Miten teillä pestään / huolletaan lastenvaatteita?
Kävin viikonloppuna mielenkiintoisen keskustelun ystäväni kanssa lastemme vaatteiden pesusta, ja yleisestä huollosta. Hän kun kovasti ihmetteli omaa tapaani.
-Itse pesen vaatteet aina ohjeidenmukaisesti, esim. en laita 30 asteen pyykkejä pyörimään 40 asteessa.
-Pesen vaatteet aina nurinpäin käännettynä.
-Vauvanvaatteet pestään aina erillään aikuisten vaatteista.
-Vaatteet pestään väriryhmittäin
-Käytän vain hajusteettomia ja väriaineettomia pesuaineita
-En rumpukuivaa vaatteita
-Kuivaan vaatteet yleensä henkareissa oikaistuna huolellisesti
-Silitän läheskaiken pyykin
Esimerkiksi neuleiden turhaa pesua yritän välttää, monesti tuuletus riittää. Noin kerran-pari kuussa huseeraan nypynpostajan kanssa kaikki vaattet. Kenkiä meillä säännöllisesti tuuletetaan, imuroidaan ja puhdistetaan.
Sain kuulla olevani ylihysteerinen ;). Mutta uskon näillä toimilla pitäväni vaatteet pidemmän aikaa hyväkuntoisina ja siisteinä.
Kommentit (31)
Kuivausrumpu on myös aivan kamala keksintö, vaikka mies sellaisen haluaisikin helppouden takia ostaa. Joskus opiskeluaikana asuin kerrostalossa pesutuvan orjana ja silloin käytin kuivausrumpua. Kaikista vaatteista tulee kuivausrummussa aivan ihmeellisiä pehmeitä, lumppukasoja :) Siis aivan karmeita. Vaate jotenkin menettää täysin ryhtinsä. Vaatteet meillä oiotaan viimeisen päälle suoraksi kuivumaan tai sitten ripustimelle...näin vaate on miltei rypytön, eikä minun tarvitse käyttää vihaamaani silitysrautaa! :)
Meillä pestään sisävaatteet 30 tai 40 asteessa, en erottele niitä vaan pestään kolmessakympissä jos mukana on vaatteita, jotka eivät kestä neljääkymppiä. Nurinpäin käännän myös minä, ja vaaleat erillään tummista.
Ulkovaatteet pesen erikseen, usein ne vaativatkin jotain " erityiskohtelua" esim. hienopesun ilman huuhteluainetta. Myös rintsikat pesen hienopesuohjelmalla, olen liian laiska pyykkäämään niitä käsin...
Huuhteluaine on hajustettua, ei ole meillä aiheuttanut kenellekään ihoreaktioita, joten olen uskaltanut käyttää.
Pyyhkeet, petivaatteet ja pikkuhousut pesen 60 asteessa.
Ja kuivaus tapahtuu enimmäkseen narulla, tarvittaessa henkarissakin. Pesutuvan kuivausrumpua käytän silloin tällöin lakanoiden ja pyyhkeiden kuivaamiseen (pellavapyyhkeistä tulee paljon pehmeämpiä näin). Silitysrautaa käytän vain " pakon" edessä, lakanat mankeloin.
- Kaikki pestään 40 asteessa.
- 30 asteessa/villapesu/käsinpesu pestään, jos lapussa niin lukee.
- Ulkovaatteita pesen todella harvoin. Pikkutahrat ei haittaa. Jos kuraa tms. niin pelkällä vedellä saatan huuhaltaa.
- Kengille ei yleensä tartte tehdä mitään. Paitsi kumppareita huuhaltaa vedellä, jos kuraset.
Mitäs muuta =/ Niin kuivausrumpua en käytä! Vaatteet kuivataan narulla. Mekot/takit tms. henkareissa.
en silitä arkivaatteita. Mekot ja juhlavaatteet ainoastaa. Tai jos tarttee johonkin siistiä päälle, niin saatan silittää. Mutta todella harvoin. Nypynpoistajaa meillä ei edes ole! =)
-Pesen vaatteet ohjeidenmukaisesti. Monet lastenvaatteet voi pestä jopa 60 asteessa, ja lähtevät paremmin puhtaaksi.
-Pesen vaatteet aina nurinpäin käännettynä.
-Lasten ja aikuisten vaatteita en ryhmittele. Tosin meillä ei enää vauvoja =)
-Vaatteet pestään väriryhmittäin
-Käytin Minirisk Coloria ja valkopyykilla tavallista, mutta noin 2 vk sitten siirryttiin Omoon. Tahrat lähtee paremmin eikä kukaan ole oireillut. Itse hajusteille allerginen, mutta tämä ei tuoksu onneksi voimakkaalle.
-Emme omista rumpukuivainta, ilmeisesti tämä on hyvä juttu lukemani perusteella.
-Vaatteet oion ja kuosittelen. Kaikki mikä kuivuu hyvin henkareissa, laitetaan niihin.
-Silittelen tarvittaessa.
Mä pesen aikuisten ja lastenvaatteet samassa, hajusteettomilla pesuaineilla. Olen tarkka lajittelija, koska inhoan sekaisin menneitä, likaisennäköisiä värejä. Eli lajittelen väreittäin. (Tosin meillä nyt ei värejä kaikista sateenkaaren väreistä löydykään... )
pyrin pesemään ohjeenmukaisessa lämpötilassa, koska olen huomannut, että näin vaate oikeasti pysyy parempana. Kolmenkympin vaatteita en osta enää, koska tuossa lämpötilassa ei meidän lasten vaattet lähde puhtaaksi. Monissa eurooppalaisissa lastenvaatteissa tosin on tuo ohjelämpötila, olen ottanut riskin ja pessyt kuumemmassa. Olen myös pessyt neljänkympin pyykkiä kuudessakympissä. Ei hyvä, mutta jos suurin osa on kuudenkympin pyykkiä, en halua pestä pieniä määriä erikseen.
Puistovaatteita pesen aika harvoin, sisävaatteita en pidä yhtä päivää kauempaa.
Silitän jaksamiseni mukaan. Musta silitys ei ole iso homma, joten aika usein silittelen. jos ei huvita, niin voin nykyisin laittaa silittämättäkin. Lakanoista en koskaan silitä enkä mankeloi, enkä pyyhkeitä.
Eli panen kaikki vaatteet, myös kosteussuojahaalarit jne. pesukoneeseen, kun ovat likaisia, käsin en viitsi alkaa pesemään/huuhtelemaan, kun ei ne oikein sillä puhdistu. Ovat selvinneet ihan hyvin. Myös esim. silkkivaatteet pesen koneessa villapesuohjelmalla.
Puuvillavaatteet pesen 60 asteessa riippumatta siitä mitä lapussa lukee, koska silloin puhdistuvat parhaiten. Pesen lapsille ostamani (yleensä reilun kokoiset) vaatteet heti uutena, niin näen minkä kokoisiksi kutistuvat, jos kutistuvat. Pyykit lajittelen värin mukaan suurinpiirtein.
Pesuaineet ovat ilman hajustetta ja zeoliittia varmuuden vuoksi, vaikka ehkä sietäisimme tavallistakin. Mutta kun hajuusteettomiin on tottunut, hajut eivät enää miellytä. Huuhteluainetta laitan harvoin, useammin etikkaa tai en mitään.
Niin, ja en silitä mitään kuin pakkotilanteessa, eli paidan johonkin tärkeään tilaisuuteen tms.
- pesen vaatteet heti pienestäkin tahrasta, yhden päivän jälkeen tahrattomat vaatteet menee vielä kotivaatteina kunnes likaantuvat
- kaikki pestään nurin käännettyinä
- lajittelen pyykit tarkkaan värien ja pesulämpötilojen mukaan, yleensä ainakin 8 eri kasaan
- pesen aina vähintään ohjeenmukaisessa lämpötilassa, mutta esim. useimmat puuvillavaatteet kestävät 40 asteen pesumerkinnästä huolimatta 60 astetta ja puhdistuvatkin paremmin
- oion pyykit to-del-la huolellisesti kuivumaan (ja sitä ei meillä saa tehdä kukaan muu kuin minä)
- en silitä juuri koskaan, paitsi juhlavaatteet
- lakanat ja pyyhkeet kuivaan kuivausrummussa (lakanat todella rajallisen kuivatustilan vuoksi ja pyyhkeet siksi että tulevat ihanan pehmeiksi), lakanoita mankeloin ehkä kerran sadassa vuodessa ;)
- pesen lasten ja aikuisten pyykit aina samassa, en ole edes vauva-aikana niitä erotellut - myös kestovaipat pestiin sekaisin muun pyykin kanssa silloin kun meillä niitä käytettiin
- meillä käytetään hajusteettomia aineita kaikessa pyykissä, on käytetty jo ennen lapsia
- tällä hetkellä käytämme talon pesutupaa, mutta tarkoitus olisi ottaa oma kone käyttöön, kun vain keksisi, mihin sen tuossa minivessassa tunkisi.. :S
Vaatteet jaoitellaan värien mukaan, ei käyttäjien mukaan
Valkoiset pestään 60 tai 90 asteessa pesumerkintöjen mukaan
Mustat ja ruskeat ja tummansiniset erikseen omana koneellisenaan 40 asteessa
Punaiset ja keltaiset omana koneellisenaan 40 asteessa
Kesällä oli erikseen vielä pastellisävyisten vaatteiden koneelliset
Kaikki muut paitsi ulkovaatteet, juhlavaatteet ja sukkahousut rumpukuivataan
Ainoastaan juhlavaatteet ja paitapuserot silitetään, trikoita on mun mielestä aivan turha silittää
Nypynpoistajaa ei lastenvaatteisiin ole koskaan tarvinnut, villapaitoja lapsilla ei ole, ja mitkään muut ei meillä ole kellään nyppyyntyneet
Pesuaineina meillä kaikki eri Arielit
Meillä melkein kaikki sisävaatteet on H&M:ltä ja hyvin kestävät 60 asteen pesuja ja rumpukuivatusta.
Ja siis ei mistään halpissukkiksista ole kyse, esim. Jean Bourgetin sukkikset kehittivät nyppyä heti parin pesun jälkeen.
Pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa, samoin alushousut. Silitän lähes kaikki vaatteet, tästä olen yrittänyt eroon, mutta vaikeaa on. Lajittelen vaatteet tarkkaan värien ja lämpötilan mukaan, minäkin kammoan värjääntyneitä vaatteita. Pesuaineet ovat hajusteettomia, valkoisille aina Bio Luvilia, joka on todellakin voittamaton tahranpoistaja!
nurinpäin pestään meilläkin jotkut sitä vaativat vaatteet, mm. lasten sukkahousut
Miksi ap peset vauvanvaatteet erikseen?
on jos pesee liian täysiä koneellisia ja pyykki on oikeinpäin. Vaatteet nyppyyntyy jos ne hinkkautuu pesussa toisiaan vasten. Meillä lapsia on kolme ja pyöritän normaalina viikkona kymmenisen koneellistajoten kone pyörii usein melko väljänä ja vaatteet pysyy nypyttöminä.
Pesettekö 60 asteessa, jos pesulapun mukaan siinä pitää pestä ja jos vaate vain kevyesti likainen? Vai heitättekö 40 asteen pyykkien sekaan?
Kuinka tarkkaan lajittelette värit - pesettekö esim. mustat yhdessä muiden tummien värien kanssa? Pesettekö vaaleansiniset, vaaleanpunaiset ja beiget yhdessä vai kaikki erikseen?
olen minäkin.
Tykkään ostaa kauniita vaattetteita ja täytyyhän niistä huolta pitää.
Kuivatusrumpua ei talouteemme kuulu, joten oion vaatteet telineelle ja vaateripustimiin kuivumaan. Silitän lähes kaiken. Vauvanvaatteet pesin erikseen, mutta en isomman lapsen.
Lämpötilojen kanssa en ole huipputarkka, useimmat 30-asteen vaatteet (ei villa tai silkki) kestävät 40 ja jopa 60 lämpötilan.
Tosin mistään nyppijästä en ole koskaan kuullutkaan.
.. Kun meillä ei varsinkaan vauvan pyykki tosiaankaan pyöri täydessä koneessa, ja kaikki pestään nurinpäin. Noh, kun ei osta sileitä sukkiksia, niin ei ongelmaa.
Meillä ihan neuvolantäti neuvoi pesemään vauvan ja aikuisten pyykit ainakin alkuun erillään, esim. aikuisten käyttämien hajusteiden takia. Äitini myös kertoi, että ainakin -70-luvulla jo äitiyspakkauksessa näin neuvottiin. En tiedä onko sitten jo ihan esihistoriallista, mutta näin olen itse toiminut.
meillä ainoastaan minä lajittelen ja laitan pyykkiä koneeseen.
Pelkään, että mies tai esikoinen (16 v tytär) lajittelee väärin, joten...ei kiitos, vain minä ;)
*lajittelen väreittäin (neuroottisesti), ja pesulämpötiloittain
(pyykkikasoja on järkyn paljon, 5 henkinen perhe, jolla värikästä vaatetta ;) )
*käännän miltei kaikki vaatteet nurinpäin pesun ajaksi (säilyy värit paremmin!)
Tätä oma äitini ihmettelee, miksi käännän pyykkejä ;O
*käytän hajustettuja pesuaineita ja huuhteluaineita kaikille muille pyykeille (en kuitenkaan elastisille vaatteille enkä kosteussuojatuille) paitsi alusvaatteille
*harvemmin käytän kuivausrumpua (pyyhkeille joskus)
*ripustelen tarkasti oikoen vaatteet, joten säästyn silittämiseltä (inhoan silittämistä)
*meillä ei mankeloida lakanoita, oion ne niin hyvin, ettei tarvitse, eivät jää ryppyisiksi
*meillä ei käytetä likaisia/tahraisia vaatteita
*sappisaippuaa (tahroihin) kuluu paljon! ;)
*nuuskin kaupassa pesu- ja huuhteluaineita, mikä tahansa tuoksu ei kelpaa ;)
Alissa@:
Pesettekö 60 asteessa, jos pesulapun mukaan siinä pitää pestä ja jos vaate vain kevyesti likainen? Vai heitättekö 40 asteen pyykkien sekaan?
Yleensä pesen aina 60 asteessa, jos pesulapussa niin lukee. Joskus harvoin, jos joku vaate pitää välttämättä saada pian käyttöön, eikä sopivaa 60-asteista koneellista ole lähdössä pyörimään, laitan 40 koneeseen, mutta pyrin välttämään liian alhaisessa lämmössä pesua viimeiseen asti.
Kuinka tarkkaan lajittelette värit - pesettekö esim. mustat yhdessä muiden tummien värien kanssa? Pesettekö vaaleansiniset, vaaleanpunaiset ja beiget yhdessä vai kaikki erikseen?
Mustat pesen tummansinisten kanssa samassa, ja joskus mukana on myös muita tummahkoja värejä aina kirkkaanpunaiseen asti. Mutta vain, jos mustissa ei ole ensimmäiseen pesuunsa meneviä, jotka voisivat värjätä vaaleampia. Ensimmäistä kertaa pestävät punaiset taas tyrkkään tarkoituksella yleensä mahdollisimman tummaan koneelliseen, etteivät värjää mahdollisesti vähän vaaleampia punaisia. ;)
Vaaleanpunaiset ja vaaleansiniset pesen erillään. Alkuun pesin tytön vaaleanpunaisia vaatteita vaaleansinisten ym. vaaleiden kanssa samassa, mutta huomasin pian, että vaaleanpunainen harmaantuu herkästi, jos seassa on sinisävyistä pyykkiä. Vaaleanpunaisten kanssa samaan koneeseen menevät keltaiset ja oranssit, ja vaaleansinisten kanssa vaaleanvihreät ja -violetit. Beiget pesen yleensä vaaleanpunaisten kanssa samassa.
Pesuaineet:
Vauvan vaatteissa käytän Minirisck pesuainetta ja huuhteluainetta.
Isompien lasten/aikuisten vaatteissa Ariel color sensitive/Ariel sensitive pesuainetta ja softlan huuhteluainetta. Joskus laitan sekaan myös Vanishia.
Asteet:
Haalarit ym. herkästi " pilaantuvat" pesen 30 asteessa.
Vaatteet yleensä 40 asteessa. Vauvan valkopyykin pesen 60 asteessa.
Erittely ym:
Erittelen valko- ja kirjo- pyykin erilleen. En erittele värejä sen enempää.
Käännän kaikki vaatteet väärinpäin ennen pesua.
Silitys:
Silitän melkein kaikki pyykit! Sukat, neuleet, yöpuvut, farkut ja alushousut jätän silittämättä.
Kuivausrumpu ja nypynpoistaja:
On käytössä! Ja ainakin meillä vaatteiden ryhti palautuu silityksellä.
Nykyään kolmen lapsen äitinä muistelen kauhulla aikaa ennen kuivausrumpua ja pykin ripustusta yhden lapsen kanssa!
Nyppykonetta meillä ei ole. Olen kyllä harkinnut viime aikoina sellaisen ostoa, ei vain ole muistunut kaupassa mieleen.
Meillä ei monikaan lasten vaate ole ehtinyt nyppyyntyä (ehkä hiukan sisältä päin), koska meillä on niin paljon vaatteita samaan aikaan.
Meillä ei silitysrauta heilu, kuin aivan pakollisissa tilanteissa. Minä inhoan silittämistä :)
Vaatteet pesen väreittäin ja väärinpäin käännettynä. Oikeassa lämpötilassa. Pesen kuitenkin kaikkien vaatteet samoissa koneellisissa, enkä erittele lasten ja aikuisten vaatteita. En säästele pesuissa, vaan jokainen vähänkin likainen vaate joutaa pesuun ja kaikki ihon kanssa kosketuksessa olleet vaatteet on maksimissaan päivän päällä. Pesuaineena käytä miniriskiä, kun kuvittelen sen olevan allergiaystävällistä ja hajusteetonta.
Kenkiä on niin paljon, että yhdelle parille ei montaa käyttöä kaudessa tule. Likoja koitan putsailla kun niitä ilmenee ja kosteussuojaa (likasuojaa) suihkuttelen uusiin kenkiin... Kenkien peseminen on minusta vihoviimeinen homma. Itse olen joskus eksynyt pesemään esim. aerobic lenkkarit ja ihan turha niitä on pesun jälkeen jalkaan laittaa. Kengät kärsiin niin paljon pesusta, että jos ei pienellä siistimisellä hyväksi saa, niin joutaa pois!