Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunta-alan lakkouhka: Mitä teette, jos lapsi ei mahdu päiväkotiin?

Vierailija
26.03.2022 |

Päiväkodista tuli viesti, että lakkopäivinä päiväkoti on auki 7-16, ja sitten kun päiväkodin kapasiteetti on täynnä, ovessa on lappu, ettei lapsia oteta enempää. Sitä en tiedä, onko resurssit kuinka paljon pienemmät kuin normaalisti, mutta koska osa muista päiväkodeista on kokonaan kiinni, tulijoita varmasti on enemmän kuin paikkoja.

Nyt mietin, kuinka toimisin. Minulla on tiukka työviikko tulossa, ja töitä pitäisi saada tehtyä. Iso deadline juuri kuun lopussa. Toisaalta, minä teen töitä kotona. Mietin siis, että pitäisikö jättää täysin menemättä päiväkotiin, koska varmaan on useita vanhempia, jotka eivät voi sitä lasta töihinkään ottaa. Toisaalta, jollakin muulla saattaa olla käytettävissä isovanhempia tai vanhemmat voivat vuorotella päivän mittaan lastenhoidossa. Minulla ei ole sitä vaihtoehtoa.

Minkälaisia suunnitelmia teillä on, miten aiotte tehdä? Minä tuskin jaksan ainakaan heti kello 7 olla päiväkodin ovella jonottamassa. Kiinnostaa kuulla, onko eri paikkaunnilla toteutettu jotenkin eri tavoilla nämä järjestelyt.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se lakko alkaa? Pidä nyt ennen lakkopäiviä ihan 10 tuntiset päivät, joina teet vähän ennakkoon.

Ensimmäisenä lakkopäivänä viet sillon seitsemältä.

Vierailija
22/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien kyselemättä hoitoon. Mulla on puoliso työmatkalla, joten en edes kysele. Meillä on onneksi jo 5-vuotias, joka pärjää kyllä hoidossa, vaikka hoitajia olisi vähemmänkin. Itse asiassa tykkää olla hoitajien apukäsinä usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien hoitoon, vaikka olen itse kotona. Ei ole minun tehtäväni osallistua toisten lakkoon millään tavalla.

Vierailija
24/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi saa jäädä huutamaan etätöitä tekevän miehen palaverien taustalle.

Meillä myös jää minun palavereiden taustalle. Tai siis yleensä tunkee syliin ja haluaa osallistua. Ehkä silloin ei ole mitään tärkeää tai vaikka olisi niin voi voi.

Vierailija
25/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitan lapseni olevan sairaana ja jään kotiin jollei ihmettä tapahdu.  Toki vahinko kiertää kun jään omasta työvuorostani sairaalassa pois. Puolisoni ei voi jäädä työstään pois koska hän lääkärinä työpaikalla tärkeämpi kuin minä. 

Alankinnvaatimaan lakon alla, että lapsi käytetty lääkärissä. Te saikutatte muutenkin jo ihan riittävästi. Kukaan ole joka toinen viikko sairaana…

Vierailija
26/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Minä tuskin jaksan ainakaan heti kello 7 olla päiväkodin ovella jonottamassa. ”

Tuo onkin tosi raskasta… 🙄

Vierailija
27/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä ekaluokkalainenkaan voi vanhempien työpäivän ajaksi yksin kotiin jäädä. Lasun paikka.

Voi jäädä. Olen itse jäänyt ja on lapsenikin.

Vierailija
28/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” Minä tuskin jaksan ainakaan heti kello 7 olla päiväkodin ovella jonottamassa. ”

Tuo onkin tosi raskasta… 🙄

No sanavalinta on vähän väärä. Kyse ei ole siitä, että olisi rankkaa. Jos kokisin, että mä olisin kärkipäässä niistä, joiden ehdottomasti on saatava lapsi päiväkotiin, niin menisin sinne ovelle hyvissä ajoin jonoon. Mutta kun en ole ihan varma, olenko. Ja siksi en ehkä viitsi mennä, jos jotkut muut tarvitsevat paikkaa enemmän.

Mutta taisit juuri auttaa minua keksimään ratkaisun: ne, joiden on ihan pakkopakko saada lapsi hoitoon, on vieneet sen sinne jo seiskalta. Sitten, jos mä menen sinne 7.45, niin voin joko todeta, että paikat on menneet tarpeeseen, tai että kiva homma, tilaa riittää meillekin.

Ap

Vierailija
29/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vien kyselemättä hoitoon. Mulla on puoliso työmatkalla, joten en edes kysele. Meillä on onneksi jo 5-vuotias, joka pärjää kyllä hoidossa, vaikka hoitajia olisi vähemmänkin. Itse asiassa tykkää olla hoitajien apukäsinä usein.

Ei se sinun mukula muutu lakisääteiseksi määräksi kasvatusvastuullisia vaikka mamma miten etevänä pitäisi. Jos ei mahdu niin ei kukaan sinulla kysele mitään.

Vierailija
30/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä ekaluokkalainenkaan voi vanhempien työpäivän ajaksi yksin kotiin jäädä. Lasun paikka.

Voi jäädä. Olen itse jäänyt ja on lapsenikin.

Alle 11-vuotias ei voi jäädä. Lasuasia.

Vierailija
31/31 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä veikkaan, että siellä on ihan ovi kiinni. Ei kukaan voi sinne lastaan vaan jättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi