Mille lääkärille ahdistuksen/masennuksen takia?
Voiko yleislääkäri auttaa vai pitääkö etsiä psykiatri?
Elämässä kaikki kaatuu nyt niskaan, olen palanut loppuun. Tämän hetkinen olo on lähinnä ahdistusta mutta tämä olo on vain loppuhuipennus vuosien mittaan kasvaneelle masennukselle. On tapahtunut paljon rankkoja asioita joita en ole ehtinyt työstämään kun on jo uusi huoli tullut.
Itken ja nukun vähän väliä, en pysty kohtaaman ihmisiä enkä jaksa hoitaa asioitani. Ahdistaa sekin koska kaikki jää nyt miehen harteille. En jaksa nyt mitään häiriötekijöitä, en jaksa lähteä kotoa mihinkään.
Pakko kai tässä on lääkärissä käydä, tämä hermostunut olo ei helpota millään. En vain tiedä minne menisin. Oma terveyskeskus ei tule nyt kysymykseenkään.
Kommentit (4)
Varaa lääkäriaika, joudut sitä jonottamaan normaalisti. Ole sen lisäksi yhteydessä tk:n kautta terapiaan. Minulla sairastamisten kautta alkanut masennus on saatu sillä tavalla hoitoon. Olen töissä, työkyky on säilynyt kuntayhtymän tarjoaman terapian ansiosta, vaikka on vakava masennuskin ja sen mukaisia sulkeutumisia.
Oletko töissä siinä tk:ssa vai miksi et sinne voi mennä? Yleislääkäri on ihan pätevä hoitamaan tällaisia asioita, tarvittaessa laittaa lähetettä psykiatrian polille. Monissa terveyskeskuksissa on depressiohoitaja. Olen itse tk-lääkäri, ja minulla oli synnytyksen jälkeinen masennus. Kynnys mennä tk-päivystykseen oli suuri, soitin psykiatrian polille ja pääsin sinne ilman lähetettä.
Psykiatri, psykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja, tk-lääkäri... Rohkeasti vain hakeudut sairaanhoidon piiriin, kyllä he sieltä osaavat auttaa eteenpäin!
Jos yksityiselle menet, niin varmaan kannattaa mennä suoraan psykiatrille. Julkisella puolella ei suoraan pääse psykiatrille, mutta kyllä yleislääkärinkin kautta pääsee hyvin alkuun, hänohjaa sitten tarvittaessa eteenpäin.