Ärsyttääkö teitä jos joku vääntää tuhannet kiloiksi rahassa?
Minua siis ärsyttää kun nyt on yleistynyt tapa puhua niin että tuhannet käännetään kiloksi. Töissäkin yksi kaveri puhuu aina että " auto maksoi 70 kiloa" ...aaaarghs , kun se on 70 tuhatta euroa!!!!
Kommentit (55)
Puhekielessä ärsyttää, mutta kirjoitettuna ärsyttää se että jotku lyhentävät 70000 -> 70t. Tämä on yhtä typerää kuin omien lyhenteiden keksiminen. Esim koira olisi koir.
SI-järjestelmässä tuhat on k, eli 70k.
Se on vain coolia ja kaikki niin puhuvat ovat siistejä tyyppejä, jotka rulettaa. Muut on kalkkiksia.
Vierailija kirjoitti:
Puhekielessä ärsyttää, mutta kirjoitettuna ärsyttää se että jotku lyhentävät 70000 -> 70t. Tämä on yhtä typerää kuin omien lyhenteiden keksiminen. Esim koira olisi koir.
Ei lisättävää.
Kirjoitettuna käytän itse juuri noita 70keur yms. Puhuessa se on sitten "seitkyt tonnia".
Taloushallintopuolella, niin sillä noista isommista numeroista (kymppitonnit, miljoonat) tulee viestiteltyä/ keskustelua päivittäin.
Ärsyttää, samoin pinna prosenteista puhuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Se on vain coolia ja kaikki niin puhuvat ovat siistejä tyyppejä, jotka rulettaa. Muut on kalkkiksia.
Rulettaa🤣??? Eli tekee mitä?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitettuna käytän itse juuri noita 70keur yms. Puhuessa se on sitten "seitkyt tonnia".
Taloushallintopuolella, niin sillä noista isommista numeroista (kymppitonnit, miljoonat) tulee viestiteltyä/ keskustelua päivittäin.
Miksei voi käyttää mieluummin 70teur?
Auto kustantaa 25 kiloa. Millä oikeudella toimittajatkin käyttää suomen kieltä näin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kirjoitustavalla 70t miellän tarkoittavaksi heti jotain kuormapainoa (70 tonnin kuljetus). 70k on ymmärretävissä rahalliseksi, jos ei halua jostain syystä käyttää 70 000 euroa. Lyhennän itsekin tuolla k:lla kun kyse on epätarkoista summista (tyyliin projektien laskutusta tammikuussa 32k, helmikuussa 48k jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rulettaa🤣??? Eli tekee mitä?
Rulee! Tajuutsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska t tarkoittaa aikaa. 70teur ei siis tarkoita mitään (70 aikaa euroa, wtf?!?).
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kansainv%C3%A4linen_yksikk%C3%B6j%C3%A4rj…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska t ei ole mikään standardi kerrannaisyksikkö. Vastaavasti T olisi mutta summa olisi sitten "pikkaisen" isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska t ei ole tuhannen lyhenne 🙄. Vai sanotko myös että joku painaa 60tg sen sijaan että sanoisit 60kg?
On ärsyttävä tapa, kilo on kiloa eikä mitään muuta. Naisystävän kaveri puhuu että kävi juoksemassa 10 kiloa kun tarkoittaa kymmentä tuhatta metriä. Tai kävi uimassa puoli kiloa uimahallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska t ei ole tuhannen lyhenne 🙄. Vai sanotko myös että joku painaa 60tg sen sijaan että sanoisit 60kg?
Se on eri asia.
Huomannut saman nykynuorisossa ,että osaa olla ärsyttävä tapa!