Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäriksi opiskelu ulkomailla ?

02.10.2006 |

Onko kenelläkään kokemusta? Englannissa?

Millä lailla opintonne ovat poikenneet Suomessa vastaavista? Oletteko palanneet opintojenne jälkeen töihin Suomeen? Mitä vaatimuksia tämä on asettanut?

Itse harkitsen alan vaihtoa nyt vakavasti ja hakemista lääkikseen Englannissa (asumme Englannissa tällä hetkellä). Ensimmäiseltä koulutukseltani olen diplmi-insinööri ja tunnen olevani väärällä alalla tehtyäni 5 vuotta töitä tutkinnon suorittamisen jälkeen. Tosin kaksi lastakin on tullut " tehtyä" tänä aikana.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni nyt EU:n myötä työskentely toisessa EU-maassa on erittäin helppoa, vaikka ei kai tuo vaikeata ole ollut ennen EU:takaan. Kyllä Briteissä lääkärintutkinnon suorittanut voidaan Suomessa laillistaa lääkäriksi ilman sen kummempia kommervenkkejä. Entisaikaan täytyi tenttiä jotain lainsäädäntöä ja Pharmaca Fennicaa, nykyään en tiedä vaaditaanko niitäkään. En lainkaan tiedä millaista lääkärinkoulutus on Englannissa, kukaan tuntemani lääkäri ei ole saanut siellä koulutusta tai ollut siellä vaihto-oppilaana. Suomalainen lääkärinkoulutus on kuitenkin hyvin käytännönläheistä verrattuna moneen muuhun (Euroopan) maahan, esim. Saksaan, siellä paljon kavereitani on ollut vaihtarina ja tunnen myös saksalaisia, jotka puolestaan ovat olleet Suomessa vaihtarina ja jopa jääneet sitten Suomeen töihin. Suomessahan on pilvin pimein Virosta ja Venäjältä tulleita lääkäreitä, mutta tunnen myös puolalaisia, turkkilaisia, italialaisia, yksi taitaa olla kanadalainen, saksalaisia ja jotkut suomalaisethan käyvät suorittamassa lääkärintutkinnon Virossa tai Ruotsissa (helpompi päästä lääkikseen). Englannissahan on lukukausimaksut, mutta sen varmaan olet ottanut huomioon. Eli en usko sinulla olevan minkäänlaista byrokraattista tai käytännön ongelmaa, jos päätät suorittaa lääkärintutkinnon Englannissa ja haluat työskennellä Suomessa. Jos jossain välissä haluat vaihtaa suomalaiseen lääkikseen, joudut todennäköisesti menemään pääsykokeisiin Suomessa ja sitten anomaan, mitä kursseja sulta hyväksytään. Eli yliopiston vaihtaminen kesken opintojen on aika hankalaa, jo ihan Suomessakin lääkiksestä toiseen.

Vierailija
2/2 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen entinen sairaanhoitaja, enka mitaan sinnepainkaan alaa suosittelis kellekkaan, nain toki myos miten kurja homma laakareilla on... joten mieti tarkkaan.

Pyyda prospectus lahimmista yliopistoista (onnistuu helposti myos netin kautta!), niista saa aika paljon tietoa paitsi varsinaisista opinnoista myos tukisysteemeista.

Ainakin Skotlannin puolella meni niin, etta jos olin asunut alle 3 vuotta briteissa, mun piti hakea Suomen valtiolta lukukausimaksut (tuition fees) ja laina ja opintoraha, se oltaisiin sitten myonnetty samansuuruisena kun mita paikalliset opiskelijat saavat.

Jos olin asunut yli 3 vuotta, hain kaikki paikallisesta Scottish Student Awards Agencysta, tuition fees maksettiin mun puolesta ja sain tarpeeksi rahaa elamiseen ja vuokriin jne.

Opiskelijan ei myoskaan tarvitse maksaa council taxia, mika helpotti huomattavasti. Puolison tulot valitettavasti otetaan huomioon.

En kylla tieda oliko tasta yhtaan apua, systeemit taitaa olla niin erilaiset. Mutta ma alottaisin prospectuksia lueskelemalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla