Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivärahasta ja kilometrikorvauksista

Vierailija
03.09.2015 |

Kuuluuko työnantajan maksaa päiväraha ja matkakulut jos tilanne on tämä:
Asun paikkakunnalla X, työpaikkani toimipaikka sijaitsee 300km päässä paikkakunnalla Y ja väliaikaisia rakennushommia teen yleensä ympäri suomea. Normaaleista reissuista olen saanut tarvittavat korvaukset, mutta entäs jos olen Y paikkakunnalla? Työnantajani mielestä päivärahaa ja kilometrikorvauksia ei voida maksaa kun 'työpaikka' sijaitsee siellä, vaikkakin omaan kotiini on matkaa ja asun hotellissa viikot.
Hirveän hankala selittää, mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä haen takaa:)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisit työasioita etkä vaan rahaa - ja korvauksia, huoh!

Vierailija
2/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sulla lukee työhönottopisteenä työsopimuksessa? Jos paikkakunta Y, niin ihan turha kysellä päivärahojen ja kilometrikorvauksien perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kyllä niitäkin, mutta palkasta käteen jäävä osa ei vain ole riittävä ilman näitä korvauksia.. Ap

Vierailija
4/10 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan TES on työsopimuksessasi? Siitä saattaa riippua, voitko edes vähentää noita matkakuluja verotuksessasi. Liity ensin tänään oman alasi ammattiliittoon ja kysele maanantaina liitosta apua.

Vierailija
5/10 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 23:26"]

Kuuluuko työnantajan maksaa päiväraha ja matkakulut jos tilanne on tämä: Asun paikkakunnalla X, työpaikkani toimipaikka sijaitsee 300km päässä paikkakunnalla Y ja väliaikaisia rakennushommia teen yleensä ympäri suomea. Normaaleista reissuista olen saanut tarvittavat korvaukset, mutta entäs jos olen Y paikkakunnalla? Työnantajani mielestä päivärahaa ja kilometrikorvauksia ei voida maksaa kun 'työpaikka' sijaitsee siellä, vaikkakin omaan kotiini on matkaa ja asun hotellissa viikot. Hirveän hankala selittää, mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä haen takaa:)

[/quote]

Jos asut hotellissa viikot niin saat matkakorvaukset hotellilta sinne työpaikalle. Lisäksi saat sen päivärahan.

Sitä en tiedä onko työnantajalla  oikeus pitkän matkan takia määrätä sinut asumaan hotellissa niin ettet halutessasi voisi matkata joka päivä kotoa ja saisit nämä kilometrikorvaukset.

Rakennusalalla ei käsittääkseni makseta kilometrikorvauksia asunnon ja työpaikan välisestä matkasta. On ainoastaan joku  matkakustannusten korvaus joka kattaa n. 30% todellisista kuluista. Ei mitään 45c(?) kilometri typpistä.

Vierailija
6/10 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita rakennusliittoon että onko työnantjan pakko maksaa tuo päiväraha, kun asut toisella paikkakunnalla. Siihen  tarkoitukseen se päiväraha on käsittääkseni kehitelty.

Vierailija
7/10 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei makseta kodin ja työpaikan välisiä matkoja eli jos se paikakunta Y on sun työsopimuksessa virallisena työntekopaikkana sinne ei, lainkaan mukaan, saa maksaa kilometrejä eikä päivärahoja.

Vierailija
8/10 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla, että työnantaja maksaa, jos toimipaikka on y js työ siellä? Jos haen töitä Kouvolasta, vaikka olen itse paikkakunnalta Jyväskylä, niin ei kai se työnantajan pulma ole? Itse olen vuokrannut pienen soluasunnon, kun oli tuo tilanne.

Vierailija
9/10 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin päivärahat ja kulukorvaukset on kaksi eri asiaa. Muistaakseni verottajan ohje kuuluu jos tilapäinen työpaikka on alle 20 km päässä vakituisesta työpaikasta tai kotoa niin päivärahaa ei voida maksaa.

Kulukorvaukset (hotelli yms.) on täysin eria asia. Käsittääkseni (mutu), kulukorvaukset voidaan aina maksaa jos työntekeminen aiheuttaa kuluja. Olitko töissä Y:ssä työnantajan tiloissa (vakituinen työpaikka) vai jossakin tilapäisessä työntekopaikassa? Vakituiseen työpaikkaan voi joutua kulukorvauksista vääntämään...

Sinuna soittaisin liittoon ja kysyisin (Loimaan kassa ei tietysti auta)

Vierailija
10/10 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko tähän selkoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi