Miten teillä riittää rahat?
Miten teillä riittää rahat elämiseen? Olen ollut kohta 20 vuotta töissä ja nyt netto sellaiset 2000€ tuntuu että ei mitenkään riitä rahat. Taas on tilillä säästöineen noin 1000€, mutta maksamattomia laskuja on yli 800€. Vaikeuksia koskaan päästä plussan puolelle kk.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittele ne laskut, niin mietitään, mikä niistä on sun elintasoon turhaa.
Laina 520€, autot vähintään 500€ sähkö 230€ muut laskut, puhelimet, netit, vakuutukset, vesi, jäte jne.~400€ koira 50€. Vaatteet ja muu asuminen, 3 lasta. Vaimolla reilusti pienemmät tulot 1500€ netto. Laina 450 ilman turvaa, ruoka 600€, bensat yli 300€
Eli teillä on nettotulot yht. 3500. Nuo luetteloimasi maksut tekevät n. 3050 tai jonkin verran yli. Jää useita satasia vielä käyttämättä. Sitä paitsi noissa monissa menoissa on varmaan nipistämisen varaa.
Ja oisko myös jonkinlainen asenteen muutos paikallaan? Ette ole kovin hyvätuloisia ihmisiä, joten pitääkö elämäntyylinkään kovin hulppea olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina 520€, autot vähintään 500€ sähkö 230€ muut laskut, puhelimet, netit, vakuutukset, vesi, jäte jne.~400€ koira 50€. Vaatteet ja muu asuminen, 3 lasta. Vaimolla reilusti pienemmät tulot 1500€ netto. Laina 450 ilman turvaa, ruoka 600€, bensat yli 300€
Sähköön menee moniinkertaisesti kohtuulliseen kulutukseen nähden: Siitä vähintään 50% pois. "Muut laskut" -niputuksesta vähintään 50€ veks, niin jo jää pari sataa kuukaudessa säästöön.
Meillä pelkkä siirto on jo 200e ja sähkö 170e.
No nyt vähän kohtuullistamista siihen sähköntuhlaukseen!
Miten kun kaikki on jo tehty?
Siirron hintaan ei voi vaikuttaa.Kilowattituntiperusteiseen osaan sähkölaskusta voi vaikuttaa. Myös sähkönsiirron osalta. Paljonko menee kilowatteja kuukaudessa ja mihin?
Miten niin mihin?
Juljus kirjoitti:
Ei ne isot tulot vaan pienet menot.
Jätkä kirjoittaa vauvapalstalle omalla naamallaan 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköön menee moniinkertaisesti kohtuulliseen kulutukseen nähden: Siitä vähintään 50% pois. "Muut laskut" -niputuksesta vähintään 50€ veks, niin jo jää pari sataa kuukaudessa säästöön.
Siirron hintaan ei voi vaikuttaa.Kilowattituntiperusteiseen osaan sähkölaskusta voi vaikuttaa. Myös sähkönsiirron osalta. Paljonko menee kilowatteja kuukaudessa ja mihin?
Miten niin mihin?
Olen eri, mutta esimerkki ex-miehen sähkönkäytöstä: pöytäkone päällä aivan koko ajan, sillä vietetään aikaa tunteja päivässä. Kun on kotona niin telkkari on päällä, riippumatta siitä katsooko sitä kukaan. Valoja pidetään joka huoneessa päällä, sähkösaunassa käy 5-7 kertaa viikossa.
En osaa arvioida, paljonko noihin menee turhaan sähköä, mutta kun ex taivasteli isoa sähkölaskua niin väkisin mietin, kannattaisiko omaa käytöstään tarkastella.
Vertaulun vuoksi oma sähkönkulutus kt-kolmiossa max 150kwh kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin mihin?
Olen eri, mutta esimerkki ex-miehen sähkönkäytöstä: pöytäkone päällä aivan koko ajan, sillä vietetään aikaa tunteja päivässä. Kun on kotona niin telkkari on päällä, riippumatta siitä katsooko sitä kukaan. Valoja pidetään joka huoneessa päällä, sähkösaunassa käy 5-7 kertaa viikossa.
En osaa arvioida, paljonko noihin menee turhaan sähköä, mutta kun ex taivasteli isoa sähkölaskua niin väkisin mietin, kannattaisiko omaa käytöstään tarkastella.
Vertaulun vuoksi oma sähkönkulutus kt-kolmiossa max 150kwh kuussa.
Meillä ei ole sähkösaunaa ja valot ei ole turhaan päällä tai telkkari.
Iso omakotitalo.
Jätkä kirjoittaa vauvapalstalle omalla naamallaan 🤣[/quote]
Kyllä. Ja omalla nimelläkin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teillä on nettotulot yht. 3500. Nuo luetteloimasi maksut tekevät n. 3050 tai jonkin verran yli. Jää useita satasia vielä käyttämättä. Sitä paitsi noissa monissa menoissa on varmaan nipistämisen varaa.
Ja oisko myös jonkinlainen asenteen muutos paikallaan? Ette ole kovin hyvätuloisia ihmisiä, joten pitääkö elämäntyylinkään kovin hulppea olla?
Olen samaa mieltä, että kyllähän tuossa varmasti karsimisen varaa olisi, mutta en silti kutsuisi tuollaista mitenkään hulppeaksi elämäksi. Ihan tavallista elämäähän se on, paitsi hyvin autopainotteista. Ei siis mitään erikoisen hienoa edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 3500 netto yhteensä? Ja siitä menee 1000 lainoihin?
Kiinnitä huomiota kohtiin autoT, muut laskut ja puhelimet/netit....
Ei riitä, aina jää miinukselle kun tili tuli ja meni. Loppukuu on aina yhtä kärvistelyä. Pienet tulot selittää kaiken, kaikki kun kallistuu niin ei vain jää rahaa, kaikki ostokset ja tilaukset on lopetettu, mitään nautintojuttuja, ei voi edes ajatella, kun rahat loppuu, niin se on siinä se kuukausi. Mistään ei tule lisää.
Sanon tähän vain, että ruoka, talous ja wcpaperit ja pesuaineet menee kuukausibudjettiin, johon säästän oman osani. Vuokrasta maksan puolet, autoni vakuutuksen ja puhelinlaskun maksan, ja auton osamaksun, ja nyt sitten tuli tankki täyteen bensaa, lääkkeet ja vitamiinit, joten hyvä, ettei mennyt miinukselle.
Olen karsinut kaiken turhan pois. Minulla ei ole mitään maksullisia palveluita kotona, ruoat teen itse puhtaista raaka-aineista, ostan paljon punalaputettuja tuotteita ja laitan pakastimeen, ostan tarpeeseen (en huvikseen), kuljen fillarilla/kävellen/bussilla (onneksi on julkiset käytössä), autoa käytän vaan mökkireissuihin. Mulla jää joka kuukausi säästöön jonkun verran mutta vain siksi että seuraan rahankäyttöäni todella tarkasti. Kun seuraan menojani, saan siis säästettyä esim tulevia vakuutusmaksuja varten.
Toki mulla on työpaikan puolesta terveydenhoito ja puhelin. On mulla myös oma terveysvakuutus, jota olen maksanut koko ikäni ja kolme kertaa siihen joutunut turvautumaan. Taloyhtiössä on ilmainen nettiliittymä kun käytän perusliittymää, jolla pärjään ihan hyvin.
Tulot eivät ole suuret mutta eipä ole menotkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli 3500 netto yhteensä? Ja siitä menee 1000 lainoihin?
Kiinnitä huomiota kohtiin autoT, muut laskut ja puhelimet/netit....
Puhelimiin ja nettiin menee kyllä jonkin verran rahaa, ja koska ovat nykymaailmassa sen verran tärkeä osa informaatiota ja yhteydenpitoa, etten ainakaan itse ehdottaisi niistä luopumista. Ei se oikein ole realismia. Jotain halvempia liittymätyyppejä tai hitaampaa nettiyhteyttä voi tietysti harkita, mutta sellainen ei silti ole ratkaisevaa. Kyllähän tuossa esimerkissä eniten rahaa menee autoihin.
Ihan hyvin riittää, ja on aina toistaiseksi riittänyt, oli tulot mitä vaan nollasta eteenpäin. Olen aika varautunut ja suunnitelmallinen luonne, joten mulla on aina talousexcel, josta löytyy pidemmän tähtäimen säästösuunnitelma ja kuukausitasoinen kuluseuranta. Pidän huolen, että mulla on aina puskuria ja että tulot on suuremmat kuin menot. Tilapäisesti toki jälkimmä'isesti on joutunut joustamaan, mutta silloin se puskuri pelastaa.
Nyt parhaillaan on oikein keskiluokkaiset tulot, 2400€/kk. Siitä säästän vähintään 834€/kk.
Ja minä en ymmärrä, miten aikuisilla puolison kanssa elävillä ihmisillä ei rahat riitä?! Meidän työssä netto on noin 1800 €/ kk. (Voisin kuvitella, että kaikilla suunnilleen sama vero%.) Työkavereilla ei lapsia, tai lapset alkuisia, ja rahat tuntuvat riittävän vain pariksi viikoksi kuukaudessa. En oikeasti vain ymmärrä, mihin ne sen rahan tuhlaa?? Itse jään joka kuusta 200-500 € plussalle, alaikäiset lapset kotona. Ja vaikka mulla puoliso olisi parempituloinen kuin heillä, niin on meillä myös isommat kulut isommasta asunnosta ja huollettavista lapsista.
Ihan nyt vaan tuli mieleen, kun palkkapäivä ensi viikolla ja pari viikkoa tässä jo kuunnellut kun rahat on loppu.
Mullakin netto n. 2000 eur ja tuntuu että kaikki tulot menee ihan "peruselämiseen". Ehkä tää oma kulutus on sit kuitenkin aika leveää. Tuntuu vaan, etten osta mitään, enkä tee mitään ja silti tili hupenee ennen palkkapäivää.
Suu säkkiä myöten, aina.
Parempina aikoina jäi säästöön paljon vaikkei mistään luopunutkaan. Nyt kun palkka pienempi, pienillä toimenpiteillä jää silti vähän säästöön. Mikään pyykkikoneen hajoaminen ei vie vararikkoon.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Tämän vuoden osalta säästämisaste noin 60% ja sijoituksiin on mennyt noin 35000 €.
No koko ajan huonommin. Opintotuki, asumistuki, osa-aikatyön palkka, lapsilisät tekee n. 2000€ nettona kuussa käteen. Elätän sillä itseni ja kaksi lasta.
Valmistuminen ei helpota asiaa, kun sit saa vaan palkasta sen 1800€ nettona käteen ja opintotuki + asumistuki tippuu pois, eli jippijaijee :)
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis ap
Aika moni muu saman tulotason ihminen asuu halvemmin kerrostalossa - noista jätemaksuista päättelen, että teillä on omakotitalo. Ja jos asuu kaupungissa, ei ole autoa. Myös lainojen ottoa vältetään. En siis sano, että teillä olisi mitään turhaa tuossa, vaan vastaus kysymykseesi, miten rahat riittävät, on se että elintaso ja elämänmuoto ovat erilaisia.
Hyvin riittää. Miehellä nettopalkka n. 2500e kuussa ja minulla kotihoidontuki 200e. Meillä on kaksi lasta. Asutaan velattomassa kaksiossa ja tästä se isoin säästö tulee. Isomman asunnon ehtii hommata sitten, kun palaan töihin.
Kilowattituntiperusteiseen osaan sähkölaskusta voi vaikuttaa. Myös sähkönsiirron osalta. Paljonko menee kilowatteja kuukaudessa ja mihin?