Kumpi lööppilehdistä on Iltis? Onko se Ilta-Sanomat vai Iltalehti?
Kommentit (13)
vanhempi asiakkaani on kertonut, että alun perin oli vain Iltasanomat. Sen vuoksi Iltasanomat on alkuperäinen "iltis". Iltalehti tuli vasta myöhemmin. Tietysti molempia sanotaan nykyään tuolla nimellä mutta alun perin asia on näin.:)
t: myyjä
Googlessa sanalle "iltis" on Ilta-Sanomat ja itse olen samaa mieltä.
Iltis on ainakin stadissa iltis ja Iltalehti on iltari. Näin meillä paperilehtien suurkuluttajilla.
on Iltis, Iltalehti on Iltalehti. Näin meillä.
Oikeestaan hassua, että Sanomien lehdillä on vakiintuneet lempinimet (Hesari, Iltis), mutta Alma Median lehtiä (Iltalehti, Aamulehti, Kauppalehti) kuulee tosi harvoin kutsuttavan millään lempinimellä. No, olen pk-seudulta, joten Aamulehdestä kuulee harvoin puhuttavan muutenkin.
Vuorotellen käytän nimitystä Iltis tai Iltap*ska kummastakin. Iltapulu on sitten sellainen poliittisesti korrektimpi vaihtoehto jälkimmäiselle.
Saatan esim. kertoa asiasta että luin sen iltiksestä, ja yleensä en muista kummasta iltapäivälehdestä luin, joten viittaan asiaan yleisilmauksella Iltis joka kattaa molemmat.
Ilta-sanomat = Iltsari
Ilta-lehti = Iltis
Ja Iltasanomathan oli jo ennen Iltalehteä.
Paperilehtenä en koskaan edes lue iltalehteä missään pizzerioissa tms. Se on jollain tavalla kakkoslaadun lehti. Ei siis ole koskaan tarvetta edes puhua iltalehdestä. Nettiversiossa ilta-sanomissa on paremmat uutisetkin. Jotenkin se vaan onnistuu olemaan parempi. En tiedä mistä tuo kakkoslaadun leima on tuolle toiselle tullut, mutta tiukassa se pysyy. Ihme että se edes on sinnitellyt pystyssä noin kauan.
Iltis on niille rekisteröity tavaramerkkikin eli ihan virallistettu tuo lempinimi.