Rytmihäiriöt!
Mulla on ollut viimeiset kolme kuukautta lisälyöntejä, jotka alkavat rasituksessa. Aina kun hengästyn vähänkin (jopa kävellessä) alkaa rytmi mennä sekaisin ja muljahduksia tuntuu tosi tiuhaan. Rytmi tasaantuu kun syke alenee leposykkeeksi yleensä muutamissa minuuteissa.
Tiedän, että tervesydämisen rytmihäiriöt ovat useimmiten vaarattomia (mulla RR, p. normaalit), mutta nämä alkoivat ihan yhtäkkiä kesällä ja ovat jatkuvia, päivittäisiä ja todella runsaita. Mistä voi olla kyse? Kaliumin tai magnesiumin puute? Voiko kilpirauhashormonilla olla asian kanssa tekemistä? Kahvia juon satunnaisesti, en paljoa, kuntoni on vähintäänkin keskitasoa.
Onko kellään tutkittu? Tai onko täällä ammattilaisia ottamaan kantaa?
Kommentit (6)
ottanevat samalla verikokeet, mistä näkee juuri noi kilpirauhaskokeet, kaliumit yms. jos vaikka niissä häikkää.
Otettiinko sulta noita labroja? Otettiinko muita?
ap kiitollisena.
aluksi otettiinverikokeet, ekg ja rasitus-ekg, joissa mitään ei näkynyt. Mulla oli siis sellaisia aaltoilevia tiheälyöntisyyskohtauksia, joiden aikana meinasi taju lähteä kun pumppu hakkasi kotvan niin kovaa, että rr hetkellisesti laski nopeasti ja siitä pyörrytys. Mutta eihän se koskaan tietysti äitynyt niissä kokeissa, joten mulel pantiin 3 kertaa holterointi eli ympärivuorokautinen " piuhoitus" ja painoin laitteen nappia, aina kun jotain tuntuu.
Kolmas kerta toden sanoi, ja nauhalle saatiin " jotain" . Lääkäri soitti mulle seuraavana päivänä ja käski sinne, koska ne tiheälyöntisyyskohtaukset olivat kammioperäisiä eli vakavempia kuin eteisperäiset sillä pitkittyessään saattavat aiheuttaa kammiovärinän.
Tämän jälkeen mulle on tehty mooonta ekg :tä, sydämen ultraus ja magneettikuvaus sekä sokerina elektrofysiologinen tutkimus (ja samalla varjoainekuvaus), jossa laskimoiden kautta pannaan katetri sydämeen ja " annetaan sähköä" . Mitään rakenteellista vikaa ei löytynyt; yksi mahdollisuus olisi ollut tehdä katetriablaatio eli polttaa se rytmihäiriöitä aiheuttava johtorata pois, mutta koska pärjäsin lievähköllä lääkityksellä ja kohta vaikeasti paikannettavissa, ei sitä tehty.
Että näin! :)
Siinä vastaus: Q10:ä rytmihäiriöihin.
Paras on FitLinen Q10.
Onko nuo Q10 jutut jotain lisäravinnevalmisteita?
ap
Noi lisälyönnit eli " muljahduksethan" tuntuu yleensä lepotilassa. Mulla oli toisentyyppisiä rytmihäiriöitä (takykardia) ja kun niitä alettiin tutkimaan, niin aina painotettiin sitä, alkavatko rasituksen yhteydessä ja juuri se, että tulevat rasituksessa, ei ole aina hyvä homma.
Varaa aika omalääkärille/työpaikkalääkärille ja selitä tilanne; yksinkertainen rasituskoe (pyörän polkeminen ja samalla sydänfilmin otto) selittää jo paljon ja saat mielenrauhan - kyse harvemmin on mistään vakavammasta.