raskaana ja rusahti kääntyessä
Käänsin kylkeä vaudikkaammin sängyssä ja kamala rusahdus/revähdys kävi tuossa vasemmalla häpyluun tienoilla ja sattui kamalasti. Ovatko liitoskipuja vai teinkö jotain vahinkoa, reväytin tjtn? :(
Kommentit (8)
Huh! Ääni oli niin järkyttävä ja se kipu! Eikä tosiaan aiemmin ole ollut niin säikähdin että mitäs nyt. Luultavasti jos olisi jotain vakavaa käynyt olisi vieläkin kipeä.
-aloittaja
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 17:14"]
Huh! Ääni oli niin järkyttävä ja se kipu! Eikä tosiaan aiemmin ole ollut niin säikähdin että mitäs nyt. Luultavasti jos olisi jotain vakavaa käynyt olisi vieläkin kipeä.
-aloittaja
[/quote]
Juu, tuo on oikeasti sellainen vaiva, että sen ymmärtää vain toinen sen kokenut. :D Ihan kuin olisi joku myllynkivi haaruksissa, on sen verran paha ääni ja saattaa tosiaan kuulua muidenkin korviin, mieskin joskus kommentoi ihanasti että "yäk". :) Kipu tulee ja sitten se laantuu. Koita nousta sängystä kierien, käytä käsiä jne. ja nukkuessa voit tukea kehoa tyynyillä, jos alkaa tuntua siltä että on vaikeata. Minulla on yksi tyyny selän takana ja toinen koipien välissä.
Auts, mulla on välillä ollut tosi kipeänä just häpyliitos, eilenkin valitin ääneen kun sattui niin paljon, mut mitään rusahduksia ei oo kuulunu. No, laskettuun aikaan on enää pari viikkoa, eli eiköhän kohta helpottaisi. Tsemppiä teille!
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 18:21"]
Auts, mulla on välillä ollut tosi kipeänä just häpyliitos, eilenkin valitin ääneen kun sattui niin paljon, mut mitään rusahduksia ei oo kuulunu. No, laskettuun aikaan on enää pari viikkoa, eli eiköhän kohta helpottaisi. Tsemppiä teille!
[/quote]
Yleensä rusahtelu alkaa vasta parin-kolmen viimeisen kuukauden aikana, jos on alkaakseen. Ehkä säästyit siltä. :)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 18:21"]
[/quote]
Yleensä rusahtelu alkaa vasta parin-kolmen viimeisen kuukauden aikana, jos on alkaakseen. Ehkä säästyit siltä. :)
[/quote]
Okei, en ees tienny et vois pitää ääntä. Mulle on ollu apua lantiovyöstä ja jumppaliikkeistä, mites muille? Tuntuu ettei Panadol oikeastaan auta joten en oo sitä syöny.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 18:21"] Auts, mulla on välillä ollut tosi kipeänä just häpyliitos, eilenkin valitin ääneen kun sattui niin paljon, mut mitään rusahduksia ei oo kuulunu. No, laskettuun aikaan on enää pari viikkoa, eli eiköhän kohta helpottaisi. Tsemppiä teille! [/quote] Yleensä rusahtelu alkaa vasta parin-kolmen viimeisen kuukauden aikana, jos on alkaakseen. Ehkä säästyit siltä. :) [/quote] Okei, en ees tienny et vois pitää ääntä. Mulle on ollu apua lantiovyöstä ja jumppaliikkeistä, mites muille? Tuntuu ettei Panadol oikeastaan auta joten en oo sitä syöny.
[/quote]
Minä kuulen ääniä viimeiset kaksi kuukautta, tein mitä tahansa. :) Tukivyö voi auttaa, se vähän tukee lantion seutua, mutta minulla se ei enää auta yhtään, auttoi noin 4. kuukauteen asti. Lantionpohjan lihasten jumppaaminen on tärkeätä, samoin syvien vatsalihasten. Panadol ei oikeastaan auta noihin "oho, käännyin liian ärhäkästi ja nyt sattui" -kipuihin, koska se on hetkellistä ja menee ohi. Jos kipu tuntuu koko ajan, voi olla tarpeen ottaa särkylääkettä ja jos kivut estävät kävelemistä, niin on jopa pakko ottaa lääkitys osaksi arkea. Voit varata ajan fysioterapeutille ja kysyä hyviä jumppaliikkeitä, jos liitoskivut alkavat haitata normaalia liikkumista. Millään liikkeillä niitä kipuja ei saa pois, helpottavat vasta synnytyksen jälkeen muutaman kuukauden päästä, kun hormonit palautuvat entiselleen, vauva ei enää paina lantion aluetta ja pääsee liikkumaan entiseen tapaan.
Liitoskipuja. Mulla sattuu koko ajan tuolla tavalla, kyljellään kääntyminen ihan kamalaa ja tuo häpyliitos rutisee myös kävellessä. En enää juurikaan kävele ja levätessäkin olen varovainen. Ei ole vaarallista, mutta sattuu ihan helvetisti ja oksettaa se rusahtava ääni. Jos olen kyljelläni ja painan reisiä yhteen, saan häpyliitoksen rutisemaan. Joy.