Mistähän yölliset "tukehtumiskohtaukset" voivat johtua?
Siis niin että herää siihen kun tuntuu ettei saa mitenkään vedettyä henkeä, ja vasta hetken päästä se sitten onnistuu, jolloin se tapahtuukin tosi kiivaasti ilmaa sisään vetäisemällä.
Kommentit (37)
Uniapnea. Miehelläni on, tulee sellaisia hengityskatkosia, monesti hän saattaa itsekin herätä siihen. Tulee nimenomaan selällä maatessa, usein tyrkkäsenkin hänet kyljelleen jos vain mahdollista.
Liikunta ja painonpudotus ovat auttaneet.
Kannattaa olla yhteyksissä lääkäriin! Ikävä vaiva, ei sinällään kai vaarallinen mutta unesta tulee katkonaista ja tämän takia saattaa olla jatkuvasti väsynyt vaikka nukkuisikin yöt omasta mielestä hyvin.
Kuinka vanha patja?
Allergiakohtaus - mitä söit iltapalaksi?
Hometta
Tupakoiva naapuri
Uniapnea on astmaatikolle tavallista.
Itsellä ja aikuisella pojallani sama: refluksitauti, mahanesteet nousee kurkkuun. Ei kannata syödä kovin myöhään, eikä ainakaan mitään närästävää!
Itse pesen tyynyni joka toinen kuukausi ja vaihdan tyynynliinan joka toinen päivä. Se auttaa vähäsen.
Älä syö mitään allergisoivaa tsi närästävää illalla. Älä syö tsi juo mitään 2-3 h ennen nukkumaanmenoa.
Mullakin johtuu närästyksestä, tai niin ainakin luulisin. Tunne on kyllä hirveä ja äänikin, kun yrittää hengittää eikä henki kulje. Mies on joskus herännyt mun tukehtumiskohtaukseen ja säikähtänyt kovasti. Myös silloin mulla voi tulla noita, jos on yskää tai muuten limainen olo kurkussa. Vetäisen ilmeisesti unissani limaa henkitorveen.
Stressikin voi oireilla noin. Tai ahdistus. Itse sain eron jälkeen tuollaisia mut menivät ohi, kun elämäntilanne helpotti.
Kiitos nyt vielä, av-ihmiset. Jos tuo vitsaus toistuu, marssin lääkäriin ja printtaan sinne mukaani tämän ketjun, niin häneltä säästyy sitten aikaa kun voi vain vetäistä rastin ruksin oikean ehdotuksen kohdalle. ;) ap
Mulle aiheuttaa tukehtumisen tunnetta öisin herkästi kuumuus, unihalvaus ja kauhulohtaukset.
Minulle tulee noita aina kun poskiontelontulehdus tai flunssa tulossa ja jos nukun liian matalalla tyynyllä. Joskus tuommoisen tukehtumisen tunteen jälkeen alkaa myös yskittää.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:53"]
Unihalvaus
[/quote]
Todennäköisesti juurikin tämä, kannattaa googlettaa. Itselläni on myös ollut tätä silloin tällöin, tosin ei tuota tukehtumiskokemusta niinkään, vaan epätodellinen tunne, että on valveilla (vaikka on oikeasti vielä unessa) eikä pysty liikkumaan. Oli aika pelottavaa, kunnes selvisi mistä johtui.
Sairastuin vuosi sitten hinkuyskään, vaikka minut on pienenä rokotettu. Ainoa oire aluksi oli kuvailemasi tukehtumiskohtaukset, joita tuli minulle 5-7 joka yö. Päivisin yskitti ja lopulta lähti ääni. Refluksitaudin sain jälkitautina, sillä pidemmälle edetessään hinkuyskäkohtaus aiheutti mahanesteen nousun ja oksentelua. Voisiko sinullakin olla tällainen epätyypillinen aikuisen hinkuyskä?
Palleatyrä? Minun äidillä on. Luultiin refluksiksi ensin.
Joskus olin stressaantunut ja kaikkiyläkropan lihakset jumissa niin silloin oli tuommoisia. Kävin kalevalaisella jäsenkorjaajalla ja jopa helpotti.