Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No mitenkäs saan teinin käymään suihkussa?

Vierailija
10.09.2015 |

Huoneen kanssa vielä selvitään, teini (15vee) syö keittiössä ja tasaisin väliajoin siivoaa kalsarinsa lattialta pyykkikoriin, mutta mitenkäs tuo suihkussa käyminen? Aikamoiset ödöörit nuorella miehellä, kun saattaa mennä viikonkin samoilla kainaloilla ja ilmeisesti kalsaritkin menevät vaihtoon vain noin 3-4 päivän välein. Vaikea ottaa niskasta kiinni ja raahata suihkuun, kun miehellä on mittaa ja massaa enemmän kuin minulla. :) Lisäksi ongelmana on se, että on meillä vain puolet kuukaudesta.

Niin että onko toimivia vinkkejä? On omat mieluisat shampoot ja dödöt, suihkussa saa olla ihan rauhassa, on muuten ihan siisti kundi, esim. haluaa käydä parturissa tukkaansa leikkauttamassa. On oma vaatetyyli, muttei ole mitenkään kovin trendikäs tai vimpan päälle sliippaava, eli on tyyliin ehjät housut, mutta rapatahrat eivät näköjään haittaa. On tyttöystävä ja kavereita, käy kavereittensa luona jne., eli ei vain maadu huoneessaan.

Mutta MIKSI, MIKSI SE EI MENE SUIHKUUN ILMAN ETTÄ ERIKSEEN KÄSKEE? :O :D

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kun keksit, niin kerro minullekin.

Vierailija
2/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan menisi myöskään päivittäin suihkuun minun 16v poikani ellei sitä sinne komentaisi. Sitten kun suihkuun menee, saattaa viipyä siellä jopa 20min. Naamansa kuitenkin saattaa "unohtaa" pestä. Huomaan sen siitä, kun jätkällä rasvainen iho ja lärvi kiiltää samalla tavalla kuin ennen suihkuun menoa. Miten voi olla näin vaikeata suihkussa käyminen???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No KÄSKE! Sitähän se lastenkasvatus on, käskemistä ja käskemistä ja käskemistä. Teinit on joskus tollasia, varmaan sen tiesit. Pakota sälli suihkuun, kiristä ja uhkaile. Aamulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin suihkuun ja kunnon deot päälle. Vaatteet vaihdetaan joka päivä, siitä ei tingitä. Menet vaikka itse vetämään sille kalsareita jalkaan, jospa sitten tajuaisi.

Vierailija
4/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:16"]

No KÄSKE! Sitähän se lastenkasvatus on, käskemistä ja käskemistä ja käskemistä. Teinit on joskus tollasia, varmaan sen tiesit. Pakota sälli suihkuun, kiristä ja uhkaile. Aamulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin suihkuun ja kunnon deot päälle. Vaatteet vaihdetaan joka päivä, siitä ei tingitä. Menet vaikka itse vetämään sille kalsareita jalkaan, jospa sitten tajuaisi.

[/quote]

Niinhän mie käskenkin, mutta olisi ihan huippukiva jos tuollainen 15-vuotias köriläs osaisi itse raahata perseensä suihkuun. :) Sitäpaitsi nuorisoa kuulemma ärsyttää "turha komentaminen, kyllämätiiän, en mää ooo tyhmä!" ja sitten minulla palaa käpy. Ärsyttää. ap

Vierailija
5/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, itselläni on ongelmana lähinnä miten saa teinit pois suihkusta. On 14- ja 16-vuotiaat tytöt, jotka päivittäin lotraavat suihkussa vähintään 20 minuuttia. Vettä menee mielettömästi ja niiden jäljiltä kylpyhuone on kuin höyrysauna. Mätänee kohta koko talo...

Vierailija
6/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sen tyttöystävältä että eikö hajuaisti toimi vai miten se tuollaisen haisulin kanssa liikkuu.

Vierailija
7/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä se enää on, mutta olisi kannattanut opettaa jokailtainen suihkurutiini jo ihan taaperosta ja jopa vauvasta alkaen. Silloin tuntuu siltä, ettei unta edes saa ilman pesullakäyntiä. Ajattelin ihan oikesti mm. tulevaa teini-ikää jo silloin, kun omiani kylvetin ihan vauvana päivittäin. Myös sitä, että lapsen on ihanaa rentoutua lämpimässä vdessä ja nukkua hyvin puhtaalla iholla ja pyjamassa.

Tuo nyt kuitenkin vinkiksi tämän päivän nuorille äideille. Opettakaa jokailtainen rutiini ihan oikeasti, olen tosissani. Saippuaa ei tarvitse käyttää pienillä.

Teinin kohdalla vetoaisin ehkä järkeen. Muistuttaisin pesusta ja vaatteiden vaihdosta joka jumalan ilta, jos itsellä ei muistiluu vielä ole kasvanut.

5 poikaa

Vierailija
8/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt opettaa nämä jutut jo 8-10 vuotiaalle. Sitten tulee selkärangasta. Tuossa tilanteessa antaisin kylmän suihkun eli pistäisin jonkun ulkopuolisen kertomaan, miltä teini haisee ja miten koulussa, kavereiden kesken tyttöjen/poikien nenään käy toi juntti haju. Vauvat paskoo housuunsa. Isot ihmiset pesevät itsensä.

Vierailija
9/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan ihmetellä, miten teillä on opetettu käymään suihkussa/huolehtimaan hygieniasta? Minut ja sisarukseni on opetettu vaihtamaan pikkuhousut/kalsarit päivittäin sekä huolehtimaan hygieniasta. Näin on myös sukulaisillani sekä lähipiirissäni.

Sitten tuttavani perheessä ihmettelin kun heidän teinit haisevat ihan hieltä ja suoraan sanottuna p*skalta, mutta ei ihme, koska tuttavani itsekin käy kerran tai ehkä kaksi viikkoon suihkussa (Kuulemma!)

Eli on kotoa opittua. Ja kyllä sinun nyt kannattaa tuohon puuttua äitinä ja sanoa ihan suoraan asiasta, koska enemmän teinisi kärsii siitä kun muut alkavat asiasta selän takana puhua. Ei varmasti tunnu kivalta.

Nimittäin tästä tuttavani lapsesta on koulussa puhuttu kuinka kukaan ei oikein välittäisi istua vieressä kun haisee niin pahalta ym. Todella ikävää, mutta eihän hän varmasti itse sitä sitten ymmärrä eikä äitikään välitä puuttua asiaan. 

Vierailija
10/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt opettaa nämä jutut...

Voi sun samperi. Taaperona poika tykkäsi lotrata vedessä. Alakouluikäisenä käytiin saunassa koko perheen kesken ja opastettiin, mitkä kaikki osiot tulee pestä.

Vaan sitten tuli joku. Neljätoistavuotias - kyllä, menee pesulle kun käskee mutta oma-aloitteisesti ei sitten millään. Paitsi ihan muutaman kerran, en tiedä ylittikö se omatkin hajunorminsa vai oliko tiedossa ryhmätyö jonkun tytön kanssa?

En tiedä. Tiedän vaan, että tämäkin menee ohi.

Vierailija
11/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se malli tosiaan tulee vanhemmilta. Kuinka usein ap itse peseytyy? Kuinka usein käytit tätä teiniäsi pesulla ennen murrosikää?

Vierailija
12/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:22"]

Myöhäistä se enää on, mutta olisi kannattanut opettaa jokailtainen suihkurutiini jo ihan taaperosta ja jopa vauvasta alkaen. 

[/quote]

Aamusuihku on paljon parempi. Yön aikana se hikoilee joka tapauksessa, eikä siihen voi vain vetää dödöä päälle, entistä pahempi haju. Puhumattakaan muista eritteistä, joita teinipojista saattaa yön aikana lähteä... Aamulla suihkuun aina!

Vierailija
13/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:22"]

Myöhäistä se enää on, mutta olisi kannattanut opettaa jokailtainen suihkurutiini jo ihan taaperosta ja jopa vauvasta alkaen. Silloin tuntuu siltä, ettei unta edes saa ilman pesullakäyntiä. Ajattelin ihan oikesti mm. tulevaa teini-ikää jo silloin, kun omiani kylvetin ihan vauvana päivittäin. Myös sitä, että lapsen on ihanaa rentoutua lämpimässä vdessä ja nukkua hyvin puhtaalla iholla ja pyjamassa.

Tuo nyt kuitenkin vinkiksi tämän päivän nuorille äideille. Opettakaa jokailtainen rutiini ihan oikeasti, olen tosissani. Saippuaa ei tarvitse käyttää pienillä.

Teinin kohdalla vetoaisin ehkä järkeen. Muistuttaisin pesusta ja vaatteiden vaihdosta joka jumalan ilta, jos itsellä ei muistiluu vielä ole kasvanut.

5 poikaa

[/quote]

Älä viitsi. Meillä oli jokailtainen kylpy taaperona niin kauan että jätkä ei enää edes olisi mahtunut ammeeseen. Nautti siitä suunnattomasti. Kun siirryttiin suihkuun niin se vaan ei ollut sama asia ja meni pakottamiseksi ja "unohtamiseksi".

Vierailija
14/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin aikuisillakin miehillä on kova vastustut siihen suihkuun.

Oma mies käy suihkussa kerran pari viikossa, onneksi tosin sitten tarpeen vaatiessa useammin jos alkaa hiki tuoksahtaa... Muuten saa olla, mutta esim. suuseksin saa kyllä unohtaa ellei ole juuri käynyt suihkussa ennen puuhia.

Myös käsienpesu vessassa käynnin jälkeen ei oikein luonnistu. Jos laittaa ruokaa, niin silloin kyllä hihkaisen että pesepä kädet eka.

Eipä muuten mitään, hyvin symbioosissa elellään minä lotraaja ja hän veden ylisäästäjä, mutta mietityttää vaan tulevaisuus: me kun odotellaan poikaa. Käy jo mielessä ne tulevaisuuden peseytymistappelut, kun varmasti tulee aina vetoamaan siihen että "ei isikään". 

Vierailija
15/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kyllä on aina käyneet suihkussa aamuin illoin, että ei ole siitäkään kiinni (ei ap mutta sama ongelma)

Vierailija
16/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No perkele, kun ON opetettu! On käyty iltasuihkussa, on pesty hampaat ja hygienia on minulle tärkeätä, koska omassa kodissa siitä ei niin hirveästi huolehdittu. En kuitenkaan ole ollut tyly despootti tai vedellyt juuriharjalla lasta puhtaaksi, vaan suihkurutiinit jne. ovat olleet ihan tavallinen osa päivää, eikä niistä ole pidetty mitään meteliä. Aina on puhtaita ja sopivan kokoisia vaatteita omassa vaatekaapissa (näitäkään minulla ei aina ollut) ja "aamulla puhtaat vaatteet päälle" on ollut osa aamurutiineja.

Kuten sanoin, osa ongelmaa on se, että nuori on meillä vain puolet kuukaudesta ja isänsä on sitä mieltä, että nuoren pitää itse huolehtia. Tässä viime vuosien aikana on tilanne alkanut valua tällaiseksi, joten jos teillä on kotona 10-vuotias suihkunraikas poika, niin voi olla että neljän vuoden päästä teillä(kin) on tuoksahtava lapamato. Muutos on iso tuossa parin vuoden aikana ja KUKAAN TEINI ei käyttäydy vain sen mukaan mitä on nuorempana opetettu, vaan teini-iässä on monenlaisia juttuja ja joskus sujuu, joskus ei.

Ja on juteltu, on naurettu, on mietitty ratkaisuja, on käsketty, on jätetty käskemättä. Teini itsekin tietää jos kainalot haisevat tooooosi herkullisilta, eikä koulussa ole mitään selän takana naureskelua tms. ongelmaa. On kyllä sen verran fiksu, että jos siellä joku antaa noottia, niin varmasti menisi suihkuun. Ongelmana siis se, että teiniä ärsyttää kun komennetaan suihkuun ja minua ärsyttää komentaa 15-vuotiasta pesulle, kun on noita muitakin oikeasti huollettavia, pienempiä lapsia perheessä.

Niin että en edelleenkään ymmärrä että MIKSI, MIKSI SE EI MENE SUIHKUUN ILMAN ETTÄ ERIKSEEN KÄSKEE? :O :D

Enkä ole ilmeisesti yksin tämän kanssa. :) Ehkä muutaman vuoden päästä saan sitten huudella teini-ikään ehtinyttä tyttöä pois kylppäristä lotraamasta? ap

Vierailija
17/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:27"]

Jaksan ihmetellä, miten teillä on opetettu käymään suihkussa/huolehtimaan hygieniasta? Minut ja sisarukseni on opetettu vaihtamaan pikkuhousut/kalsarit päivittäin sekä huolehtimaan hygieniasta. Näin on myös sukulaisillani sekä lähipiirissäni.

Sitten tuttavani perheessä ihmettelin kun heidän teinit haisevat ihan hieltä ja suoraan sanottuna p*skalta, mutta ei ihme, koska tuttavani itsekin käy kerran tai ehkä kaksi viikkoon suihkussa (Kuulemma!)

Eli on kotoa opittua. Ja kyllä sinun nyt kannattaa tuohon puuttua äitinä ja sanoa ihan suoraan asiasta, koska enemmän teinisi kärsii siitä kun muut alkavat asiasta selän takana puhua. Ei varmasti tunnu kivalta.

Nimittäin tästä tuttavani lapsesta on koulussa puhuttu kuinka kukaan ei oikein välittäisi istua vieressä kun haisee niin pahalta ym. Todella ikävää, mutta eihän hän varmasti itse sitä sitten ymmärrä eikä äitikään välitä puuttua asiaan. 

[/quote]

Meillä TODELLAKIN on jankutettu taaperosta saakka että joka päivä puhtaat kalsarit ja puhdas paita. Ja näin on tapahtunut teini-ikään. Kun tuli teini-ikä, kaikki tämä pitää yhtäkkiä opetella uudelleen ja vahtia, vahtia, pakottaa, uhkailla, kiristää.

Vierailija
18/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin sinä vaiheessa kun pkotiin menivät, eli n 2 vuotiaana, lapsilla sen tavan että joka aamu pannaan puhtaat kalsarit, ihoa lähinnä oleva paita ja sukat. Nyt ovat teinejä ja tekevät tuon ihan automaattisesti, eivät edes ajattele varmaan asiaa. Meillä on myös liikuntaharrastus 5-6 pvänä viikossa, ja sen jälkeen on, viisivuotiaasta saakka, käyty aina suihkussa. Sekin on automaatio nykyään. Kyllä myönnän suoraan, että jos nyt aloittaisin tuon hygieniaopetuksen, vaikeaa olisi...

Vierailija
19/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä tuo teini-ikävaihe on jo ohi, kolme lapsista on yli 20-vuotiaita. Kaksi muuta tulossa murrosikään lähivuosina. Ongelmia ei ole ilmaantunut, päinvastoin teini-iän kieppeillä alkoivat käydä aamusuihkussakin silloin tällöin ennen kouluun menoa.

En sitten tiedä mikä pistää lapsen kääntämään kelkkansa täysin ja mikä ei. Ainakaan kova komentelu ei ole kovin tehokas ns. ohjauskeino, ystävällisellä huomauttamisella olen päässyt pitkälle (muissa asioissa).

5 poikaa

Vierailija
20/57 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 10:27"]

[/quote]

Meillä TODELLAKIN on jankutettu taaperosta saakka että joka päivä puhtaat kalsarit ja puhdas paita. Ja näin on tapahtunut teini-ikään. Kun tuli teini-ikä, kaikki tämä pitää yhtäkkiä opetella uudelleen ja vahtia, vahtia, pakottaa, uhkailla, kiristää.

[/quote]

Voi ei. Luulin, että meillä on kaikki hyvin kun 12 vuotias poika vaihtaa kalsarit ja sukat ja läträä suihkussa joka päivä. Ei tullut mieleen, että se voi loppua. Taidan lopettaa mätkättämisen liian pitkistä suihkuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan