Alkoholisti ja "mahdollistaja"?
Eräs läheinen ihminen tuhosi terveytensä alkoholilla ja menehtyi. Kävi ilmi, että lähipiirissä oli ns. mahdollistaja, joka konkreettisesti kantoi sitä alkoholia sille jo terveydeltään heikentyneelle alkoholistille.
Yritin puhua alkoholistille itselleen alkoholinkäytön lopettamisen tärkeydestä. Mahdollistaja ihmetteli, kuka oli puhunut sellaisia ja vähän naureskeli asialle. En kertonut, että minä koetin saada läheistäni raitistumaan.
Miten opin olemaan katkeroitumatta asiasta? Se mahdollistaja ei ymmärrä omaa vastuutaan tilanteessa. En usko, että sanomani kommentit auttaisivat lainkaan. Tuntuu todella pahalta vain ja epäilin jo etukäteen, että tilanteessa käy huonosti. Yritin varoittaa alkoholistia siitä mahdollistajasta ja pyysin, että hän vastustaisi sitä houkutusta ja bileiltoja/ryyppäämistä/pullojen hakua. Jostain syystä mahdollistajan lähipiiristä moni on juonut itsensä hautaan. Ihmettelen tämän henkilön moraalia ja omaatuntoa.
Onko kokemuksia vastaavista kuvioista muilla ja miten selvittelitte tilanteen?
Kommentit (14)
Alkoholisti onnistuu aina hankkimaan haluamansa alkoholin. Ihan sama, tuoko sen kotiovelle trokari vai oma perheenjäsen vai jaksaako juoppo itse käydä Alkossa. Kukaan ulkopuolinen ei voi mitään toisen ihmisen alkoholismille. Halu parantua sairaudesta pitää olla ihmisellä itsellään.
Alkoholistin ympärillä on laskettu olevan noin 16 henkilöä, jotka kärsivät hänen juomisestaan. Nämä ovat perheenjäseniä, naapureita, ystäviä, työtovereita jne. Mahdollistaja on myös naapuri, joka suostuu sietämään juomisesta johtuvia häiriöitä tai työtoveri, joka suostuu joustamaan juopon hyväksi.
Toivon että kaikki alkoholistit kuolevat siihen viinaan ja hyvin nopeasti.
Entisen alkoholistin puoliso joka pisti alkoholistin pihalle ihan keskenään juttelemaan sille pullolleen.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että kaikki alkoholistit kuolevat siihen viinaan ja hyvin nopeasti.
Entisen alkoholistin puoliso joka pisti alkoholistin pihalle ihan keskenään juttelemaan sille pullolleen.
Varmaan helppo huudella, jos ainoa kokemus alkoholistista on exästä, joka on helppo laittaa "pihalle". Miltä tuntuisi, jos se alkoholisti olisikin vanhempasi, oma lapsesi tai sisaruksesi? Entäpä, jos se alkoholisti on muuten hyvä ja välittävä ihminen, mutta ainoa ongelma on se addiktio alkoholiin ja ryyppäämiseen? Ja henkilö ei edes juovuksissaan tee muille mitään/sekoile, vaan tuhoaa terveytensä lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti onnistuu aina hankkimaan haluamansa alkoholin. Ihan sama, tuoko sen kotiovelle trokari vai oma perheenjäsen vai jaksaako juoppo itse käydä Alkossa. Kukaan ulkopuolinen ei voi mitään toisen ihmisen alkoholismille. Halu parantua sairaudesta pitää olla ihmisellä itsellään.
Alkoholistin ympärillä on laskettu olevan noin 16 henkilöä, jotka kärsivät hänen juomisestaan. Nämä ovat perheenjäseniä, naapureita, ystäviä, työtovereita jne. Mahdollistaja on myös naapuri, joka suostuu sietämään juomisesta johtuvia häiriöitä tai työtoveri, joka suostuu joustamaan juopon hyväksi.
Mielestäni mahdollistaja on ainoastaan sellainen, joka tukee humalahakuista juomista esim. ostamalla tai viemällä alkoholia alkoholistille. Tai sitten sellainen, joka huomaa tilanteen, muttei sano mitään tai ohjaa hoitoon. Tuomitsijoita ja kiusaajia maailmassa on jo tarpeeksi, joten mitään paheksumista ei tarvita ainakaan Suomessa enää yhtään lisää.
Sanon näin, vaikka en ole koskaan ollut kiinnostunut alkoholista ja minua on paheksuttu vain muista (tuntemattomista) syistä. En siis itseäni puolustele, vaan haluaisin, että alkoholistit saisivat oikeasti apua.
Ei siitä alkoholismista voi toisia ihmisiä syyttää. Juoppo toki hakee kaikkia syitä juomiselleen, mutta ongelma ja ratkaisu löytyy vain peiliin katsomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä alkoholismista voi toisia ihmisiä syyttää. Juoppo toki hakee kaikkia syitä juomiselleen, mutta ongelma ja ratkaisu löytyy vain peiliin katsomalla.
Ei voi syyttää, mutta olen havainnut tilanteen, jossa tuttu osti läheiselleni viinaksia säännöllisesti ja oli kannustava tekijä siinä ryypiskelyssä. Läheiseni oli liiankin kiltti ihminen ja vähän muiden vietävissä. Se mahdollistaja oli myöskin ryypiskelyn perään ja hyötyi tilanteesta myös.
Olen todella katkera ja koetin varoittaa läheistäni siitä tutustaan useammankin kerran. Läheiseni tiedosti tilanteen, muttei kyennyt vastustamaan sitä tuttuaan, joka piti yllä sitä ryyppäystä ja veti mukanaan rappioelämään. Toki läheiseni itse kumosi ne lasilliset suuhunsa, mutta mahdollistaja pahensi asiaa. Läheiseni elämä saattoi jäädä lyhyemmäksi sen alkoholin ja juomisen mahdollistajan toiminnan vuoksi.
Ei kukaan muu alkoholistia pysty käskemään lopettamaan. Olet vihainen väärälle ihmiselle.
Terv alkoholistin ex-vaimo
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan muu alkoholistia pysty käskemään lopettamaan. Olet vihainen väärälle ihmiselle.
Terv alkoholistin ex-vaimo
Tässä tapauksessa alkoholisti yritti vähentää juomistaan edes. Mahdollistaja naureskeli asialle ja kantoi lisää viinaa alkoholistille. Menetin tämän läheiseni lopulta osin alkoholinkin heikentämän/tuhoaman terveyden vuoksi. On todella paha olla ja koetan käsitellä asiaa miettimällä tätäkin puolta asiasta. Mielestäni mahdollistaja pahensi tilannetta, vaikkei ollutkaan syyllinen itse alkoholismiin.
Alkoholisti itse syyttää kaikkia muita. "En minä mutta kun vaimo on sellainen ämmä".
Ihmiset voivat syyttää ilman alkoholismiakin muita.
Se on luonteenpiirre, eikä johdu alkoholista.
Alkoholi on aine, josta tulee riippuvaiseksi, kun sitä usein juo.
Ahdistunut hakee apua alkoholista, koska vaikutus on nopeaa. Ja olo helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti itse syyttää kaikkia muita. "En minä mutta kun vaimo on sellainen ämmä".
Läheiseni ei syyttänyt muita, muttei perustellut juomistaan myöskään. Hänellä oli vain addiktio siihen juomiseensa. Ilmeisesti "hoiti" stressiä ja lievää masennusta sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv alkoholistin ex-vaimoTässä tapauksessa alkoholisti yritti vähentää juomistaan edes. Mahdollistaja naureskeli asialle ja kantoi lisää viinaa alkoholistille. Menetin tämän läheiseni lopulta osin alkoholinkin heikentämän/tuhoaman terveyden vuoksi. On todella paha olla ja koetan käsitellä asiaa miettimällä tätäkin puolta asiasta. Mielestäni mahdollistaja pahensi tilannetta, vaikkei ollutkaan syyllinen itse alkoholismiin.
Alkoholistilla on ollut oma ongelma. He hakeutuvat itse ryyppäävien seuraan. Minunkin exällä oli ihan mukavia ystäviä nuorempana. Kun hänen alkoholinkäyttö paheni, hän käyttäytyi huonosti näiden mukavien ihmisten kanssa kutsuilla ja konserteissa. Meitä ei enää kutsuttu heidän mukaan. Hän alkoi viihtyä yhä pidempään pikkujouluissa ja kaiken maailman kissanristiäisissä. Minä lakkasin käymästä hänen kanssa niissä. Hänen ystäväporukka alkoi muuttua sellaiseksi, jossa ryyppääminen oli hyväksyttävää, ei ollut perhettä, olivat jopa 20 vuotta häntä nuorempia.
On ihan mahdollista, että tuosta tuttavasta tuli läheisesi ystävä juuri siksi, että hänen kanssa pystyi juomaan.
Et pääse surusta irti etsimällä syyllisiä kaikista muista ja takertumalla katkeruuteen.
Alkoholismi ei ole jotain jolle sinä olisit voinut tehdä jotain
Jos läheisesi ei olisi ollut tuon ihmisen tuttava, hän olisi löytänyt jotain muuta seuraa, jossa juomista ei kritisoida. Se kuuluu tuon riippuvuuden kuvaan.
Kannattaisi puhua tästä jonkun terapeutin kanssa, joka tuntee päihdetyötä.
Se mahdollistaja ei sitä sun läheistäsi tappanut, vaan se viina, jonka se läheinen joi. Kun mun äiti meni siihen kuntoon, että ei enää alkoon kyennyt (läheiset oli lopettaneet alkon oston ja tarjoilun hänen läheisyydessään jo vuosia aiemmin), alkoi tilailemaan naapureita lasteja. En katso, että ne naapurit mun äidin tappoi. Ihan hän itse sen teki.
Mahdollistaja ei ymmärrä /halua ymmärtää omaa osuuttaan asiassa. Tässä parisuhteessa molemmat on saaneet toisiltaan jotain, vrt. paksunahkainen narsisti ja ohutnahkainen narsisti.