Voi vitalis! Päiväkodin kuri 40- luvulta
NYT tuntuu vähintäänkin kärryistä pudonneelta! Poika on 2- vuotta ja päiväkodin tänä syksynä aloittanut. Kaksi päivää peräkkäin olen hakenut hänet ruokapöydän äärestä istumasta lähes yksin ja pyörittelemästä ruokaa. Hetken ihmeteltyäni kysyin ltolta onko pakko teillä syödä kaikki? Vaikka ei itse saa kertoa paljon ottaa?!
Vastaus oli vaivautunut juu-u kyy-yllä muidenkin lautaset on ihan tyhjiä. Tämä ja muutama muu asia päiväkodissamme ihmetyttää!! Ja poika sanoo että lto on vihainen.
Miten teillä muilla?
Ja joutuuko jo 2-3 vuotiaat viittaamaan, osaamaan laululeikit miten ope sanoo, tai joutuu pois leikistä, vaihtamaan itse jumppavaatteet jne jne.
Mulla menee nyt aivan yli hilseen ja mietin jo päiväkodin vaihtamista?!
Kertokaa joku fiksu kommentteja eksyneelle ;)
Kommentit (20)
Nääs ihan tutulta kuulostaa... :-( Piiiitkä tarina kaikkineen, mutta sanottakoon pähkinänkuoressa, että esikoiseni pääsi " jonon ohi" nimenomaan sosiaalisista syistä (tarvitsi ikäistään seuraa, olimme muuttaneet ulkomailta jne.jne.) erääseen kanta-Helsingin ylen Arvostettuun ja Hienoon päiväkotiin, jonka meininki oli juuri tuo!! En oikeastaan edes ymmärtänyt sen karmeutta ennen kuin jälkikäteen... Poikani oireili psyykkisesti muutenkin (änkytti, kieltäytyi ruuasta ym.) ja pk:n *ammatti-ihmiset*, eli hlökunta, tiesivät kaikki taustat, ja siltikin hain lapseni useita kertoja puolipäivähoidosta niin, että muut olivat jo puistossa ulkona, kun hän istui yksin sisällä itku silmässä ruokalautasen äärellä. :-(( Kerran hain hänet hänen juuri oksennettuaan, kun oli pakotettu syömään tomaattia... HAH! Ähäkutti, siitäs saivat!! No, tästä on jo kuutisen vuotta ja poikakin on jo ihan tasapainoinen 5.-luokkalainen. Tosin tomaattia ei syö edelleenkään...;o) Että kyllä noita paikkoja oikeasti on. Aloinkin kutsua tuota kertomaani paikkaa lasten keskitysleiriksi, sillä kyllä se aikamoiselta natsimeiningiltä tosiaan vaikutti! Poika oli siellä vähän vajaan puoli vuotta.
Älä jätä asiaa siihen. Ymmärrän hyvin, etteivät voi yhden lapsen kohdalla tehdä poikkeusta säännöstä, mutta noiden sääntöjen täytyy muuttua - kaikille!! Pk:n johtajan pakeille, muiden vanhempien kanssa juttusille ja viime kädessä yhteys päivähoidosta vastaaville kunnassa. Minusta tuo on nykymaailman aikana henkistä väkivaltaa! Se on riittävän paha, jos tulee vaikkapa omalta isältä tai äidiltä - yksi jos toinenkin lienee joskus vaatinut lautasen tyhjäksi syöntiä - mutta tuollainen ryhmän edessä nöyryyttäminen on käsittämätöntä. Ehkä voisivat edes lieventää sääntöjä, kuten itse annostellut ruuat pitää syödä tai että pitää edes maistaa tms. Meillä on onneksi tuon natsimeiningin jälkeen ollut kokemusta kahdesta pk-seudun kahden eri kunnan päiväkodista, joista molemmista on lähes yksinomaan pelkkää hyvää sanottavaa! Etenkin tuo samainen esikoinen pääsi lopulta eskarivuodeksi sellaisten uskomattomien kutsumusammattilaisten huomaan, ettei paremmasta väliä ja he ovat osaltaan auttaneet poikaa elpymään takaisin omaksi itsekseen.
Tsemppiä!
takumi:
NYT tuntuu vähintäänkin kärryistä pudonneelta! Poika on 2- vuotta ja päiväkodin tänä syksynä aloittanut. Kaksi päivää peräkkäin olen hakenut hänet ruokapöydän äärestä istumasta lähes yksin ja pyörittelemästä ruokaa. Hetken ihmeteltyäni kysyin ltolta onko pakko teillä syödä kaikki? Vaikka ei itse saa kertoa paljon ottaa?!
Vastaus oli vaivautunut juu-u kyy-yllä muidenkin lautaset on ihan tyhjiä. Tämä ja muutama muu asia päiväkodissamme ihmetyttää!! Ja poika sanoo että lto on vihainen.
Miten teillä muilla?
Ja joutuuko jo 2-3 vuotiaat viittaamaan, osaamaan laululeikit miten ope sanoo, tai joutuu pois leikistä, vaihtamaan itse jumppavaatteet jne jne.
Meillä on huonosyömäinen lapsi. Olen päiväkodissa monen monta kertaa sanonut, että pakottaa ei saa. En kestäisi millään, että lapseni pakotettaisi syömään. Ei vaikka lapsi itse annostelisi ruoan. Ottaahan aikuinenkin monesti enemmän kuin jaksaa syödä. Miksi lapsi osaisi ottaa " sopivan" määrän.
Meidän toista lastakaan ei saa pakottaa syömään. Hän on hyväruokainen, mutta jos ruoka ei maistu, ei tarvi syödä. Syömishäiriöhän siitä tulee, jos pakotetaan.
Minä kyllä puuttuisin tuohon asiaan - heti. Ja vaatisin kyllä toisen hoitopaikan, jos se tuollaisena jatkuu. Onneksi lapsesi osaa jo puhua.
Eikä pienten puolella olevan lapsen tarvitse osata mitään laululeikkejä ulkoa. Sitä vartenhan niitä leikitään, että oppii ne. Eri asia on sitten se, jos lapsi tahallaan häiritsee. Silloin voisi ehkä miettiä jäähypenkkiä (minuutti per ikävuosi) tai jotain muuta, jolla ehkäistäis tahallinen häiriköinti. Minusta päiväkoti ei ole mikään suorituspaikka. Minusta sen pitäisi olla mahdollisimman kodinomainen ja lempeä paikka, että pieni lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja niin kotoisaksi kuin mahdollista.
Kuullostaa ikävältä ja todella kaavoihin kangistuneelta toiminnalta!Minkähän ikäinen mahtaa olla kyseinen lto? Paras ois kuitenkin ottaa asia puheeksi ensin lton kanssa ja sitten yhteys johtajaan jos tämä ei auta. Tämän päivän päivähoidossa on keskeistä perheiden ja heidän toiveiden kuunteleminen ja niiden huomioiminen. Ja tietenkin lapsen kehityksen ja kasvun sekä itsetunnon tukeminen!! Tuommoinen toiminta ei todellakaan ole sitä!
Tuon ikäisiä voi vaatia maistamaan joka ruokalajia, mutta on kamalaa vaatia syömään kaikki, kun ei itse voi vaikuttaa annoksen kokoon. Ja olen sitä mieltä ettei isompiakaan lapsia voi pakottaa syömään jos todella näkee ettei ruoka mene alas. Noin pieniä todellakin pitäisi tukea ja kannustaa pukemisessa ja ihan kaikessa toiminnassa, ei voi vaatia liikaa omatoimisuutta. Tuollainen pakottaminen ja vaatiminen vie loputkin yrittämisen halut! On ikävä kuulla että tällaista vielä on, toivottavasti saatte parannusta asiaan. Tsemppiä!
Ja kuten edellisetkin ovat sanoneet; ota asia heti esille päiväkodissanne.
Meillä poika on 1,5-vuotias ja on siis pienten (1-3v.) puolella päiväkodissa. Siellä ei todellakaan ole oikeastaan mitään " sääntöjä" , vaan päivät mennään pikkuisten tahdilla. Ruoka-ajat ja ulkoilut ja päikkärit on tietysti ajallaan, mutta kaikki muu touhuaminen ja leikit ym. menevät lasten ehdoilla. Pääasia siellä on, että siellä viihdytään. Mitään pakottamisia ei ole ja jos ruoka ei maistu, niin se ei maistu. Eihän se aikuisellekaan aina maistu.
Meidän päiväkodissa on myös ihana puoli siinä, että pikkuisille annetaan päivän päätteeksi lappunen mukaan kotiin, jossa lukee mitä kaikkea pieni on touhuillut, millä leikkinyt, milloin ulkoillut, kuinka hyvin ja mitä on syönyt ja kuinka on nukkunut ja millainen on ollut mielialaltaan yleensä. Aivan ihana keksintö näille pikkuisille, jotka eivät vielä itse sillä lailla osaa kertoa päivän tapahtumista.
Toivottavasti teillä asia selkiää, tulehan kertomaan kuinka kävi,
Nalle
Overpowered:
Nääs ihan tutulta kuulostaa... :-( Piiiitkä tarina kaikkineen, mutta sanottakoon pähkinänkuoressa, että esikoiseni pääsi " jonon ohi" nimenomaan sosiaalisista syistä (tarvitsi ikäistään seuraa, olimme kanta-Helsingin ylen muuttaneet ulkomailta jne.jne.) erääseen Arvostettuun ja Hienoon päiväkotiin, jonka meininki oli juuri tuo!! En oikeastaan edes ymmärtänyt sen karmeutta ennen kuin jälkikäteen... Poikani oireili psyykkisesti muutenkin (änkytti, kieltäytyi ruuasta ym.) ja pk:n *ammatti-ihmiset*, eli hlökunta, tiesivät kaikki taustat, ja siltikin hain lapseni useita kertoja puolipäivähoidosta niin, että muut olivat jo puistossa ulkona, kun hän istui yksin sisällä itku silmässä ruokalautasen äärellä. :-(( Kerran hain hänet hänen juuri oksennettuaan, kun oli pakotettu syömään tomaattia... HAH! Ähäkutti, siitäs saivat!! No, tästä on jo kuutisen vuotta ja poikakin on jo ihan tasapainoinen 5.-luokkalainen. Tosin tomaattia ei syö edelleenkään...;o) Että kyllä noita paikkoja oikeasti on. Aloinkin kutsua tuota kertomaani paikkaa lasten keskitysleiriksi, sillä kyllä se aikamoiselta natsimeiningiltä tosiaan vaikutti! Poika oli siellä vähän vajaan puoli vuotta.Älä jätä asiaa siihen. Ymmärrän hyvin, etteivät voi yhden lapsen kohdalla tehdä poikkeusta säännöstä, mutta noiden sääntöjen täytyy muuttua - kaikille!! Pk:n johtajan pakeille, muiden vanhempien kanssa juttusille ja viime kädessä yhteys päivähoidosta vastaaville kunnassa. Minusta tuo on nykymaailman aikana henkistä väkivaltaa! Se on riittävän paha, jos tulee vaikkapa omalta isältä tai äidiltä - yksi jos toinenkin lienee joskus vaatinut lautasen tyhjäksi syöntiä - mutta tuollainen ryhmän edessä nöyryyttäminen on käsittämätöntä. Ehkä voisivat edes lieventää sääntöjä, kuten itse annostellut ruuat pitää syödä tai että pitää edes maistaa tms. Meillä on onneksi tuon natsimeiningin jälkeen ollut kokemusta kahdesta pk-seudun kahden eri kunnan päiväkodista, joista molemmista on lähes yksinomaan pelkkää hyvää sanottavaa! Etenkin tuo samainen esikoinen pääsi lopulta eskarivuodeksi sellaisten uskomattomien kutsumusammattilaisten huomaan, ettei paremmasta väliä ja he ovat osaltaan auttaneet poikaa elpymään takaisin omaksi itsekseen.
Tsemppiä!
Meinaan jos on pk Onnela (mikä vitsi nimeksi...), niin onpahan surullista kuulla, että meininki ei ole muuttunut miksikään - ties kuinka montaa lasta siellä on kiusattu. Se ei liene kovin pieni pk, joten taidatte olla eri paikassa, mikä on vieläkin surullisempaa, sillä kantakaupungin meininki lienee siis aikamoista useammin kuin muualla. Anteeksi nyt vain. (Tai jos pk:n johtajan onkin siirtynyt toiseen?! ;))
Nojoo, ei kai se nyt kaiken kaikkiaan mikään uppokamala paikka ollut, mutta vieläkin harmittaa, etten itse ymmärtänyt puolustaa lastani tiukempaan sävyyn. Sen vuoksi ehkä reagoin niin äkkijyrkästi sinun lapsesi kohdalla. Oman lapseni kohdalla ei kodin ja pk:n " yhteistyötä" ollut olemassakaan. Suurin osa siellä olevista lapsista (ja vanhemmista) olivat varmaan oikein tyytyväisiä, mutta se, mikä vieläkin suututtaa omani kohdalla on, että hänen piti saada apua pk-toiminnasta ja päin vastoin joutui siellä oikein silmätikuksi. Ei erityisen ammattimaista minusta... :-(( Ja oma lapsesi on vieläkin pienempi, vasta 2v, joten ei pysty senkään vertaa ajattelemaan itsenäisesti ja on täysin aikuisten " armoilla" . Uskomatonta...
Olen muualtakin kuullut - ihan päiväkodeissa sijaisuuksia tehneen ihmisen omakohtaisia kokemuksia - että päiväkotien menossa ja yleisessä hengessä voi olla aivan huiman suuria eroja ja usein (en sano, että aina!) yleinen linja ja paikan henki on hyvin paljon kiinni päiväkodin johtajasta. Tuo tuttavani on kertonut, miten melkein hänestä tuntui pahalta jättää lapset jatkamaan arkielämäänsä sellaisiin paikkoihin, jotka selvästi olivat epäviihtyisiä ja joissa lapsia ei aina kohdeltu niin reilusti. Kun taas samaan aikaan toisaalla oli mahtaavaa saada tehdä sijaisuus " lapsilähtöisessä" paikassa, jossa sekä lapset että aikuiset viihtyivät.
Nojoo, ihmiset ovat erilaisia aina ja kaikkialla ja lisäksi toiset ovat ammattitaitoisempia kuin toiset. Tämä vain on erityisen tärkeä asia, sillä kuka pitää lastemme puolia, jos emme me ja mahdollisesti ne, joiden huomaan heidät on jätettävä?!?! Sinuna todellakin puuttuisin asiaan ja pikaisesti. (Toki aluksi ystävällisessä hengessä...) Ja hätätilassa alkaisin etsiä toista päiväkotia, mikä ei tietenkään todellakaan ole ihanteellinen ratkaisu sen kummemmin lapsen kuin itsesikään kannalta, josko on edes mahdollista... Mutta älä jätä asiaa siihen. Kaiken huipuksi, kuten edellä joku jo mainitsikin, tuollaisella asenteella pahimmillaan saadaan aikaa syömishäiriöitä!! Mistä kaikesta muusta puhumattakaan... Lisäksi on kovin surullista ajatella, että joillekin ihmisille tämän maailman ongelmista tärkeimpiä ovat tomaatin tai porkkanaraasten syönti... Voivoi.
Käy sääliksi lastasi (ja muitakin lapsia). Meillä kokemuksia kolmesta eri päiväkodista kahdesta eri maasta ja ei todellakaan ole ollut tuollaista.
Eli ruokaa pitää maistaa ja siinä se. Tuostahan jää lapselle kauheat traumat koko ruokailua kohtaan...
Ja noista leikeistä ja viittaamisista. Just meillä oli 3-vuotiaan kehityskeskustelu ja ope oli niin ilonen kun kertoi että meidän poika yrittää mukana tehdä kaikki lorut ja laulut, eli että oletus on että uusi lapsi ei tee mitään mukana ja jos tekee niin se on tosi hienoa.
Ton ikäselle toki on hyvä ruveta jo opettamaan käyttäytymissääntöjä ja puheenvuoron pyytämistä mutta ei parivuotiaalta voi odottaa että viittaisi aina, siis ei todellakaan!!
Minä yrittäisin vaihtaa päiväkotia...
ilman muuta sitä myös saa. Ajattelin just että kun pojallamme on nyt oikea huonon syönnin kausi niin hänhän joutuis viettämään tollasessa tarhassa koko päivän ruokapöydän ääressä. Ei siis, mäkin näen oikeesti punasta sun kertomuksesta ja tulee tosi paha mieli lasten puolesta!!
Asiasta vielä sen verran että päädyttiin ottamaan poika pois päiväkodista. Lton mukaan lautasen tyhjäksi syöminen on aktiivista oppimista! (Tä?) Se on huolenpitoa ja välittämistä lapsesta ja siitä että hän syö mitä tarvitsee pärjätäkseen. Ja kuulemma sitä,että osoitetaan lapselle että nyt on aika syödä ja sitten sen jälkeen jotain muuta (eli istutetaan pöydässä kunnes lautanen on tyhjä!). Ja jälkiruokaakaan ei muuten saa, tai mitään kaverin tuomia synttäriherkkuja tms. Ja kertoi tämän olevan yleinen kanta..!!! Sanoin, että musta on alistamista pakottaa syömään lautanen tyhjäksi, hän sanoi vain: " Se on teidän kantanne."
Keskustelin johtajan kanssa,
olivat kyllä keskustelleet koko henkilökunta, ja kaikki muut olivat kertoneet etteivät ikinä vaadi lapselta tuollaisia. Johtaja kiitti että olen ollut rehellinen ja keskustellut. Kyseisellä ltolla ei ole vakituista sopimusta, eikä johtaja tiennyt moisen jyrkistä kasvatuskannoista.
Mä sain hepulin ja sanoin meidän sopimuksen irti,en jaksa jäädä odottamaan että mitä seuraavaksi. Lupasi kyllä että voi tehdä ( näinhän se helpottaa?!) poikani kohdalla poikkeuksen ja vaatia vain yhden lusikan syömistä, mutta ei se tässä tilanteessa paljoa lohduta kun joka viikko tuli joku uus armeijan sääntö esille.
Ryhmän hoitaja sanoikin että täällä on kuin armeijassa ( kun olimme sopineet että poika saa tuttipullon nukkumaan mennessä jos haluaa - mutta eivät antaneetkaan), mut en tajunnut että tottahan se oli!
Huh hah heijakkaa, että sellasta nykyHelsingistä!
Annetaan lasten olla lapsia rauhassa-
peace&love
mut hyvin lähellä noin maantieteellisesti. Kyseinen lto ei ole ollut kauaa kuulemma talossa, mut en tiedä mistä tullut... ja minne menossa!!!!
Mielestäni oli myös hienoa että kävit kunnolla juttelemassa johtajan kanssa, että tietävät missä mennään. Ehkä muutkin lapset pääsevät armeijakurista sinun ansioistasi ja tämä yksi lto saa potkut. Musta tollasta ei voi sallia nykypäivän Suomessa.
Päiväkodeissa on usein se hyvä puoli, että vaikka yksi hoitaja ei oliskaan hyvä, hän ei ole yksin. Niinkuin esim. pph. Ja olen ymmärtänyt, että päiväkodinjohtajalla on suuri vaikutus, koko talon ilmapiiriin. Syömään pakottaminen on kyllä asia, jota ei voi perustella mitenkään, ja se ei johda mihinkään hyvään. Ja se ettei vanhempien toiveista kuunnella yhtään, on myös todella kummallista. Teit varmasti hyvnä ratkaisun. Jos kaikki aan tyytyvät tilanteeseen, ei muutosta tule koskaan.
Mitä teet seuraavaksi? Missä lapsi on nyt hoidossa? Jos olette samalla aluella Onnelan kanssa, niin pienten päivähtoitotilanne on aika katastrofaalinen. Ryhmä koot senkuin kasvavat yms.
Kiinnostaisi myös tietää, mikä pk on kyseessä. Mutta ehkä et halua sanoa.
Onneksi meidän tytön päiväkoti ei ole tuollainen.
Puistattaa pelkkä ajatuskin.
Olisin itsekkin ottanut lapseni pois moisesta hoitopaikasta.
Toivottavasti löydätte paremman hoitopaikan lapsellenne.
Oikean ratkaisun teit kyllä, en pitäisi lastani hetkeäkään tuollaisessa ympäristössä! Kysehän on päiväKODISTA eikä mistään rangaistuslaitokselta!!
Hyvä että asia tuli puheeksi päiväkodin johtajan kanssa, mutta minusta tuon lto:n toiminta ei todellakaan saisi jäädä tuohon. Ei tuollaista asiaa saisi yhtään hyssytellä. Ottaisin yhteyttä korkeampaan tahoon, ellei pk-johtaja saa välittömästi muutoksia aikaiseksi. Lapsia kidutetaan tuolla tavalla, se ei todellakaan ole millään tavalla hyväksyttävää!!
Tietävätkö muiden lasten vanhemmat asiasta? Minusta pitäisi jo tuollaisessa asiassa saada kunnon vastarinta aikaiseksi. Lapset ja vanhemmat ovat päiväkodin asiakkaita, joten heillä on täysi oikeus vaatia muutoksia tuollaiseen touhuun!!
Tyttöni päiväkodissa EI TIETENKÄÄN tarvitse syödä lautasta tyhjäksi, mutta maistaa pitää, ja riittää että maistaa pikku hippusen vaikka.
Eikä mitään laululeikkejä todellakaan tarvitse osata. Haloo!!!????
Taitaa olla kyseinen lto jotenkin henkiseti häiriintynyt. Anteeksi vaan, mutta ei " normaali" ihminen käyttäydy noin eikä vaadi pikkulapsilta tuollaisia asioita.
Huh. Oikein tässä verenpaine nousi.
Tuota asiaa ei oikeasti saisi jättää unholaan, soita vaikka nimettömänä jonnekin päivähoidosta vastaavalle taholle Helsingissä. Päivänvaloon vain, ja tuollainen lto pihalle.
Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksia varhaiskasvatuksesta löytyy täältä:
www.stm.fi
valitse ylhäältä vaakarivin otsikoista julkaisut
laita hakusanaksi varhaiskasvatus
Lastensuojelulakiin (vai mika sen nimi onkaan..) kannattaa myös tutustua ja vedota (henkinen väkivalta, traumat jne)
virallinen valitus asiasta tehdään päivähoidosta vastaavalle
eli kunnan sosiaalijohtajalle tai päivähoidosta vastaavalle johtajalle.
Tosin ryhtyessään toimeen kannattaa todella olla siihen aihetta. Homma voi olla melkoista tuulimyllyjä vastaan taistelua. Yrittää kannattaa, jos aihetta on. Saa toivottavasti ainakin keskustelua aikaan asiasta.
Ehkä myös kaupungin/kunnanvaltuuston ehdokastaan kannattaa informoida, kopio valituskerjelmästä ja laki ja STM:n pykälistä hänelle. (kiireiset valtuutetut tutustuvat helpommin hyvin alustettuihin juttuihin)
takumi:
Miten teillä muilla?
Tuttavani on töissä Lahdessa päiväkodissa ja sanoo että sieläkin pakotetaan syömään, eli pöydästä ei nousta ennenkuin lautanen on tyhjä. Ja mikä hurjinta, sanotaan että saatetaan myös pakkosyöttää eli toinen hoitaja pitää lasta kiinni toisen lusikoidessa ruokaa suuhun. Tuli ilmi kun tämä tuttava päivitteli meidän 2 vuotiaan pojan huonoa syömistä.
Hyi, tuo kuulostaa niin HIRVEÄLTÄ. Siis jos mä saisin tietää että tarhan tädit pitää kiinni poikaa ja pakkosyöttää niin soittasin poliisille!! Sitä paitsi olisin varma ettei lapsi sen jälkeen enää luottaisi keneenkään vieraaseen eja jokaikinen aamu olis varmaan hirveetä huutoa - tosin en kyllä veis sellaseen päiväkotiin. Eikös muuten joidenkin syömishäiriöiden taustalla ole juuri lapsuuden pakkosyöttämiset??
kent:
Hyi, tuo kuulostaa niin HIRVEÄLTÄ. Siis jos mä saisin tietää että tarhan tädit pitää kiinni poikaa ja pakkosyöttää niin soittasin poliisille!! Sitä paitsi olisin varma ettei lapsi sen jälkeen enää luottaisi keneenkään vieraaseen eja jokaikinen aamu olis varmaan hirveetä huutoa - tosin en kyllä veis sellaseen päiväkotiin. Eikös muuten joidenkin syömishäiriöiden taustalla ole juuri lapsuuden pakkosyöttämiset??
Tuollainen pakkosyöttäminenhän on kidutusta! Aivan käsittämätöntä toimintaa...En ymmärrä myöskään tuota, että lautanen pitää syödä tyhjäksi! Itse en jättäisi asiaa tuohon!
palautetta esim. päivähoitoalueen johtajalle? Minua jäi oikein vaivaamaan tämä asia, niin järkyttävältä kuullosti. Meinasin jo itse laittaa meiliä, mutta tuntuu toisaalta vähän hölmöltä kun en edes tiedä mikä päiväkoti on kyseessä.
Luulisin että tämä olisi oikea osoite valituksille; marju.hirvas@hel.fi
Muuallakin näkyy olevan hulluja " hoitamassa" lapsia, joten tästähän pitäisi kyllä saada valtakunnallinen keskustelu aikaiseksi!!
Kaikkiin kysymyksiisi: ei tarvi eikä osaakaan.
Kummaa touhua siellä teillä. Meitin kaksi vuotias kunnostautuu kaatamalla maitolasin miltein joka kerta, mutta sitäkin on vaan naureskeltu. Eikä varmaan syö kaikkea vaan suttaa loput pitken pöytiä. Ei sillä että ois jotenkin sallittua, mutta esimerkkinä vaan verrattavaksi. Ja oon kerran " salakuunnellut" kun hain kun vielä ovat pöydässä, niin kyselivät että syötkö vielä ja kun lapsi sanoi ei, niin sitten päästivät pesun kautta leikkimään.
Natsimeiningiltä teitillä kuulostaa...