Elatusmaksusta kyselisin...
Exäni on nyt ruvennut vaatimaan elatusmaksua. Tähän asti olen osallistunut lapseni kustannuksiin mm. ostanut kenkiä, vaatteita maksanut harrastuksi. ts. olen pystynyt kontrolloimaan mihin rahani laitan. Nyt on exäni uusi puoliso astunut kuvioihin, joten tätä olen jo osannut odottaa...
Onko netissä jossain jonkinlaista " elatusmaksulaskuria" ts. pystyisi laskemaan suunnilleen paljonko pitää minimissää ja maksimissaan maksaa??? Tätä siksi, ettei exäni nyt pysty huijaamaan vaatimalla jotain tiettyä summaan. Tai voinko soittaa lastensuojeluun, ilman, että puhelinsoittoni tulee exäni tietoon? Heillähän on jo tiedot meistä silloin kun aikanaan olemme eronneet. Voivatko he esim. soittoni perusteella ilmoittaa exälleni, että olen ottanut yhteyttä???
t: kohta entinen äiti ? :(
Kommentit (4)
Lastenvalvoja tietää neuvoa sinua. Minimimaksu on jotain 110e luokkaa, mutta se riippuu tuloistasi. Jos tulosi eivät riitä, lasten lähivanhempi saa erotuksen kaupungilta elatustukena.
Mitenkähän ihmeessä sinusta tulee vähemmän äiti, jos maksat lähivanhemmalle lapsesi elatusmaksun? Elatuksella, huoltajuudella ja tapaamisilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, ei myöskään äitiydellä eikä isyydellä.
Käsittääkseni elatusmaksujen laskukaavaan on tulossa muutoksia, mutta vanha tämmöinen suht reilu kaava on ottaa huomioon lapsen todelliset kulut ja ja ne jaetaan lapsen huoltajien nettotulojen suhteessa.
Käytännössä tarkoittaa, että jos keskivertolapsi kuluttaa 440 euron verran, niin lähivanhempi saa usein 100 euroa lapsilisää, joka voidaan vähentää tuosta summasta. Siten 340 euroa jaetaan vanhempien tulojen suhteessa. Mikäli lähi- ja etävanhempi tienaa siis prikulleen saman verran, niin elatusmaksu olis 170 euroa. Mikäli tienaat exää paremmin, voit tietty maksaa enemmänkin. Mikäli edelleen haluat ostaa tietyt jutut itse, niin voithan vaikka kokeilla tehdä jonkun sopimuksen tyyliin, että maksat minimin 120 euroa ja sitten elatussopimuksessa lukee, että ostat vaikka kengät ja ulkovaatteet niiden lisäksi?
hän on se, joka jokatapauksessa vahvistaa elatussopimuksen, ellette joudu sen tiimoilta käräjille (ei kannata, se nimittäin maksaa sitten monikymmenkertaisesti).
Itse en suostuisi maksamaan mitään ilman, että käytte lastenvalvojalla vahvistamassa sopimuksen, näin siitä jää myös sinulle todistus siitä, mitä olette sopineet.
Lastenvalvoja ottaa maksua laskiessaan huomioon sinun ja puolisosi tulot ja niiden erot, kuten joku tuossa aiemmin kertoikin. Hän myös huomioi tapaamisajat, eli jos lapsi/et on sinulla paljon, elatusmaksu saattaa olla pienempi.
Voit myös anoa kunnalta alennettua elatusmaksua tai jopa vapautusta elatusmaksuista varattomuuden perusteella - tällöin kunta maksaa osan tai koko elatusmaksun puolestasi exällesi.
Mutta että soita kuntasi lastenvalvojalle, hän tietää kertoa asiasta enemmän.
...Stakesin kirja antaa ymmärtää, että mitään tuloihin perustuvaa laskuria ei olisi??? Siellä sanotaan, että " elatusavuista valtaosa on 67,28-134,54 euroa/lasta kohti" . Mutta perheasiainneuvottelukeskus tai perheneuvola ainakin antavat tietoja. Eikä sosiaalitoimistosta kai saa antaa muille tietoja ilman asianosaisen lupaa!