ei ollu vilkku päällä". Näin käy varmaan muillekin silloin tällöin, joten kyse ole aina tahallisesta välinpitämättömyydestä tai laiskuudesta käyttää sitä vilkkua. Yleensä käytän vilkkua vaikka olisin keskellä yötä yksin syrjäisessä risteyksessä eikä ketään muuta mailla halmeilla :D
Ap käyttää vilkkua myös aina, vaikka ei näkyisi ristin sielua, silloin kun pitää käyttää. Ihan siksi, että siitä tulisi rutiini. Mulla ei muuten unohdu mutta joskus liikenneympyrässä saatan ajatuksissani - tiedän, ei pitäisi autoillessa olla ajatuksissaan - laittaa liian aikaisin tai unohtaa. Mutta jos on muita autoja, muistan paremmin.
Yksi ryhmä on myös ne, jotka eivät ohitusaikeistaan kerro vilkulla. Näillä on samalla myös paha tapa unohtaa katsoa peiliin. Ap ajaa itse paljon autolla ja enimmäkseen maantieajoa. Muutama läheltä piti tilanne on sattunut kohdalle, sillä tavalla että itse en olisi osallinen ollut, mutta jonossa edellä näkee että toinen lähtee ohittamaan kun toinen on rinnalla, eikä vilkkua ja sitten huomaa yhtäkkiä että siellähän on joku muu.
Jos ei jaksa sitä pientä liikettä mitä vilkun käyttö vaatii niin parempi ettei aja ollenkaan. Yks selitti ettei tarvi vilkkua kun tietää itse mihin on kääntymässä. Joo varmasti mutta vilkun idea onkin että sillä kerrotaan muille että on kääntymässä.
Tuossa aamuisessa taksitapauksessa ei ainakaan unohduksesta ollut kyse, tai sitten se oli triplaunohdus. Se nimittäin tuli ympyrästä (ilman vilkkua), kääntyi tielle (ilman vilkkua) jota olin jo miltei ylittämässä, ja miltei samantien siitä kääntyi vielä (ilman vilkkua) eräälle pihalle mennäkseen tolpalle muiden taksinkuljettajien joukkoon. Ei kaikki kuitenkaan tuollaisi ole. Hetkeä aiemmin sinne tolpalle ajoi toinen taksi jok iän nätisti näytti vilkku kaikissa samoiss joiss tää toinen ei. Jännä paikka muutenkin tuo kyseinen kortteli, samoihin aikoihin aamulla kun menen siitä itse ohi, siellä ajelee noita taksinkuljettajia, ja lisäksi siihen toiselle puolelle tietä tulee kahden eri yrityksen väkeä töihin. Heistä n. 1/10 tai parhaimmillaan 2/10 näyttää vilkkua. Muutama vuosi tuota touhua tullut seurattua.
Mulla on alusta asti ollut tapa että näytän aina vilkkua. Aivan sama vaikka ajaisin yksin metsätiellä keskellä yötä. Eipä silti kortti on ollut nyt 26 vuotta eikä ole ajamalla tullut yhtään sakkoa eikä kolaria. Pyrin jatkamaan sillä linjalla.
Eniten muista autoilijoista vituttaa holtittomat ohittelijat. Niitä on pari kertaa joutunut väistämään pientareelle asti. Kiire näyttää olevan erityisesti näillä joilla on suksiboksi katolla. Ihan ilmainen vinkki kaikille, varatkaa tarpeeksi aikaa niin ei tarvi pitää kiirettä. Yleinen tie ei ole kilparata eikä niistä kaahaajista juuri kukaan ole oikeasti tommi mäkinen. Muutama on varmasti kankkunen ja sekin tarkoittaa oloa eikä juhaa.
Totta turiset, mutta valitettavan paljon on autoilijoita liikkeellä asenteella: "ei kuulu muille mihin minä olen menossa".