Ahdistuksen aiheuttama pahoinvointi vaikeuttaa elämää
Ahdistuksen oireena minulla on lähinnä kova pahoinvointi. Tänään on taas niin vaikea päivä. Töissä oli hoidettavana asiakastapaaminen, ja oloni oli niin huono ja ahdistunut, että koitin vaan hoitaa asian äkkiä, että pääsisin pois tilanteesta. Jopa puhuminen on vaikeaa, kun kurkunpään liikkuminen ennestään lisää kuvotusta.
Emetofobian takia etenkin kevättalvi on kamalaa aikaa. Elän päivät läpi vain oksennuksen välttäminen mielessäni.
Joitakin vuosia sitten ahdistus oli elämäntilanteen takia todella pahana ja silloin laihduinkin alipainoiseksi, koska en pystynyt pahoinvoinnilta syömään. Ja tätä jatkui tauotta joka päivä parin vuoden ajan. Nyt onneksi tämä ei ole päivittäistä.
Kolme varttia sitten otin Primperanin, kun minulla sattuu niitä olemaan yhden nukutuksessa tehdyn leikkauksen vuoksi, jonka jälkeen oli pahoinvointia. Lisäksi jouduin tilaamaan Woltin kautta ruokakaupasta ostoksia, koska ruoka on lopussa, enkä voi kuvitella pystyväni lähtemään ruokakauppaan hoippumaan. Jotakin pientä koitan tässä saada alas.
Muita? Miten te pärjäätte tällaisten olojen kanssa?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Miten kevättalvi liittyy asiaan?
Mene terapiaan
Norokausi.
Olen ollut.
vaihdellen pärjään. Joillain nousee verenpaine, joillain iskee masennus, joillain pahoinvointi kun stressi tai kiire vaivaa. Kokonaan kotiin en jää, jos en kauppaan saakka uskalla niin käyn metsälenkillä. Sitten olo voikin olla jo parempi. Monia ahdistaa isoissa kaupoissa ryntäily - miksi siitä pitäisikään pitää. Onneksi on kotiinkuljetukset! Koita käydä ostamassa yksi tai kaksi asiaa rutiinin pysymisen vuoksi silloin tällöin. Nyt saa mennä maski ja hanskat päällä niin ei se noro kaupasta mukaan tartu.
Voi ei, mulla näköjään on kohtalotovereita. Mietin jo onkohan ketään muuta jolla on näin p*ska tuuri, että on sekä emetofobia että pahoinvoinnilla oireileva ahdistus. Ja mulla on tähän päälle vielä refluksitautikin. Elämä on välillä täyttä h*lvettiä. En keksi mikä enää auttaisi. Lääkkeet ja terapiat kokeiltu. No se auttaisi jos saisin edes turvallisen pysyvän minimitoimeentulon oli toimintakykyni mikä hyvänsä, mutta eläkkeelle tällaisten ongelmien kanssa tuskin pääsee joten elän pysyvässä stressissä. Ai niin, sain muuten tänä talvena noron kaupasta, joten sekään ei nyt jatkossa helpota näitä pelkoja yhtään. Missään muualla en ollut itämisajan puitteissa käynyt enkä tavannut ketään. Käsienpesu heti kotiin tullessa ei auttanut. Että on se näköjään ihan realistinen uhka.
Kokeilepa kärsimyskukkaa. On auttanaut minua niin suunnattoman paljon vastaavassa.
Minulla kesti puolivuotta ahdistuksen takia oksentelu. En pystynyt syömään varsinkaan aamuisin. iltaisin sain jotain leipää menemään alas. Ruuanlaitto muulle perheelle oli yhtä tuskaa, samoin kaupassa käynti. Laihduinkin 10 kiloa. Maha tähystettiin ja muitakin tutkimuksia tehtiin, mutta miään ei löytynyt. Pahoinvointilääkkeistä ei juurikaan ollut apua. Vähitellen pääsin eroon pahoinvoinnista. Onneksi ei tarvinnut käydä töissä, kun olin jo eläkkeellä.
Minulla samaa ahdistuksesta johtuvaa oksettavaa oloa ja ihan oksentamistakin. Terapia on vähentänyt oksettavan olon esiintymistä merkittävästi (syön tosin myös mielialalääkkeitä ja mietin näiden roolia vähenemisessä?). Silloin harvoin kuin nykyisin ahdistaa niin että oksettaa tai oksentelen, otan rauhoittavaa (opamox). Paljon tsemppiä kaikille kohtalotovereille <3
Kohtalotovereita siis löytyy. Minulla menee käsien pesuun varmaan 10 minuuttia päivässä, kun pesen aina ulkoa tullessa kahdesti pitkään saippualla ja sen jälkeen vielä hieron käsidesiä. Kotona, vaikka tekisin vaikka vain paahtoleipää tai söisin hedelmän, pesen taas ensiksi kädet, koska välissä olen tietysti koskenut esimerkiksi puhelimeen. Puhelinta desinfioin myös lähes päivittäin.
Töissä sekä eilinen että tämänpäiväinen asiakas kertoivat sairastaneensa noron. Toivon vaan, että sairastamisista oli vähintään pari viikkoa. Pari päivää jälkeenpäin pahaa oloa esiintyy enemmän, kun kuvittelen, että sain tartunnan.
Mitään suunnitelmia on vaikea tehdä, kun etukäteen ei voi tietää, onko sinä päivänä juuri paha olo.
Opamoxia minullakin on ollut tarvittaessa rauhoittavana.
Ap
Miten kevättalvi liittyy asiaan?
Mene terapiaan