Opettajakollegat: Miten suojaatte yksityisyyttänne?
Minä olen lukion lehtori, ja olen tehnyt yhteystiedoistani (osoite, puhelinnumero) salaiset niin, että niitä ei saa numeropalvelusta. Toki tiedostan, että osoite löytyy vielä internetistä (väestörekisterikeskuksen osoitepalvelu.net). Ajan myös joka päivä autolla töihin, ja joku voi ottaa ylös rekisteritunnuksen ja myös sitä kautta saada tietoonsa osoitteeni.
Asun kerrostalossa aivan baarin vieressä, ja viimeinen asia johon haluaisin herätä yöllä on ovisummeri, jota joko nykyiset tai entiset opiskelijani soittavat yöllä (nimeni on suht harvinainen ja se lukee myös oikean asunnon numeron kohdalla). Näin ei ole vielä käynyt, mutta sukunimen poistaminen ovisummerin vierestä on kyllä käynyt mielessä. Rapun aulassa olevasta taulusta tai kotiovesta en ehkä alkaisi sukunimeä poistamaan.
Miten teillä, arvon kollegat?
Kommentit (61)
Hahaa. Sehän on kollega Porvoon lukiosta!
t lukion ope
Kuulostat hieman vainoharhaiselta. Vihaavatko opiskelijat yleisesti sinua, kun pelkäät tuollaisia?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:37"]
En kyllä ymmärrä miksi opettajan täytyisi mitenkään erityisesti yksityisyyttään suojata. Baari-illan jälkeen varmasti aika harvalla tulisi mieleenkään ruveta jotain asukkaiden nimilistoja ovenpielestä, vaikka kuinka baarin vieressä asuisit.
[/quote]
Vaikka eivät niitä selaisikaan, osa oppilaista varmasti tietää joka tapauksessa missä talossa asun. Ja kännipäissä voi tehdä kaikenlaista typerää.
En anna puhelinnumeroani oppilaille enkä heidän vanhemmilleen. En myöskään puhu perheasioistani ym. yksityisistä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:37"]
En kyllä ymmärrä miksi opettajan täytyisi mitenkään erityisesti yksityisyyttään suojata. Baari-illan jälkeen varmasti aika harvalla tulisi mieleenkään ruveta jotain asukkaiden nimilistoja ovenpielestä, vaikka kuinka baarin vieressä asuisit.
[/quote]
Vaikka eivät niitä selaisikaan, osa oppilaista varmasti tietää joka tapauksessa missä talossa asun. Ja kännipäissä voi tehdä kaikenlaista typerää.
[/quote]
Joo, niin varmasti tietävät. Minäkin tiesin lukioaikana missä muutama opettaja asuu, kuten myös kaverini tiesivät. Koskaan ei sillä tiedolla kukaan mitään tehnyt. Usko pois, ei niitä nuoria sinun elämäsi niin paljoa kiinnosta, että varta vasten haluaisivat sinua häiritä.
En ole ikinä kuullut että ketään lukiolaista kiinnostaisi soitella kännissä reksin summeria.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:43"]
En ole ikinä kuullut että ketään lukiolaista kiinnostaisi soitella kännissä reksin summeria.
[/quote]
Missä luki että ap olisi rehtori? :D hän kirjoitti LEHTORI.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:41"]
En anna puhelinnumeroani oppilaille enkä heidän vanhemmilleen. En myöskään puhu perheasioistani ym. yksityisistä.
[/quote]
Samoin. Minulla ei myöskään ole FB-tiliä tai muutakaan vastaavaa sivua missään, mihin oppilaat voisivat jotain kautta päästä katsomaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:43"]
[/quote]
Missä luki että ap olisi rehtori? :D hän kirjoitti LEHTORI.
[/quote]
No hitto, minäkin luin, että rehtori! Piti oikein tarkistaa.
t. äidinkielen opettaja
En ole opettaja, mutta vastaavanlaisessa työssä kuitenkin. Tiedoksi teille muillekin: suurin osa ihmisistä on ihan ok, joukkoon mahtuu kuitenkin aina sekopäitä. Olen tavannut työssäni yhden sekopään, jota todellakin pelkään.
Puhelinnumeroani ja osoitettani ei saa mistään palvelusta. Ei myöskään lasteni numeroita. Lasteni kuvien julkaiseminen on kielletty niin koulussa kuin harrastusporukoissakin. Harrastuporukoiden listoilla ei saa julkaista osoitettani. Netistä ei löydy googlettamalla kuvaani eikä mitään tietojani. Autoni rekisterinumerolla saa vain nimeni.
Joo, väsyneenä luin että rehtori. Mutta ihan sama, miksi ketään kiinnostaisi missä asut.
Joskus yksityisyyden suojaaminen kannattaa: Erästä opettajatarta oli oppilas uhannut tuhopoltolla. Tämä opettajatar asui vanhassa 1800-luvulla rakennetussa puutalossa...
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:49"]
En ole opettaja, mutta vastaavanlaisessa työssä kuitenkin. Tiedoksi teille muillekin: suurin osa ihmisistä on ihan ok, joukkoon mahtuu kuitenkin aina sekopäitä. Olen tavannut työssäni yhden sekopään, jota todellakin pelkään.
Puhelinnumeroani ja osoitettani ei saa mistään palvelusta. Ei myöskään lasteni numeroita. Lasteni kuvien julkaiseminen on kielletty niin koulussa kuin harrastusporukoissakin. Harrastuporukoiden listoilla ei saa julkaista osoitettani. Netistä ei löydy googlettamalla kuvaani eikä mitään tietojani. Autoni rekisterinumerolla saa vain nimeni.
[/quote]
Lisään vielä, että vaikka kukaan oppilaistasi ei olisi kiinnostunut, jonkun äiti tai isä voi olla tuo sekopää. Voi pillastua esim siitä, jos annat heidän mielestään väärän arvosanan oppilaallesi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:37"]En kyllä ymmärrä miksi opettajan täytyisi mitenkään erityisesti yksityisyyttään suojata. Baari-illan jälkeen varmasti aika harvalla tulisi mieleenkään ruveta jotain asukkaiden nimilistoja ovenpielestä, vaikka kuinka baarin vieressä asuisit.
[/quote]
Öö? Asut vissiin jossain isossa kaupungissa, kun ei ole moinen käynyt mielessä. Isäni on opettaja pienellä (n.3000 asukasta) paikkakunnalla, ja todellakin hänelle soitellaan kotiin kännissä pilapuheluita ja perjantaiöisin ajetaan talon ohi ja luukutetaan musiikkia. Kerran myös hänen autonsa renkaat oli puhkottu kylän ainoan pubin edustalla, kun isä lähti kuskiksi minulle ja kavereilleni :) ja on vielä ihan kohtuu tykätty opettaja (tiedän kun itse kävin samaa koulua) ja opettaa kohtalaisen vähän vihattua ainetta (puukässä). Että voin vain kuvitella sitä häiriköintiä, jota ikävien aineiden kuten kielet tms. ja muutenkin "inhokkiopet" joutuvat kohtaamaan. Myös vanhemmat ovat isääni ahdistelleet, viikonloppuisin ja loma-aikoina.
Turhaan oot vainoharhainen, ei ketään kiinnosta. Joskus olen yrittänyt etsiä jotain tietoa opettajistani ihan mielenkiinnosta kun ne on henkilöinäkin vaikuttaneet kivoilta ihmisiltä ja on fb sivunkin kautta paljastunut mielenkiintoisia juttuja (siis mielenkiinnonkohteita ym). Mutta osoite te tai puhelinnumero on kyllä viimeisin tieto mitä haluaisin, miksi haluisin mennä soittelemaan jonkun opettajan ovisummeria tai alkaa soittelemaan? Ei mua niin paljon kiinnosta 20-40 vuotta mua vanhempi ihminen joka on mulle auktoriteettiasemassa
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 21:49"]En ole opettaja, mutta vastaavanlaisessa työssä kuitenkin. Tiedoksi teille muillekin: suurin osa ihmisistä on ihan ok, joukkoon mahtuu kuitenkin aina sekopäitä. Olen tavannut työssäni yhden sekopään, jota todellakin pelkään.
[/quote]
Sekopäitä on. Kyllä mulle on laiteltu pilaviestejä yms. Usein vanhemmat on pahempia tässä kuin oppilaat itse. Olen luokanopettaja.
En ole kokenut tarvetta minkäänlaisille erityistoimille. Puhelinnumeron saa numerotiedustelusta ja osoitekin ihan normaalisti löydettävissä. FB-kavereiksi en hyväksy oppilaita.
Oppilaita tuskin kiinnostaa mun tylsä keski-ikäiselämä.
Mulla myös nuo, että en anna puhelinnumeroani enkä puhu yksityisasioistani. Joo, oppilaat tietävät, tätä minulla on lapsi, mutteivät miehen tai lapsen nimiä, miehen työtä, lapsen ikää tms. Se riittää. Jos joku oikeasti haluaa saada tietoni selville, se onnistuu jotain kautta kyllä. Siksi en ole (vielä) numeroani tai osoitettani salaiseksi laittanut.
Olen opettanut yleisopetuksen koulussa sekä parissa erityisympäristössä, eli riskit noin niinku teoriassa häiriköintiin ovat suuret, mutta mitään ei ole ollut.