Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten käytyöstavat

Vierailija
03.09.2015 |

Mitä mieltä olette suomalaisten käytöstavoista? Itsestäni olisi mukavaa, jos täällä olisi enemmän ainakin sellaista small-talk kulttuuria:-)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaisilla ole käytöstapoja. Katso vaikka ulkomailla ketkä etuilee jonoissa tai kiilaa, niin suomalaiset. Kova hätä päästä ensin käyttäytymään huonosti kun kuvitellaan pienessä päässä kaikkien ulkomaalaisten sitä tekevän. Mitä vanhempi suomalainen, sitä  huonommat tavat. 

Vierailija
2/6 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni myös harmittaa töissä tai opiskeluissa jos ihmiset eivät tervehdi:/ vaikka selvästi huomaisi että toinen tervehtii..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rynnitään, ei pyydetä anteeksi, ovia ei pidetä auki takanatulijalle, jos joku pitää niin ei kiitwtä. Junassa ei persus liikahda että tulija pääsisi sinne keskipenkkiin istumaan kun reunapaikat motitettu.

Vierailija
4/6 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaa että en oo itse törmännyt hirveästi tälläisee käytökseen. Mutta kokemuksieni perusteella olen kyllä sen todennut, että nuoret ihmiset ovat yleisesti ottaen kohteliaampia kuin vanhemmat. Ja pikkukylien toreilla small talk kulttuuri loistaa. Nimim. Torimyyjä.

Vierailija
5/6 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 26-vuotiaana olen aina yhtä yllättynyt siitä, kuinka monilta ikätovereiltani ne käytöstavat tuntuvat puuttuvan. Tai sanotaanko näin, että ei suoranaisesti käytöstavat mutta sosiaalinen älykkyys ja sen kautta toisten huomioiminen. Itse olen kotoisin maalaistalosta ja minulla oli sillä tavalla vanhanaikainen kasvatus, että käytöstapoja pidettiin tärkeänä niin kotona kuin koulussakin.

Nyt pääkaupunkiseudulla asuessani olen huomannut, että tosi monet eivät esim. ota keskusteluissa muita huomioon, eivät osaa small talkia, eivät kiitä, eivät tiedä miten toimitaan juhlien emäntänä tai eivät tarjoa vieraalle kahvia/teetä jne.. Tästä tulee itselleni vaivaantunut ja epämukava olo, kun olen tottunut että käyttäydytään sosiaalisissa tilanteissa tietyllä tavoin.

Ymmärrän kyllä, että jos eletään opiskelijaelämää niin ollaan vapaampia eikä tällaiset seikat ole niin tärkeitä, mutta sitten kun siirrytään työelämään niin sosiaalinen älykkyys on kyllä mielestäni tärkeä taito.

Vierailija
6/6 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:20"]

Ei suomalaisilla ole käytöstapoja. Katso vaikka ulkomailla ketkä etuilee jonoissa tai kiilaa, niin suomalaiset. Kova hätä päästä ensin käyttäytymään huonosti kun kuvitellaan pienessä päässä kaikkien ulkomaalaisten sitä tekevän. Mitä vanhempi suomalainen, sitä  huonommat tavat. 

[/quote]

Ongelma koskee ainoastaan helsinkiläisiä, muualla osataan käyttäytyä sivistyneesti.

Smooltoukkia, just joo tyhjänpäiväistä lässytystä kuka jaksaa kuunnella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän