Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä lanoliinille allergisia ihmisiä, kertokaa, mitä kosmetiikan tuotteita ette voi käyttää?

Vierailija
22.03.2022 |

Itse olen epäillyt itse, että olisin lanoliinille allerginen. Minulle ei ole kuitenkaan tehty vielä kosmetiikan aineille allergiatestiä, niin en voi olla ihan varma, että olenko vaiko en lanoliinille allerginen? Lanoliini on vain yksi oman seurannan tulos, jolle saatan olla herkistynyt. Onko teitä muita, jotka epäilette lanoliinia sisältävien kosmeettisten aineiden aiheuttavan iho-oireita? Mitä sellaisia kosmetiikan merkkejä ette voi käyttää, jossa on lanoliinia, ja teille on tullut niistä allergiaa, vaikka voihan se ainesosa olla jokin muukin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/7 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoteselosteita lukemalla, mutta tuotenimet voi vaihdella että joutuu selvittelemään jonkin verran. Ensin tietysti allergiatestit jos pystyy tekemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan lanoliinia sisältävistä tuotteista rakkuloita. Lähinnä paksummat rasvat ja halvat huulipunat ovat sellaisia joissa tuote jää hyllyyn kun katson sisällysluettelon.

Vierailija
4/7 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanoliinia saadaan lampaanvillarasvasta. 

Olen yrittänyt kuivien silmieni vuoksi käyttää Vitapos -silmävoidetta - voiteen uusi nimi on Hylo Night. Mikään ei ole saanut silmiäni kirvelemään ja punottamaan niin paljon kuin kyseinen voide, vaikka se on yleensä hyvin kehuttu ja auttaa kuiviin silmiin hyvin, joten epäilen syyksi tuota lanoliinia.

En kestä myöskään mitään lampaanvillasta tehtyä sukkia ihollani, vaan kirvelevä kutina on ihan hurja. En tiedä, onko sillä tekemistä tuon lanoliinin kanssa, vaan ovat lampaanvillasta tehdyt sukat vain niin karkeat.

"Valitettavasti lanoliini voi aiheuttaa kosketusihottumaa, ja siten myös lanoliinia sisältävät langat voivat aiheuttaa oireita lanoliiniallergisille. Samoin osa väriaineista voi aiheuttaa kosketusihottumaa."

"Hylo Night silmävoide on säilöntäaineeton. Sisältää A-vitamiinia ja lanoliinia (lampaanvillarasva)."

Onko kukaan muu saanut oireita lanoliinia sisältävästä silmävoiteesta?

Vierailija
5/7 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käyttää Niveaa, siitä tulee heti röhelmää kasvoihin.  Ensin leuan reunoihin ja korvien alle kaulaan, vaikka sinne en edes sitä voidetta laittaisikaan.  Jos jatkan käyttämistä, se leviää koko naamalle.  

Aiemmin jo totesin Bellavita -nimisen voiteen kanssa saman reaktion.  Huomasin, että nämä kummatkin tuotemerkit sisältää lanoliinia.  Nämä huomiot jo 70-luvulla kun olin hyvin nuori.  Myös sellainen lanoliinisaippua sai käsiin inhottavaa kihelmöintiä

En ole tutkituttanut tätä allergiaa, mutta uskoisin tuon lanoliinin olevan se syy näihin oireisiin.  Uskoni vahvistui, kun kerran yhdessä kyläpaikassa oli keritty lampaita ja sitä vielä pesemätöntä villaa oli korissa ja min piti tietysti sitä mennä käsillä möyhimään kun se tuntui niin kivalta.  Kädet alkoi järkyttävästi ensin kutista ja sitten kirvellä ja ne alkoi punottaa ja turvota.  Pesukaan ei auttanut.

Myöhemmin olen huomannut että Lumenen voiteet tekee samaa röhelmää iholle kuin tuo Niveakin.  Olen vuosien mittaan aina joskus yrittänyt sitä Lumenea käyttää, kun kuvittelen että se koostumus olisi muuttunut, mutta aina sama tulos.  Eli ainakin Nivean ja Lumenen tuotteet on mulla pannassa.  

Jännä juttu, että olen kyllä joskus pikkuisen taputellut ja silitellyt lampaita kun ne on niin söpöjä, ja mitään oireita ei ole silloin tullut.

Vierailija
6/7 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kerroit nuo asiat Vierailija19:07. :) 

Vierailija
7/7 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orionin Bevita Eye silmävoide on ollut iso apu kuiville silmilleni. Siinä ei onneksi ole lanoliinia. Se on edullisempikin kuin Vitapos/Hylo Night -silmävoide, jonka valmistaa Ursapharm -firma.

Bevita Eye sisältää: A-vitamiinipalmitaatti 250 IU/g, nestemäinen parafiini, valkovaseliini.  https://www.yliopistonapteekki.fi/bevita-eye-a-silmavoide-5-g-73499

Nuo kolme ainesosaa ovat samat kuin VitaPos silmävoiteessa, joka siis nykyään kulkee nimellä Hylo Night. Erikoista, kun mainostavat, että vain nimi on muuttunut ja muuten se on täysin sama voide kuin ennenkin, mutta ennen putkilo säilyi avattuna puoli vuotta, enää vain kolme kuukautta. Mikä on muuttunut?

Ja miksi Ursapharm lisää siihen lanoliinin, kun kyseessä on silmiin laitettava aine. Ilmeisesti he eivät tiedä, että moni on sille allerginen. Onneksi Orionilla tietävät.

On erikoista, että silmävoidetta pitäisi laittaa kerralla niin paljon 0,5 cm -1 cm. Laitan yöksi tosi pienen pisaran - enintään 2 mm pituisen -  ja hyvin auttaa sekin. Geelitipat eivät auttaneet öiseen silmien kuivuuteen ollenkaan, mutta päivällä niistä sai vähän apua kun laittoi 3-5 krt/pv.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme