ehkäisy ja pco?
Moikka!
Mulla jonkinasteinen pco, eka lapsi syntyi kuitenkin lumuna. Nyt olisi aika miettiä sopivaa ehkäisyä eli mikä teidän kokemuksienne mukaan olisi just pcpn kannalta hyvä?
Kommentit (4)
kierukka sulla on?
Mä oon miettinyt kans sitä kierukkaakin, että sehän olis omalta kannalta helpoin, mutta sitten taas kun varmaan toinen lapsi olis " suunnitteilla" parin vuoden sisällä, että kannattaako sitä laittaa niin lyhyeksi aikaa...
Mun tietääkseni ei ole kuin yksi hormonikierukka olemassa, nykyään taitaa käyttää nimeä Mirena ennen Levonova ! Mut lääkäriltä kannattaa pyytää resepti sairauden hoitoa varten, koska sairauttahan sillä hoidetaan myös (pco), silloin hinnaks jää n. 90 ¿ joka ei kovin paha ja pois voi ottaa sit kun haluaa ja hedelmällisyys palaa oikeastaan samantien, minä ainakin tulin raskaaksi heti poiston jälkeen ! Ei tarvitse muistaa tai huolehtia ehkäisystä millään tavoin ja sopii minulle hyvin =) Aikeissa ei ole kierukkaa pitää kuin pari vuotta, mutta hyöty sen verran suuri etten muuta edes viitsisi harkita ! Suosittelen siis lämpimästi =)
Hei.
Mulla myös pco ja lapsiluku täynnä. Terveyskeskuslääkäri ei osannut sanoa ehkäisyasiaan mitään, joten lähetti Kättärin ehkäisypolille.Kuulemma ei ole mitään erityistä, mitä pco-laisella tulisi tässä ottaa huomioon, vaan itselle sopivimman ehkäisyn voi valita. Itsellä oli alunperin se käsitys, että jotakin hormonaalista olisi hyvä olla, että saisi niitä itseltä puuttuvia hormoneja sitä kautta.Toisaalta ei kiinnosta saada mitään ylim.hormoneja seuraavaa pariakymmentä vuotta, kun lapsia ei tosiaan ole enää tarkoitus tehdä. Ehkä se sitten on eri asia, jos ei halua päästä tautia valloilleen ja rakkuloita lisääntymään? Jokatapauksessa mulle laitettiin siellä ihan tavallinen kuparikierukka. Joskus aikaisemmin mulla oli se Levonova, mutta otatin kolmen vuoden jälkeen pois. Kuukautiset jäivät pois mullakin ja olo oli siitä johtuen huono, ihan kuin kehossa olisi ylimääräisiä nesteitä, jotka eivät pääse pois. Oli ihana olo, kun eka kuukautiset sitten kolmen vuoden tauon jälkeen tulivat!Ja muu hoito-ohje oli, että pitäisi pitää itsensä (ja tyttölapseni, jolle tämä on vaarassa periytyä) normaalipainoisina, lisäksi pari verikoetta (jotka laittoi ylös) olisi hyvä käydä vuosittain otattamassa liittyen siihen lisääntyneeseen kakkostyypin diabetes ja sydän- ja verisuonitautiriskiin.
Mukavaa kesää!
Mulla kans todettiin pari vuotta sitten pco ja endometriooseja, oli tosi kivuliasta ja menkat olivat tuskaa, ekan lapsosen olin siis jo saanut ja silloin ei vielä tällaista vaivaa ollutkaan, laitatin hormonikierukan ja se oli kyllä mulle kuin taivaan lahja, sinne meni kivut ja menkat loppuivat myös !!! Kun haluttiin toinen lapsi niin kävin otattamassa kierukan pois ja eipä montaa viikkoa mennyt kun olin jo raskaana, eivät gynen mukaan rakkulat ehtineet vielä alkaa vaivaamaan kun kierukka oli ne vienyt pois, mutta synnytyksen jälkeen alkoikin taas aivan järkyt kivut ja niin sitten taas laitoin jälkitarkastuksessa hormonikierukan ja jopas helpotti ! Lisää lapsia vielä ehkä parin vuoden sisällä yritetään, mutta se on varmaa että kierukasta en luovu kuin vain siksi aikaa kun lapsen teko vaatii =)