Voiko äitiysloman aloittaa 50 pv ennen la:ta ilman syytä?
Eli siis tarviiko siihen jonkun pätevän selityksen tyyliin raskas työ vai onko se vain oma päätös? Toisesta päästähän se kuitenkin lyhenee niin oletan että ei tarvi mitään syytä mutta ehkä joku osaa kertoa tarkemmin? :)
Itselläni loppuu hoitovapaa vuoden loppuun ja laskettu aika on maaliskuun lopussa. Pitämättömien lomien lisäksi jää pari viikkoa aikaa jolloin en todellakaan halua mennä töihin, siksi siis ajattelin aloittaa uuden äitiysloman jo 50 pv ennen la:ta mikäli mahdollista.
Kommentit (4)
kyllä voit aloittaa ihan ilman mitään syytä äippäloman 30-50 vrk ennen laskettua aikaa.
Se vain merkataan äitiyspäivärahahakemukseen.
Äippäloman pituus on " vakio" eli kun aloitat aiemmin niin se on sieltä toisesta päästä sitten tavallan " pois" :)
Itse aloitin 50 vrk ennen laskettua aikaa äippäloman ihan " ilman mitään syytä" . Sopi vain hyvin niin, kun sain sitte jäädä suoraan kesälomalta äippälomalle:)
T. Je_Ni 40+1
Itsekin lähdin 50 arkipäivää ennen la:ta äitiyslomalle. Päätös oli selvä jo alkuraskaudesta, kun mietin töistä pois jäämistä, lomia ym. Käsittääkseni äippäloman voi sopia aloitettavaksi millä tahansa välillä, 50 - 30 arkipäivää ennen la:ta. Vuosilomien ym. kanssa voikin olla eri asia, miten työnantajan puolesta saa lomat ajoittaa.
Itse aloitin loman 43 pv ennen laskettua aikaa, kun katkesi työkkärin maksukausi. 8.2. oli viimeinen päivä lapussa ja äitiysloma alkoi 9.2, kun muuten olisi alkanut loppukuussa. Ei tarvinnut vajaita lappuja täytellä ja rahoja odotella. Ja itse asiassa sain suurempaa äitiyspäivärahaa kuin työttömyystukea, joten sekin vaikutti... :)
sen voi aloittaa ihan vapaasti 30-50 päivää ennen laskettua aikaa.