Herpes jalassa ja ristiselässä?
Minulla ei ole koskaan ollut genitaalialueella eikä suun alueella minkäänlaista rakkulointia eikä muutakaan oireilua. Vuosi sitten jalkaani tuli suuri, usean kymmenen centin suuruinen rykelmä ihottumaa, jossa oli ns. rakkuloita (vesikelloja). Se kesti noin 1,5kk. Tämän jälkeen ihottuma uusiutui toisessa jalassani ja on nyt alaselässäni/ristiselässä, lähellä pakaroita, toisella puolella. Googlesta olen katsonut ja se näyttää ihan herpes-rakkuloinnilta. Onko kenelläkään kokemusta iholla olevasta herpeksestä tai arvailuja mitä muuta tämä voisi olla? Ihottumassa on siis nestemäisiä rakkuloita, jotka aikanaan puhkeavat ja kutiavat. Se kestää noin neljä-kuusi viikkoa.
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:48"]
Etkö ole ikinä käynyt lääkärissä?????!
En ole käynyt, kun kävin toisen asian vuoksi ja silloin ei ihottumaa katsottu (oli menossa pois). Sain silloin kortisonivoidetta toiseen ihottumaan ja se auttaa vähän tähänkin. Olen vain ajatellut, että se on jotain ohimenevää, eihän se selvästikään mitään vaarallista ole. Jos se olisi genitaalialueella niin olisin varmasti mennyt heti. Eihän kukaan yleislääkäri tästäkään osaa mitään sanoa, pitäisi olla spesialisti. Ja näytteitä ei saada otettua kuin rakkuloista, jotka puhkeavat muutamassa päivässä. ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:48"]
Voiko olla ruusu tai vyöruusu?
[/quote]
Ruusu ei ainakaan ole, tuskin vyöruusukaan kun ei ole mitään kipuja. Todella outo ihottuma on, mutta ilmeisen harmiton. ap
Kyllä se voi olla herpes. Menisin kyllä pikaisesti lääkäriin , epätavallisissa paikoissa oleva herpes voi olla vaarallinen.
Hei,
oireista päätellen se on vyöruusu ja se vaatii lääkehoidon ehdottomasti.Joten kipin kapin lääkäriin.Ja erikoislääkärille,jos suinkin mahdollista.
Ja voi olla myös herpes samaan aikaan,koska sama virus on molemmissa taustalla.
Ja kun herpeksen kerran saa,se jää elimistöön.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:18"]
Hei, oireista päätellen se on vyöruusu ja se vaatii lääkehoidon ehdottomasti.Joten kipin kapin lääkäriin.Ja erikoislääkärille,jos suinkin mahdollista. Ja voi olla myös herpes samaan aikaan,koska sama virus on molemmissa taustalla. Ja kun herpeksen kerran saa,se jää elimistöön.
[/quote]Ei ole sama virus.
Se mitään hengenvaarallista ole. Minulla on herpes toisessa pakarassa (lääkäri todennut). Juuri ap:n kuvailemat oireet. Tosin itsellä menee ohi viikossa. Muuttaa myös joka kerta hieman eli ei osu samaan kohtaan. Lievempi joka kerta. Parempi pakarassa kuin huulessa! :)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:48"]
Etkö ole ikinä käynyt lääkärissä?????!
En ole käynyt, kun kävin toisen asian vuoksi ja silloin ei ihottumaa katsottu (oli menossa pois). Sain silloin kortisonivoidetta toiseen ihottumaan ja se auttaa vähän tähänkin. Olen vain ajatellut, että se on jotain ohimenevää, eihän se selvästikään mitään vaarallista ole. Jos se olisi genitaalialueella niin olisin varmasti mennyt heti. Eihän kukaan yleislääkäri tästäkään osaa mitään sanoa, pitäisi olla spesialisti. Ja näytteitä ei saada otettua kuin rakkuloista, jotka puhkeavat muutamassa päivässä. ap
[/quote]
[/quote]
Veren vasta-ainetestillähän tuo selviää, siis onko herpes, ei siihen rakkuloiden nestettä tarvita jotta se voidaan testata.
Hei,
kun tyttären oli alle 3v. hänelle tuli vyöruusu flunssan jälkitautina.Ihottumaa oli sekä jaloissa, että risti selässä.Ja se hoidettiin herpes lääkkeillä.
Hoitava lääkäri sanoi,ettei ole koskaan aiemmin nähnyt vyöruusu noin pienellä.
Eli pikaisesti lääkäriin.
Jos tauti ei oo genitaaleissa, niin se ei voi olla vaarallinen/kiusallinen/etenevä? Miksi ei voi mennä sinne lääkäriin otattamaan näytteen, saamaan diagnoosin sekä lääkityksen. Mä en ymmärrä näitä arvuuttelijoita, sori vaan.
Lääkäriin. Koska herpes tarttuu, myös ei-aktiivisena aikana. Jää ikuisesti piileksimään elimistöön. Sukuelinherpeksen tarttumiselta voi suojautua kondomilla.
Kontaktiurheilussa, rakkulavaiheen ollessa iholla, suositellaan varovaisuutta, tarttuu myös rakkulanesteistä.
Voi testata verikokeella onko elimistössä herpes (joka suurimmalla osalla suomalaisista on). Rakkuloista voi myös testata.
Voit saada res.voiteen rakkuloihin tai estolääkkeen suun kautta jos uusiutuu usein.
Usean KYMMENEN sentin rakkulainen ihottuma etkä edes mennyt lääkäriin? Huhhuh, aika sissi olet. Eikö se ollut kipeä?
Herpes voi olla missä kohtaa kehoa tahansa. On myös ns kokovartaloherpes. Minulla tulee isoja rakkula- alueita käsiin , selkään, jalkoihin. Paranee itsestään parissa viikossa, lääkkeen kanssa vähän nopeammin. Atooppinen iho altistaa vartalon herpekselle.
Voiko olla ruusu tai vyöruusu?