Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsetkö lootusasentoon? Miten?

Vierailija
09.09.2015 |

Aloittelin taannoin joogan ja itse pääsen "vain" normaaliin risti-istuntaan.
Miten lootusasentoa voi harjoitella, mitä harjoitteita / venytyksiä tulee tehdä, että tähän asentoon pääsee? Pääsetkö lootusasentoon ja kauan meni, että pääsit (jos et heti päässyt)?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen. Olen aina päässyt. Yliliikkuvat nivelet.

Vierailija
2/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin kakkosella, olen aina päässyt, enkä tiedä voiko sitä erikseen harjoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska olen liian levoton ; )

Vierailija
4/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jollain joogatunnilla oppinut lootusvenytyksiä, mutta vaikea niitä tässä on selittää... löytyisköhän jotain videota? Ei risti-istunnassa mitään vikaa ole. Voit myös kokeilla puolilootusta.

Vierailija
5/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen, jotenkin vaan jalat taipuu siten ihan luonnostaan

Vierailija
6/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja pääsen kyllä, mutta en voi olla siinä pitkiä aikoja. Niistä venytyksistä on kyllä apua, mutta ei lootus silti kaikille sovi.

5

Vierailija
7/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siihen joku erityinen syy, miksi "pitäisi" istua lootusasennossa?

-AP

Vierailija
8/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen helposti,mutta kerran on jäänyt polvi koukkuun niin,että se piti rusauttaa pois paikaltaan saadakseni jalan taas suoraksi. Kannattaa venytellä ja harjoitella vaikka aluns ihan sillä risti-istunnalla joogaamista

Vierailija
9/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 13:38"]

Onko siihen joku erityinen syy, miksi "pitäisi" istua lootusasennossa?

-AP

[/quote]

Sillä varmasti haetaan jotain tasapainoa, ja on olemassa joitain asanoita, jotka eivät taida onnistua, jos jalkoja ei saa kokolootukseen. Mutta jos kyse on meditaatiohetkestä, niin mun mielestä siinä tärkeintä on hyvä ja mukava asento, semmoinen, jossa pystyy istua mahd. kauan. Mulla se on risti-istunta tai puolilootus. Varmasti muuten kokolootuksessa on se etu, että siinä ei varmasti tarvitse kauheasti fylliä takapuolen alle - en tiedä, tämä on mutu, enkä voi nyt just tällä minuutilla testailla, koska sylissä nukkuu vauva :D

Mutta kun googlailin, löysin ohjeita, ja noissa videoissa näyttää pysäytyskuvassa olevan samanlaisia venytyksiä kuin mitä mä olen oppinut: lotus streches

Mutta ei se lootus varmasti oikeasti sovi kaikille, vaikka kuinka venyttelisi, ja se venyttelykin voi käydä liikaa niveliin. Eli kannattaa miettiä, mitä varten se lootus on tarpeellinen!

5

Vierailija
10/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen jos väkivalloin survon jalat siihen asentoon, on melko kivulias pinne ja lopulta jalat pamahtaa vapaaksi. :D Ehkä kannattaa vähitellen työstää eikä pakottaa.

Vierailija
11/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kokeilin, ja lootuksessa on tosiaan se etu, että selkä pysyy suorassa ja polvet koskettavat maahan (tosin mun lootusasento ei ole täydellinen, toinen polvi vähän roikkuu, eli on kireyttä) ilman tyynyä takapuolen alla. Jos siis haluaa olla samassa asennossa pitkän ja meditoida, alaselän pitää olla suht suorassa ja polvien koskettaa maahan. Risti-istunnassa ja puolilootuksessa tämä onnistuu vain, jos takapuolen alla on tyyny, joka korottaa istuinluita kunnolla. Kas näin: https://zmm.mro.org/wp-content/uploads/2012/12/burmeseside.jpg

5

Vierailija
12/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsen, mutta harmittaa etten polvileikkauksen jälkeen pääse timantti-istuntaan. Leikattu polvi siis ei päästä jalkaa taipumaan tarpeeksi pitkälle.

Vierailija
13/13 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään pääsen puolilootukseen aika vaivatta, mut vähän ajan päästä alkaa polvissa tuntua sydämen syke.

Timantti-istunnassakin tuntuu vastenmielinen paine jaloissa. 

Kiitos 5:selle :)

-AP