Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Ruotsissa asuvien perushenkilötiedot löytyy googlaamalla?

Vierailija
21.03.2022 |

Vaikuttaa siltä, että melkein kaikkien osoite, syntymäaikatiedot, asuinkumppaneiden tiedot jne. on julkisia. Olen googlannut kaikki Ruotsissa asuvat kaverini ja sieltä on löytynyt kaikkien syntymäpäivä, ikä valmiiksi laskettuna, osoite jne. Usein löytyy myös talon tiedot, vuokratietoja, asunnon arvo jne. suhteellisen yksityiskohtaisia tietoja. Myös kumppaneiden ja kämppisten nimet listattu.

Tiedättekö miksi? :D Haluaisin itse muuttaa Ruotsiin mutta en todellakaan halua ikää, osoitetietoja ym. kaikkien nähtäville. Vaikuttaa todellakin siltä, että ne vaan ovat julkisia kaikille. Eikö tätä saa itse päättää? Missä GDPR? Mitä jos joku saa stalkkereita?

En vain ymmärrä.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Täytyyhän ne saada pyynnöstä jotenkin piiloon, jos vaikka on stalkkerin vainoama tms.

Vierailija
2/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Täytyyhän ne saada pyynnöstä jotenkin piiloon, jos vaikka on stalkkerin vainoama tms.

Kyllähän ne järjen mukaan saa piiloon, mutta ihmettelen vain miksi jokaisen henkilön kohdalla ne on aina näkyneet. Ei edes tarvitse kirjautua sisään minnekään, tiedot vaan ovat julkisia. Uskoisin että kaverini olisivat halunneet tietonsa piiloon jos sen kerta voi valita. Itselläni on harvinainen nimi ja olisi aika helkkarin ahdistavaa että kaikki tiedot löytyy yhdellä googlauksella ihan kaikille.

Pitänee kysyä näiltä Ruotsi-tutuilta että mikä on homman nimi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamisesta en tiedä, mutta hitta.se -sivustolta ainakin löytyy.

Vierailija
4/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hitta.se kertoo osoitteen ja asukkaat.

ratsit.se kertoo jos on rikkonut lakia.

flashback.org on myös paljon käytetty.

Asuttu ruotsissa 20v aikoinaan ja ikinä ei ole ikävä sitä maata.

Vierailija
5/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On arviota talon arvosta, minkä auton omistaa, paljonko asuinalueella tienataan, missä hallituksissa istuu jne. Tosi creepyä

Vierailija
6/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei?

Vierailija
7/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan he joilla ei ole kokemusta Ruotsissa asumisesta eivät tajua millaista se on.

Vierailija
8/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa pidetään tietojaan salaavaa hämärätyyppinä. Työhakemuksissa pitää olla valokuvakin.

Vierailija
9/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä siis perustuu ja eikö noita tietoja saa piiloon? Ihan todella ahdistavaa harvinaisella suomalaisella nimellä kun kaikki löytyy heti googlaamalla.

Vierailija
10/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On arviota talon arvosta, minkä auton omistaa, paljonko asuinalueella tienataan, missä hallituksissa istuu jne. Tosi creepyä

Asuinalueen äänestetyimmät puolueet jne.

Vierailija
11/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tuolta tiedon, että vanha tuttuni on kuollut. Ikävä juttu, mutta en lähettele enää postia.

Vierailija
12/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni on, että Ruotsissa on paljon hankalampaa kuin Suomessa saada kaikki yhteystietonsa salaisiksi.

Ollaan kavereiden kanssa ihmetelty esimerkiksi hitta.se-palvelun antamia tietoja.

Vierailija
13/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti luottotiedotkin pystyy katsomaan kuka vain, huh huh.

Vierailija
14/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluavat tarkastaa Ratsitista esimerkiksi lapsiin rikoksia kohdistavat naapurustosta ennen kuin vuokraavat tai ostavat asunnon. Se on sentään järkevä juttu. Samoin alueen naisiin kohdistuvat seksuaalirikokset voi selvittää sieltä jos kotimatka puiston poikki illalla arveluttaa.

Vierailija
15/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni on, että Ruotsissa on paljon hankalampaa kuin Suomessa saada kaikki yhteystietonsa salaisiksi.

Ollaan kavereiden kanssa ihmetelty esimerkiksi hitta.se-palvelun antamia tietoja.

EIkö edes GDPR tule tässä vastaan? Ihan järjetöntä touhua ettei osoitettaan ja syntymäaikaansa saa piiloon. Syntymäajan avulla voi arvata esim. henkilötunnuksen.

Vierailija
16/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan he joilla ei ole kokemusta Ruotsissa asumisesta eivät tajua millaista se on.

Ajatellaan, että joo onhan se pohjoismaa eikä hirveästi eroa Suomesta. No voin sanoa että totta helvetissä eroaa eikä mitenkään positiivisesti. Kaikki jotka valittavat Suomesta voisivat kokeilla Ruotsissa asumista. Tällä en tarkoita sitä, etteikö Suomesta saisi valittaa.

Vierailija
17/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin lait sallivat?

Vierailija
18/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti luottotiedotkin pystyy katsomaan kuka vain, huh huh.

Sairaaksi menee..

Tietääkö kukaan mikä tässä on takana, mikä laki sallii tämän? Suhteellisen järjetöntä touhua ettei ole oikeutta perusyksityisyyteen.

Vierailija
19/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pitää itse poistaa ja kieltää Ruotsissa.

Siellä saa olla täysin anonyymi, jos niin tahtoo.

Minulla asuu sukulainen Ruotsissa ja hän on itse laittanut kaikki tietonsa salaisiksi.

Taas nähdään se, miten hyvin meillä Suomessa asiat.

Meillä noudateteaan tietoturvaa ja yksilönsuojaa tosi tarkasti.

Ruotsalaiset ovat niissä asioissa paljon huolettomampia.

Ruotsihan on yhteiskuntanakin  jo paljon avoimempi ja ulospäin suuntauvampi kuin Suomi.

Vierailija
20/61 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne järjen mukaan saa piiloon, mutta ihmettelen vain miksi jokaisen henkilön kohdalla ne on aina näkyneet. Ei edes tarvitse kirjautua sisään minnekään, tiedot vaan ovat julkisia. Uskoisin että kaverini olisivat halunneet tietonsa piiloon jos sen kerta voi valita. Itselläni on harvinainen nimi ja olisi aika helkkarin ahdistavaa että kaikki tiedot löytyy yhdellä googlauksella ihan kaikille.

Pitänee kysyä näiltä Ruotsi-tutuilta että mikä on homman nimi :D

Kerro sitten meillekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi