Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan jatkuvia ahdistuskohtauksia. Mitä tehdä NYT heti avun saamiseksi?

Vierailija
22.03.2022 |

Pitäisikö kävellä kunnan päivystykseen? Päivät menee kotona itkiessä, pelätessä ja murehtiessa. Olen nuori ja asun yksin joka ei todellakaan helpota tilannetta kun suunnaton ahdistus iskee. Päällepäin kaikki hyvin mutta sisältä hajoan palasiksi :(

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen keino on välttää niitä ajatuksia, jotka ahdistavat. Tunteet syntyvät aina ajatuksista. Jos ajattelet hyviä asioita, et voi ahdistua. Keskity hyviin, mukaviin, iloisiin, söpöihin asioihin. Älä katso tai kuuntele uutisia.

Ihminen itse päättää mihin kiinnittää huomionsa. Sinäkin voit päättää, että juuri tästä hetkestä lähtien kiinnität huomiosi vain positiivisia tunteita herättäviin asioihin.

VALITSE ILO. Se ei ole sen vaikeampaa, kun ei itse tee siitä itselleen vaikeaa. Kaikki on hyvin. Älä usko mitä media sanoo. Media pelottelee aina ihmisiä. Meillä on kaikki hyvin täällä Suomessa.

Katso ympärillesi, näetkö jossakin hätää?

Vierailija
22/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy hakemassa lääkäristä lääkettä kohtauksiin. Itse en ilman lääkkeitä jaksaisi ja pärjäisi.

Oulussa saa kohtauslääkkeeksi Ketipinoria ja Propralia. Ei auta hakea jos itsellä ei beetasalpaaja toimi tai ketiä ei voi käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä myös terveyskeskukseen päivystykseen vaikka heti.

Vierailija
24/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkikuismapillerit auttoi hormonaaliseen ahdistukseen. Voivat tosin heikentää ehkäisypillereiden tehoa. Kovaan ahdistukseen kokeilun hengitysharjoituksia.

Vierailija
25/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin apua olet vailla. Yritä päästä päivystykseen. Psykiatrisille sairaanhoitajille on viikkojen jono. Vaikka yrittävät sanoa että pitää ensin käydä psykiatrisella sairaanhoitajalla, vaadi lääkäriä. Ettei olo lähde tuosta huonontumaan enää. Itse jouduin lähtemään yksityiselle, kun eivät terveyskeskuksessa päästäneet läääkäriin. Näin Joensuussa. Maksoi yli sata euroa käynti. Mutta oli ymmärtäväinen lääkäri ja apua tuli.  Ahdistus on niin voimakas tunne, että sen kanssa on vaikea elää.

Vierailija
26/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitysharjoituksia suosittelen, vagus-hermon rentouttamista. YouTube tai Google neuvoo tarkemmin. Tsemppiä!

Vierailija
27/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Akuutti vaihe on ap:lla varmaan jo ohi, mutta vastaisuuden varalle ja muillekin:

Kylmä vesi tosiaan on avuksi, tai lumi/kylmäkalle. Vaikka edes kädet työntää kylmän vesihanan alle jos ei muuta konstia ole. Kylmä menee suoraan selviytymismekanismeihin aivoissa ja ohjaa ajatukset ahdistuksen ohi tärkeämpään eli selviytymiseen ja tällä lailla auttaa siinä hetkessä taittamalla ahdistuksen pahinta terää.

Toinen vinkki liittyy myös kehoon, eli lihasten jännitys. Menee esim. selkä seinää vasten istuma-asentoon polvet 90 asteen kulmassa, siis kuin näkymättömällä tuolilla istuisi. Kun reisilihakset huutavat tuskasta eivätkä enää jaksa, eivät ajatuksetkaan ole enää ahdistuksessa vaan kehossa. Edellisen voi tehdä vaikka pienessä vessassakin, kuten vesihanahommankin (jos tilanne iskee yllättäen tai ei ole mitään muuta paikkaa). Myös juoksulenkille voi lähteä ja mennä väsyttämään kehoaan, se toimii samoin.

Keho on aina tässä hetkessä läsnä eikä ole ahdistunut, joten saamalla huomion kiinnittymään siihen voi oloansa helpottaa yllättävänkin paljon akuutissa tilanteessa.

Nämä molemmat neuvot olen saanut psykiatrian poliklinikalta.

Vierailija
28/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaudu ahdistukselle. Käy seliinmakuulle ja hengittele syvään ja anna sitten ahdistuksen tulla. Kuuntele, mitä se haluaa kertoa sinulle ja mistä ahdistus kumpuaa. Rohkeasti vaan! Muista: ahdistus on vain tunne etkä sekoa tai kuole! Älä pakene tai kiellä ahdistuksen tunnetta tai se vahvistuu. Jos annat sille luvan tulla, voi olla, että tunne jopa laimenee tai häviää (paradoksaalinen intentio).

Vierailija
29/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koin hyväksi, kun itseäni ahdisti.

Vierailija
31/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kofeiini pois sekin aiheuttaa sydämen hakkaamista .

Vierailija
32/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaavassa tilanteessa parikymppisenä menin päivystykseen ja sanoin että en pysty olemaan. Ensin eivät meinanneet uskoa mutta pääsin lääkärille. Onneksi sattui fiksu. Sain ssri-lääkkeen jonka epätoivoissani aloitin ja siitä oli vuosia iso apu. Ssri:t auttaa tutkitusti paremmin ahdistukseen kuin masennukseen. Lääkkeen myötä jaksoin odottaa että pääsin psykologille, psykiatrille ja kela-terapiaan. Kävin useamman vuoden kun halusin vielä jatkaa omalla kustannuksella harvakseltaan, siitä oli niin iso tuki aikuistumisvuosina. Nyt 30+ ikäisenä nuo ajat ja oireet on takana ja olen tasapainoisempi ihminen. :) on oma perhe ym. Toivon sulle kaikkea hyvää ap, taistele että saat apua!

Vierailija
33/33 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risti rauhoittaa. Pidä ristejä esillä. ✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️✝️

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi