Hätäkasteessa saatu nimi... jääkö pysyväksi vai kastetaanko uusi nimi????
Kommentit (13)
jos lapsi jää henkiin. Sen lisäksi lasta ei varsinaisesti kasteta, mutta kirkollinen vahvistaminen kyllä yleensä tapahtuu.
Koska tahansa voi kuka tahansa muuttaa oman tai lapsen nimen. Kahta kertaa ei kai yleensä kasteta. Ei kasteella ja nimenantamisella ole mitään tekemistä keskenään.
kirkollinen vahvistaminen tapahtuu, jos vanhemmat niin haluavat. Toimitus muistuttaa kastekaavaa, muttei ole uusi kaste, koska lapsi on jo kerran kastettu.
Nimi voi jäädä pysyväksi tai sen voi vaihtaa täysin muuksi...ihan juuri niinkuin vanhemmat ITSE haluavat!!
t. varmasti asian tietävä
Tämä hätäkasteen yhteydessä annettu nimi voidaan muuttaa vahvistamisen yhteydessä. Jos hätäkasteessa ei ole annettu lapselle nimeä, se annetaan vahvistamisen yhteydessä. Nimen rekisteröinti toteutetaan yleensä vasta hätäkasteen vahvistamisen jälkeen.
Pelkkä kaste ei nimeä määrää ja lähes poikkeuksetta se nimen rekisteröinti tapahtuu vasta myöhemmin eli nimen vaihto onnistuu helposti.
Pappi sitten tosiaan vahvistaa hätäkasteen, jolloin kasteen kirkkooikeudellinen pätevyys todetaan. Ja tämä on varmaa tietoa.
Jonkun on ilmeisesti pakko koko ajan jankuttaa tuota jäämistä, mutta ei pysty perustelemaan väitettään millään lailla.
JAKELUUN ÄÄLIÖT, ETTÄ KASTE EI OLE MIKÄÄN NIMENANTO VAAN KASTEESSA OTETAAN LAPSI SEURAKUNNAN JÄSENEKSI.
Siis kastehan on tarpeen vain kerran.. Nimen kyllä voi muuttaa, mutta ei siihen kastetta tarvita!!!
Vierailija:
JAKELUUN ÄÄLIÖT, ETTÄ KASTE EI OLE MIKÄÄN NIMENANTO VAAN KASTEESSA OTETAAN LAPSI SEURAKUNNAN JÄSENEKSI.
Ja mä kerroin vaan tutusta tapauksesta et on nimi jääny, mistä mä vieraiden kakaroista tiedän? Mut miks ei voi antaa hätäkasteessa nimee jonka antais muutenki?
6
Nimen voi muuttaa.