Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistisairaus?

Vierailija
26.03.2022 |

Te joilla läheinen sairastunut. Miten aloit epäilemään sairautta? Entä läheinen itse, epäilikö itse mitään?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa. Läheiselläni oireita, jotka viittaa muistisairauteen. On kuitenkin vasta 65-vuotias.

Vierailija
2/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nuori vielä:( Minkälaisia oireita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sairastui pitkien syöpähoitojen jälkeen hieman yli 60-vuotiaana. Toisteli asioita ja unohti, mitä on sovittu. Suuttui ystäville, jotka huomasivat asian. Otin yhteyttä hänen kotikaupunkinsa muistihoitajaan, joka teki äidille testin kotona. Äiti pahastui testistä, josta selvisi Alzheimer. Hän uskoi ystäviensä tilanneen testauksen ja kieltäytyi hoidoista.

Kerroin, että minä tilasin testin enkä aloita omia syöpähoitojani, jos äiti kieltäytyy lääkityksestään. Olin juuri saanut syöpädiagnoosin ja lyhyen elinakaennusteen. Hän ei halunnut vaarantaa minua ja lääkitys aloitettiin.

Vaikea tilanne, kun omasta fiksusta ja järkevästä äidistä tuli ihminen, joka ei enää selvinnyt mm. laskujen hoitamisesta, sairaalakäynneistä, pyykinpesusta ja osti kaupasta niin paljon ruokaa, että kylmiön lattia peittyi homehtuneisiin tuotteisiin. Kotihoito onneksi huolehti hänestä ja muistisairaasta isäpuolesta, mutta äiti kielsi hävittämästä "syömäkelpoisia" ruokia. Asun kaukana, mutta pääsin tätini kyydillä käymään hänen luonaan ja perkasimme yhdessä kylmiöstä vanhoja tuotteita, pyykkäsin ja siivosin, minkä syövän vuoksi heikentyneenä pystyin.

Surullinen sairaus.

Vierailija
4/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytymisen muutos, esim. kiukkuisuus, poissaolevuus toisten seurassa, epävarmuus esim. kaupungilla mihin suuntaan mennä, asiat joutuu kertomaan hitaasti ja vääntämään rautalangasta ettei toinen kuormittuisi ja hätääntyisi. Vaikeuksia tunnistaa ihminen, jota ei ole nähnyt muutamaan kuukauteen, muistaa mitä tapahtui lapsena, mutta ei mitä viime viikolla. Kertoo samat asia uutena päivästä toiseen, muistamattomuuden peitteleminen.

Vierailija
5/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valehtele, mutta kertoo tarinoita, jotka hänelle on totta mutta muille ei, esim. mitä on tehnyt. Jättää ruoat syömättä.

Vierailija
6/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika hyvä tositapahtumiin perustuva kuva työikäisestä muistisairaasta.

Edelleen Alice on koskettava ja vääjäämätön draama Alzheimerin taudista

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/29/edelleen-alice-on-koskettava-j…

Vierailija
7/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin että omainen unohteli asioita, ja väitti ettei tiennyt asioista joita hänelle oli kerrottu. Esim.lapsenlapsesta kerrottiin, mutta oli ihan uusi asia hänelle kun sanoin.

Tilasin ajan muistipoliklinikalle, ihan vapaaehtoisesti tuli tutkimuksiin. Todettiin alkava sekamuotoinen dementia, alzheimerin ja verisuoniperäisen dementian yhdistelmä. Alkuaikoina tajusi itse sairautensa ja oli masentunut.

Vierailija
8/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ohi puhuminen? Esimerkki meidän asia puhuu minulle "niillähän on? Vaikka minä olen vieressä ja meidän asioista kyse.

Vierailija
9/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika hyvä tositapahtumiin perustuva kuva työikäisestä muistisairaasta.

Edelleen Alice on koskettava ja vääjäämätön draama Alzheimerin taudista

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/29/edelleen-alice-on-koskettava-j…

On hyvä elokuva.

Vierailija
10/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutokset käytöksessä, ihmiset ja asiat sekoittui hänen päässään, ei muka enää osannut nostaa rahaa automaatista, ja pyysi minua tekemään sen puolestaan. Tämmöisiä oli ensimmäiset oireet. Kamala sairaus, ja kamalaa katsoa kuinka se oma läheinen katoaa silmien edessä.

Vierailija
11/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ristikoiden täyttäminen vaikeutui, vaikka oli harrastanut niitä koko ikänsä

- alkoi nukahdella iltapäivisin nojatuoliin

- ei oppinut millään uusia asioita

- unohti omaan elämäänsä liittyneitä asioita

- siivous, pyykinpesu, ruoanlaitto lakkasivat kiinnostamasta, söi lähes aina samaa ruokaa

- haju- ja makuaisti muuttuivat, lähes kaikki haisi pahalta

- unohti vanhat työkaverit, joiden kanssa työskenteli vuosikymmeniä

- epäluuloisuus lisääntyi, alkoi etuilla jonoissa yms. tilannetajun hämärtymistä

- ajantaju hämärtyi, ei enää käsittänyt kunnolla rahaa

- sekoili jatkuvasti puhelimen ja television käytön kanssa.

12/12 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sairastui muistisairauteen ja toimi kuten moni muukin edellisissä tapauksissa mainitut.

Suurin muutos tapahtui kuitenkin hänen luonteessaan. Oltuaan ikänsä hyvin tiukka ja kireä ja säännöistä kiinni pitävä, hänestä tulikin hymyilevä ja leppoisa. Vihdoinkin hän kuunteli meitä, jo aikuisia lapsiaan. Ja puhui kauniisti.

Kuoli kolmen vuoden sisällä. Se oli yllätys. En ollut tiennyt että dementia päättyy aina kuolemaan.