Mistä hautajaiskukat kannattaa hankkia? Kunnasta jossa hautajaiset pidetään vai omasta kaupungista?
Kommentit (14)
Itse oon ottanut ne aina niin, että ne on valmiina toimitettuna sinne kappeliin kun menen paikalle. Eihän niiden nyt kestää tarvitse kun tunnin verran...
Vierailija kirjoitti:
Sen lisään vielä että eräs kukkakauppa mainosti että tuovat kukat kirkkoon. t.ap
joo, tää on hyvin yleinen toimintamalli. Suosittelen tätä.
Ihan turhaahan noihin on rahaa käyttää. Kyllä yksi kukkanen hyvin riittää, jonka voi käydä ostamassa matkalla tilaisuuteen. Asiat ihmisen kanssa pitää selvittää ja tuki ja arvostus osoittaa vielä tämän eläessä, jos siis sellaiseen on tarvetta. Ei sitä huonoa omaatuntoa puhdisteta kalliilla hautajaiskukilla, vaikka moni sitä yrittääkin.
Helpoin ottaa kukat kirkkoon toimitettuna. Käyttäisin tätä.
Valmiiksi kirkkoon toimitetut kukat paikallisesta kukkakaupasta on kätevintä. Sen kukkapuskan kuskaaminen saattaa olla hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaahan noihin on rahaa käyttää. Kyllä yksi kukkanen hyvin riittää, jonka voi käydä ostamassa matkalla tilaisuuteen. Asiat ihmisen kanssa pitää selvittää ja tuki ja arvostus osoittaa vielä tämän eläessä, jos siis sellaiseen on tarvetta. Ei sitä huonoa omaatuntoa puhdisteta kalliilla hautajaiskukilla, vaikka moni sitä yrittääkin.
Niin, ehkä jotkut noinkin. Mutta isot hautajaiset ovat nykyään aikalailla minimissä ja yleensä hautajaisiin menevät vain ne lähimmät.
Äiti teki kerran niin että osti kotikaupungistaan hautajaiskukat 500 km:n päässä oleviin hautajaisiin. Keskikesällä.
Seuraaviin hautajaisiin sitten tilasikin jo kukat paikallisesta liikkeestä ja kappeliin toimitettuna. Kokemus opettaa.
Kyllähän ne hyvinä säilyy kunhan ei nyt mikään hirveä helle ole. On kuitenkin aseteltu kosteaan "sieneen".
Mielestäni kukkavihko on hieno perinne, eikä siitä tarvitse nykyisen minimalismin takia luopua.
Ihan turhaahan tässä on rahaa käyttää yhtään mihinkään, sanovat ankeuttajat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne hyvinä säilyy kunhan ei nyt mikään hirveä helle ole. On kuitenkin aseteltu kosteaan "sieneen".
Mielestäni kukkavihko on hieno perinne, eikä siitä tarvitse nykyisen minimalismin takia luopua.
Ihan turhaahan tässä on rahaa käyttää yhtään mihinkään, sanovat ankeuttajat.
Eli on fiksua käyttää kymmeniä euroja kukkakimppuun, joka on 20 min arkun vieressä ja sitten menee roskiin? Suurin osa vainajista tuhkataan nykyään, joten kukat ei jää minnekään haudalle. Nykyään suositaankin yhtä kukkaa arkulle ja usein omaiset toimittaa ne kukat sinne valmiiksi (eli vieraiden ei tarvitse tuoda mitään mukanaan).
Ostin Ruotsista mukaan Suomeen. Suomessa töysin ylihinnoitettu jos tilaa hautajaisiin. Eikä vastaa kuvien kimppuja.
Jos on köyhä työtön niin ei silloin kovinkaan kauaa tarvitse miettiä, että käyttääkö vähät rahansa omaan ruokaansa ja laskuihinsa vai näyttäviin turhiin hautajaiskukkiin. Oikeasti parasta, jos joku uskaltaa pitää vain yhden kukan hautajaiset ja vielä parempi jos täysin kukattomat. Nekin resurssit, pellot, vedet jne.,jotka kuluvat kukkien viljelyyn ja kasvatukseen voisi käyttää mielummin ruoantuotantoon. En ole kovin ekologinen yleisesti, mutta kukkavastainen olen ja pidän tätä jo ekotekonakin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, eivät ne kukat ole vainajaa varten, vaan muita hautajaisvieraita!
Mitä suureellisempi kukkalaite, sitä enemmän olen vainajaa "rakastanut"!
Katsokaa kaikki, kuinka minulla on varaa!
Ihan ensimmäisenä kannattaa miettiä sitä, miten ne saa kuskattua. Jos autolla menee, niin saattaa olla tilaa, meillä ei ollut, kun oli 5 henkilöä ja matkatavarat mukana.
Kesällä ja talvella kuljettaminen voi olla ongelma helteen tai pakkasen takia. Pariin hautajaisiin olemme tilanneet itse. Yksiin sisareni hoiti tilaukset muidenkin puolesta, kun oli paikan päällä, niille oli toimitus kappeliin.
Viimeisimmissä hautajaisissa ostin vain normaalin kimpun paikan päällä. Vaikka ne kukat jäisivätkin hautakummulle, niin aika monet niistä on entisiä jo seuraavana päivänä, jos on talvipakkanen.
Sen lisään vielä että eräs kukkakauppa mainosti että tuovat kukat kirkkoon. t.ap